Посъдимият Карлос Гон преди време поиска 8 млн. продадени автомобила
През май предстои Nissan да изготви план за преструктуриране до 2023 г., който има за цел да намали годишното производство на автомобили с около милион бройки, съобщава Reuters като се позовава на неназовани висши служители в компанията. Миналата година Nissan продаде 5,18 млн. леки автомобила. Новият целеви таван може да бъде 5,0 млн. или дори по-ниско, казват от компанията. За сравнение, сега посъдимият Карлос Гон, който беше не само шеф на алианса Renault-Nissan, но и генерален директор на Nissan, преди време постави задачата на компанията да постигне до 8 млн. продадени автомобила. Наследникът на Гон - Хирото Саикава, миналото лято намали въпросния план до 6,0–6,5 млн, а настоящият шеф на Nissan - Макото Утида, ще трябва да направи още една крачка назад.
Неотдавна Nissan (водещата снимка на централата в Йокохама) поиска от кредиторите 4,6 млрд. долара, за да смекчи последиците от пандемията. Все още няма отговор. Между другото, наскоро концернът PSA със същите цели получи заем от три млард. евро.
Една от причините, поради които Nissan трябва да стане по-компактен, е ниският марж на оперативната печалба. През третото тримесечие на миналата година той спадна до 0,9% ,а тогава нямаше сътресения с вируса. Automotive News посочва съответния параметър на Toyota и Volkswagen - 8% (преди пандемията). Източниците на Nissan смятат, че Утида (на снимката) ще задържи замисления от Саикава праг от 6% в новата средносрочна стратегия.
Сред негативните аспекти на актуалната дейност вътрешните източници посочват и „неприемливо голям“ отрицателен свободен паричен поток. Просто казано, това е ситуация, когато за определен период капиталовите разходи са повече от парите, получени от основната дейност. Новият план за преструктуриране ще доведе до затварянето на три или четири завода за производство на автомобили и намаляването на хиляди работни места в допълнение към вече обявените планове за съкращаване на работната сила с 10%“, съобщава Automotive News. Предстоящото закрива на марката Datsun е само върхът на айсберга.
Добавяме, че временното затваряне на редица предприятия поради епидемията COVID-19, както и свитото търсене в различни страни, не са единствените проблеми, пред които са изправени автомобилните компании. Разбира се, негативните фактори на 2020 г. принудиха мнозина да коригират своите планове. Но все още има обща тенденция, която не е свързана с коронавирус: глобалните продажби са преминали своя пик, а през следващите години индустрията ще се сблъска със стагнация или плавен спад.