Зад волана на второто поколение на най-продавания електрически модел в света
Второто поколение на най-продавания електромобил в света идва с повече мощност, по-голям пробег и по-добра функционалност.
400 000 продадени екземпляра – с това внушително постижение Nissan Leaf е най-продавания лек автомобил с електрическо задвижване в света до момента. С този кратък тест ще се опитаме да проверим с какво този модел успя да спечели сърцата на толкова внушителен брой купувачи от различни краища на света.
С типичната си прагматичност, японците от Nissan са стигнали до логичния извод, че щом първата генерация на Leaf пожъна толкова голям пазарен успех, то нейният предшественик е по-разумно да доразвие нейната философия, вместо да рискува с някакъв вид драстична промяна. В случая с Leaf II материалният израз на тази идея изглежда по следния начин: пред нас стои електромобил, който изглежда като съвсем нормален автомобил от компактния клас, а не такъв, който се опитва да изпъкне с преиграване на тема оригиналност. Второто издание на модела е базирано на платформата на своя предшественик, а дизайнът на леко клиновидната му каросерия се ориентира към симпатичното актуално поколение на Micra. Аеродинамиката е осезаемо подобрена и коефициентът на обтекаемост е намален до 0,27.
Отвътре моделът е станал значително по-зрял отпреди. На дигиталното табло човек вижда в прегледен вид всички важни за шофирането данни като скорост на движение, режим на работа, ниво на заряд на батерията и оставащ пробег до зареждане. На мястото на обичайния скоростен лост тук имаме кръгъл селектор, с който след като се свикне веднъж, се оказва доста удобен във всекидневието. Инфо-развлекателната система разполага със седеминчов екран и поддържа Android Auto и Apple CarPlay. Мястото в доста добре оборудвания салон на Leaf предлага достатъчно простор за удобното пътуване на четирима възрастни, а позицията на седене е почти като в кросоувър – заради монтираните в пода акумулаторни пакети седалките са разположени необичайно високо.
8,8 секунди време за ускорение от място до 100 км
Капацитетът на батерията на Leaf киловатчаса, като според измерванията на auto motor und sport в комбиниран цикъл на шофиране автомобилът изминава точно 249 километра с едно зареждане. Това отговаря на разход на електроенергия от 16,3 кВтч/100 км. Тези стойности са изключително близо до приблизително 250-те километра, които отчете бордовия компютър на тестовия екземпляр у нас. Зареждането с променлив ток при почти празна батерия отнема около осем часа, докато на станция с прав ток зареждането с 50 кВт успява да напълни акумулатора на 80 процента в рамките на около 40 минути.
Мощността на електрическия двигател е увеличена до 110 кВт (150 к.с.), като благодарение на това тежащият 1,6 тона хечбек се изстрелва за впечатляващите 8,8 секунди от място до 100 километра в час и с лекота достига до максималната си скорост от 144 километра в час. Тъй като през почти цялото време разполагате с целия запас от въртящ момент, равняващ се на 320 Нм, междинните ускорения също са забележително енергични. Единствено трябва да имате предвид, че тесните енергоспестяващи гуми няма как да осигурят върхово сцепление и при по-агресивно боравене с тяговия педал те често превъртат.
Възможност за автономно паркиране
Интересна особеност на новия Leaf e, че освен с опция за интензивна рекуперация, която може да бъде избрана от селектора за избор на позиции на шофиране, той разполага и с бутон, активиращ т-нар. Е-педал. Това на практика означава, че можете да карате автомобила единствено с десния от двата педала, тъй като щом отнемете крака си от него, автомобилът намалява скоростта изцяло с помощта на рекуперация. Интензивността на зареждане на батерията по този способ посредством преминаване на електромотора в генераторен режим е толкова голяма, че Leaf спира доста отривисто дори при спускане по наклон без да се налага използването на конвенционалните спирачки. Така с малко повече упражнения можете в 99 процента от случаите да спирате без изобщо да посягате към спирачния педал.
Иначе дългият 4,49 метра модел има по-скоро комфортна насоченост по отношение на ходовата част. Преодоляването на неравности е комфортно и спокойно, а спортните амбиции и без това не прилягат на такъв тип електромобил. Асистиращата система ProPilot освен да поддържа автоматично дистанция е в състояние да спазва и лентата на движение посредством намеси в кормилното управление. Наред с това Leaf като опция може да се екипира и със система за автоматично паркиране.
На фона на всичко казано дотук и отчитайки базовата цена на модела, която въпреки липсата на каквито и да било нормативни финансови облекчения у нас не надхвърля 70 000 лева, може да се каже, че Leaf II е сред най-доброто, което пазарът на електромобили предлага в момента. Потвърждават го и данните на Nissan, според които на всеки 12 минути в Европа се продава по един екземпляр от новия модел.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Nissan