Зад волана на новото поколение на най-големия европейски SUV на Nissan
Четвъртата генерация на Nissan X-Trail е вече на пазара – с основно променен дизайн и значително подобрено пътно поведение. Подобно на Qashqai, моделът залага на задвижвания от серията e-Power – задвижваща технология, съчетаваща решения от хибридите и електромобилите.
След като стъпи на пазара през 2001 година като класически SUV, през 2014 година с дебюта на третото си издание X-Trail в известна степен се пренасочи към сегмента на кросоувърите. Ъгловатите линии и сравнително строгият характер отстъпиха място на по-плавни форми и по-близки до Qashqai технологични решения. Сега на сцената излиза генерация IV, чийто внушителен дизайн в известна степен отново ни напомня за първите две поколения и тяхното типично за всъдеход излъчване. Навремето моделът със своя блокируем диференциал можеше да се справя с доста сериозни предизвикателства извън пътя, днес тази роля е отредена на върховото изпълнение 1.5 e-4orce 4х4: тук на задния мост е монтиран втори електромотор, който владее функцията Torque Vectoring и със своите 100 кВт (136 к.с.) спомага за постигането на доста внушителни показатели на задвижващата система – 214 к.с. мощност и 525 максимален въртящ момент. 1.5 e-Power с предно предаване е по-изгоден като цена и струва с 5000 лева по-малко при идентично оборудване, а стойностите при него са 204 к.с. и 330 нютонметра.
e-Power
И двата споменати варианта използват разработената от Nissan система e-Power, която вече познаваме от Qashqai и позволява сравнително голям дял на придвижването на ток, без да се налага да се притеснявате за пробега и за зареждане на батерията. Накратко, 1,5-литровият бензинов трицилиндров мотор, който в базовата си версия разполата със 163 к.с. служи като генератор за създаване на електрическа енергия, която се предава към двата електромотора или към батерията с капацитет 2,1 кВтч. Оборотите на високотехнологичния ДВГ с променлива степен на сгъстяване се определят от управляващата електроника и зависят от моментната ситуация. Звучи малко сложно и мъгляво, но функционира доста добре в реалния живот. Когато има нужда от по-бързо ускорение, електрониката повишава оборотите на двигателя. Единственият недостатък е акустиката, която доста силно напомня на това, което сме свикнали да чуваме в автомобилите със CVT трансмисия.
Мека возия и до седем места
Огромен напредък е отбелязан по отношение на представянето на ходовата част. Настройката позволява наистина много добър комфорт на возене, съчетана със значително по-добро и чевръсто поведение в завоите. Първите ни впечатления от X-Trail бяха зад волана на върховата версия Tekna, която е оборудвана с чудесни спортни седалки, тапицирана с естествена кожа с кръстосани шевове. Мястото на втория ред впечатлява, а достъпът до местата на него е много удобен благодарение на широкия ъгъл на отваряне на задните врати. Срещу 3500 лева може да се поръчат и допълнителни две места, които превръщат автомобила в седемместен и дават право на данъчен кредит. Седалките на втория ред могат да се регулират в хоризонтална посока с до 22 сантиметра, а допълнителните места най-отзад са годни за ползване от хора с ръст до 1,60 метра.
По отношение на цените, всичко отива нагоре, както и в цялата индустрия – базовият модел струва 64 490 лева, версията с двойно предаване стартира от 86 490 лева, а върховото изпълнение се продава за 99 490 лева.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
По отношение на комфорта и пътното поведение X-Trail прави голяма крачка напред. Познатите качества като функционалност и практичност във всекидневието са съхранени. Новите хибриди от серията e-Power като цяло също пасват добре на X-Trail.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Nissan