Обновената версия на най-продавания модел на марката в световен мащаб
Времената се променят, а с тях еволюират и нагласите на публиката. Промени се и X-Trail, който междувременно вече е в своята трета генерация. От високопроходим автомобил с класически ъгловати форми на каросерията той се превърна в елегантен SUV, чиято визия е близка до тази на Qashqai, с който X-Trail споделя обща технологична платформа.
Семеен приятел
От друга страна, X-Trail не е изневерил на може би най-ценното свое качество – да бъде истински добър приятел на семействата. Моделът може да се похвали с до седем места и изключително гъвкавото проектиране на вътрешното пространство – възможностите за трансформация на „мебелировката” са сред най-впечатляващото, което може да бъде открито в този сегмент от пазара. Номиналният обем на багажното отделение е цели 550 литра, като напълно очаквано тук също откриваме редица практични решения – например двойното дъно. Седалките са широки и удобни, а кожените тапицерии, които са част от оборудването на върховото изпълнение Ultimate, се отличават с отлично качество. Това важи в пълна сила и за цялостното усещане, което оставя изработката на автомобила – X-Trail е един не само практичен и функционален, но и наистина солиден SUV. Сред опциите, които положително ще бъдат оценени по достойнстно от хората със семейства, е огромният панорамен стъклен покрив, разкриващ допълнителни приятни гледки от пътническия салон.
Обновеният модел се разпознава от пръв поглед по значително по-голямата радиаторна решетка, където черната повърхност заема почти цялата централна част и стига надолу до спойлера. Дневните LED светлини с форма на бумеранг са с една идея по-малки спрямо преди. Предлаганите по желание LED фарове са изключително атрактивна алтернатива на серийните халогенни фарове и са напълно адаптивни. В задната част на X-Trail промените се се ограничават до нова графика на светлините и допълнителна хромирана лайстна. Освен това сега асортиментът включва четири нови цвята, сред които е и искрящо оранжевото, което може да видите на снимките в настоящия материал.
Повече асистиращи системи
В техническо обновлението е донесло на модела някои съществени новости, сред които се открояват особено ярко системите за подпомагане на водача. За повече сигурност се грижат асистент за аварийно спиране с функция за разпознаване на пешеходци, както иасистент за напречния трафик зад автомобила, който ще направи по-безопасно излизането на заден ход от паркоместа с ограничена видимост.
В областта на задвижването не са настъпили промени. Като стартов вариант се предлага 1,6-литровият бензинов двигател със 163 к.с., комбиниран с предно предаване и механична скоростна кутия, докато за двата дизелови мотора – 1,6-литровия със 130 к.с. и наскоро представения двулитров със 177 к.с., изборът включва двойно предаване и безстепенна автоматична трансмисия. Върховият дизелов двигател, с какъвто беше екипиран изпробвания от нас екземпляр, определено успя да ни впечатли с мощната си тяга – със своите 380 нютонметра максимален въртящ момент работещата по принципа на самовъзпламеняването машина приляга изключително добре на характера на X-Trail.
Пътното поведение демонстрира сполучлив баланс от приятна возия и достатъчно сигурно поведение в завой. Интелигентната система за задвижване на четирите колела ALL MODE 4x4-i също успешно се справя с баланса между ефективност и добро сцепление – водачът може да избира между три режима 2WD, Auto и Lock. Както личи от наименованията им, първият от тях предава теглителната сила на задвижващия агрегат изцяло към предните колела, а при активиране на втория в зависимост от моментната ситуация системата осигурява гъвкаво разпределение на въртящия момент към двата моста – от 100 процента към предния мост до 50 процента към предния и 50 процента към задния. Когато положението стане наистина сериозно, преместването на въртящия се регулатор в позиция Lock „заключва“ съотношението на предаваната към предните и задните колела в съотношение 50 на 50. Наличен е и изключително добре функциониращ асистент за движение по наклон – още една полезна функция за случаите, когато приключенията станат с една идея по-екстремни.
Текст: Божан Бошнаков