Когато преди пет години ръководството на Renault обяви плановете си за пускане в масово производство на автомобил с цена около 5000 евро, мнозинството от специалистите се отнесоха скептично към това изявление. Французите обаче доказаха, че не говорят празни приказки и въпреки ниската си цена автомобилът се оказа съвременен, безопасен и надежден.
Проектът Logan, влязъл в историята с кодовото име Х90, видя бял свят само преди две години, но за това време успя да изстреля продажбите на Renault в облаците. Въпреки че не биеше на очи с нищо особено, автомобилът незабавно завоюва популярност на пазарите в развиващите се страни. Примерът на Renault се оказа заразителен, а французите доказаха, че отговарящият на съвременните критерии автомобил може да бъде и достъпен. Така беше създаден новият сегмент на евтините, но безкомпромисни по отношение на качеството автомобили, който предизвика апетита и на останалите играчи в бранша. За разработването на собствени евтини аналози вече обявиха Nissan, Volkswagen, DaimlerChrysler и Toyota. C Nissan ситуацията е ясна – техният достъпен автомобил ще се базира на платформата на Logan, поради тясната обвързаност на компанията с Renault, като по този начин ще бъдат спестени голяма част от разходите за разработки.
Toyota също възнамерява да обедини усилията си в тази насока заедно с инженерите от дъщерната фирма Daihatsu, която има солиден опит с производство на евтини коли и значителен дял в продажбите на родния си пазар. За разлика от произвежданите досега бюджетни алтернативи обаче, японците ще трябва да се ориентират към по-големите габарити, характерни за автомобилите от средния клас.
DaimlerChrysler също предприе действия в тази насока като обяви плановете си за производство на бюджетен автомобил съвместно с китайците от фирмата Chery. Детайлите относно бъдещото сътрудничество все още не са уточнени, но се знае, че сглобяването на автомобилите ще се извършва в Китай. Тук мнозина биха се подсмихнали, особено като се има предвид лошата славата на китайското производство. Проблеми с качеството обаче най-вероятно няма да има, тъй като КНР започна да догонва Европа и по този показател, а германско-американският консорциум едва ли ще остави крайната продукция без надежден контрол.
Подобна инициатива поде и Volkswagen, който не закъсня да обяви плановете си за евтино производство и преди няколко месеца подписа договор за строеж на завод карай Калуга, Русия. Известно е, че в новата фабрика ще се произвежда нов модел, базиран на някоя от съществуващите платформи. Още преди три години VW се опита да навлезе в територията на бюджетните автомобилите с цена около 10 хиляди долара със сглобявания в Бразилия модел Pointer. За съжаление автомобилът не успя да се закрепи на пазара и беше изключен от прайслистите. Да се надяваме, че вторият опит на компанията ще излезе успешен.