Зад волана на второто поколение на набралия солидна популярност електромобил
Второто поколение на електрическия бестселър на Nissan продължава усилията за скъсяване на дистанцията между масовия автомобил и електромобила на бъдещето със своята повишена мощност, удължен автономен пробег и все по-достъпна цена. Първи впечатления.
Само един поглед към дизайна на новия Leaf е достатъчен, за да стане ясно за всеки, че в Nissan са извадили поуки от първото поколение и вече не държат непременно да се различават от всички останали автомобили по улиците. Японският модел заслужено се превърна в най-продавания електромобил в света, но този факт едва ли се дължи на футуристичните, малко своенравни форми, които доскоро подчертаваха екзотичната природа на Leaf. Днес, когато електрическото задвижване се стреми с всички сили да излезе от екзотичната ниша, те са още по-неуместни и дизайнерите на Leaf II напълно логично са се ориентирали към динамичната линия и добре разпознаваема физиономия, характерни за актуалната Micra.
Същата стратегическа линия следва и вътрешното оформление – модерни, изчистени форми, прегледна подредба и фокусирана върху водача структура на арматурното табло. Показанията на скоростомера вече са с класически кръгъл циферблат, а на екрана до него можете удобно да следите инфографиките за състоянието на заряда и движението на енергийните потоци в реално време. Навигационната система не блести с твърде голям и ярък екран, но за сметка на това е напълно съвместима с Android Auto и Apple CarPlay, кото на практика единствените открити въпроси по отношение на интериора се ограничават до странната форма на заимствания от предходния модел скоростен лост (може да се впише в графата „въпрос на вкус”) и липсата на възможност за регулиране на волана в дълбочина. Всичко останало в купето – пространство, комфорт и капацитет за превоз на багаж не отстъпва на актуалните модели в компактния клас. Безспорен принос в тази насока има и компановъчната схема с разположени в пода акумулаторни батерии, от която произтичат и още два положителни странични ефекта – извънредно нисък център на тежестта и толкова търсената в последно време висока позиция на седалките.
Повече мощ и по-дълъг автономен пробег
Капацитетът на литиево-йонния пакет е увеличен на 40 кВтч, който в условия на реална експлоатация (смесен маршрут от градска, извънградска и магистрална отсечка) със среден разход от 16,3 кВтч/100 км е достатъчен за изминаване на 249 километра с едно зареждане. Дали това е достатъчно, за да ви осигури достатъчна мобилност и спокойствие в ежедневието? Отговорът на този въпрос все още не е напълно еднозначен за всеки потребител и всяко приложение, но вероятността Leaf да влезе в ролята на пълноценен семеен автомобил нараства значително. Аргумент в тази насока е и разнообразието от възможности за зареждане (виж техническите данни), което в зависимост от използвания токов източник отнема между 40 минути (80% заряд от бързозарядна станция) и 21 часа от обикновен домакински контакт.
Динамиката на пътя не остъпва по нищо на добрите образци с ДВГ в този клас. Максималната мощност на тяговия електродвигател вече е 110 кВт (150 к.с.), което в комбинация с наличния по всяко време максимум на въртящия момент от 320 Нм гарантира бордо ускорение при изпреварване (0-100 км/ч за 8,8 секунди) и осигурява на 1,6-тонния Leaf достатъчна тяга за бързо и безпрепятствено достигане на принудително ограничената на 144 км/ч максимална скорост. Поведението на пътя печели осезаемо от ниския център на тежестта – електромобилът се държи много стабилно в бързи завои и показва късна, лека и добре контролируема тенденция към недозавиване. Динамиката вероятно би спечелила още малко с подмяната на относително тесните енергоспестяващи гуми, но по отношение на комфорта новият модел се представя доста добре и поглъща ефективно неравностите въпреки сравнително стегнатата настройка на окачването. Шумът в купето също е на подобаващо ниско ниво дори при движение с висока скорост.
Интересен детайл е т.нар. E-Pedal режим. Той се включва с бутон на таблото, дава възможност за пълен контрол на ускорението и спирането само с един педал и след кратък период на привикване осигурява доста по-различно и приятно усещане за простота и ефективност в управлението на задвижването без никаква употреба на спирачната система. В момента, в който намалите натиска върху педала на газта, Leaf автоматично и плавно преминава към рекуперация, а спирачният момент при пълно отпускане на педала е достатъчен, за да приведе автомобила в покой дори на стръмен наклон. Разбира се, управлението на процеса между двете крайни положения на педала изисква наличие на сложен алгоритъм и съответната технологична основа, която едва ли липсва на японските инженери предвид богатия опит с първото поколениена Leaf. Изключително мoдерни за този пазарен сегмент технологични решения демонстрира и електронната система за асистенция на водача ProPilot, която е серийна при върховото изпълнение Tekna. Тя поддържа автоматично както зададената скорост и дистанция до превозното средство отпред, така и лентата на движение с активна намеса в управлението, а допълнителната функция Park се справя самостоятелно с всички маневри при успоредно и напречно паркиране.
На фона на всичко казано дотук и отчитайки базовата цена на модела, която въпреки липсата на каквито и да било норматични финансови облекчения у нас не надхвърля 70 000 лева, може да се каже, че Leaf II е сред най-доброто, което пазарът на електромобили предлага в момента. Потвърждават го и данните на Nissan, според които в момента на всеки 12 минути в Европа се продава по един екземпляр от новия модел.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Nissan