Докато Toyota и Honda работят активно върху хибридните си модели, третият японски гигант – Nissan, направи първата си, но и най-съществена крачка към екомобилността, която трябва да наруши стереотипите в автомобилната индустрия. Тя носи името LEAF и е първият изцяло задвижван от електричество сериен автомобил на Nissan.
„Nissan LEAF е феноменално постижение и с него могат да се гордеят всички служители на компанията”, коментира Карлос Гон, изпълнителен директор и президент на Nissan. „Работихме непрестанно, за да направим това събитие факт – да представим напълно функционален автомобил, който не е с по-ниски нива на вредни емисии, а въобще не отделя такива. Но това е първата стъпка в едно очертаващо се като много вълнуващо пътуване - както за всички хора по света, така и за Nissan и автомобилната индустрия.”
Мощността на литиево-йонната батерия, която LEAF използва, е 90 кВт. Самият акумулатор е монтиран под пода на автомобила и по никакъв начин не се отразява на пространството вътре в него. От Nissan дори обясняват, че изравненото дъно оптимизира аеродинамичната ефективност на електрическото возило заради по-ниското челното съпротивление.
Електромоторът на Nissan LEAF генерира 80 кВт или 109 к. с., като въртящият момент от 280 Нм е на разположение на водача още при потегляне. Според официалния пресрилийз той гарантира изключително плавен ход, добро ускорение и бърза реакция при подаване или връщане на газта. Енергията, отделяна при обратно ускорение, се регенерира, благодарение на което електромобилът на японската компания може да измине 160 километра с едно зареждане. То отнема осем часа при стандартни условия, но 80% от капацитета на батериите може да бъде достигнат при бързия заряд.
Специална информационна система на Nissan ще поддържа постоянна връзка между централата на компанията и всички електромобили. По този начин Nissan ще получава данни за това как нейните клиенти използват продуктите й, какво количество гориво е спестено благодарение на автомобилите с нулеви нива на вредни емисии и т.н.
Същевременно тя ще информира по всяко време собствениците на Nissan LEAF за състоянието на техните автомобили дори и от дистанция. Те ще получават информация за заряда на батерията посредством Интернет или директно на мобилния си телефон. Включването на климатика също може да става от разстояние. Ако клиентът не желае да влиза в „Големия брат“ на Nissan обаче, винаги може да деактивира своята система.
Що се отнася до дизайна, Nissan LEAF е напълно автономен модел с пет врати от C-сегмента. Челните светлини са светодиодни, изтеглени силно назад почти до първата колона. Липсата на двигател с вътрешно горене позволява премахването на класическата радиаторна решетка и монтирането на един-единствен отвор за въздух в дъното на бронята.
И докато предната част е сравнително типична за съвремените автомобили, задната е далеч по-иновативна. Петата врата е заобиколена от масивния спойлер отгоре и двете стоп светлини отстрани, които са решени във формата на бумеранг. Бронята с интегриран дифузор е вдигната силно нагоре и на практика завзема голяма част от пространството на задните калници. Нестандартната визия се допълва и от липсата на изпускателни тръби.
Nissan LEAF ще се появи на пазара в Япония, САЩ и Европа в края на 2010 г. От компанията не съобщават точната цена, но обещават тя да бъде напълно „приемлива”.