Чист, хармонично работещ и тих: напълно новият трицилиндров двигател на Opel ще отбележи своята премиера на Международното автомобилно изложение във Франкфурт през септември. Еднолитровият бензинов турбо мотор не само е екологичен, но поставя нови критерии по отношение на хармоничността и балансираността на работата на трицилиндровите двигатели, предлагайки ниво на шум и вибрации по-добро от това на множество четирицилиндрови агрегати.
Със своите 85 кВт/115 к.с. и високо ниво на въртящ момент още при ниски оборотни режими (166 Нм в диапазона от 1,800 до 4,700 об./мин) този двигател не се ограничава от своя джобен формат. 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection, бензинов двигател с директно впръскване) предлага по-висок въртящ момент в своя работен диапазон от агрегати със същата мощност и по-голям работен обем. Същевременно с това разходът на гориво е намален с 20 процента в сравнение с актуалния 1.6 литров двигател на Opel с атмосферно пълнене.
Еднолитровият бензинов турбо мотор с 12 клапана ще бъде представен през следващата година в ADAM в съчетание с напълно нова шестстепенна трансмисия. Той е първият от новото модулно поколение двигатели с три и четири цилиндъра в класа на двигателите с работен обем до 1.6 литра. Високотехнологични решения като директно впръскване, променливо газоразпределение и лек алуминиев блок са сред ключовите решения за подобряване на ефективността. Opel очаква новото семейство двигатели да осигури впечатляващо нисък разход на гориво и емисии на CO2 – доста под границата от 100 г/км.
„При разработването на този малък двигател, ние си поставихме за цел не само да намалим разхода на гориво и емисиите на CO2, но също и да покажем, че един трицилиндров мотор може да бъде хармоничен и балансиран като четирицилиндров и дори повече от това,” отбелязва д-р Матиас Алт, главен инженер на отдела за малки двигатели на Opel. “Работихме много по въпросите на баланса, шума и вибрациите, които са типични за конвенционалните трицилиндрови двигатели и сме уверени, че клиентите ще останат изненадани от резултата. Това е много приятен трицилиндров агрегат, който не прави компромиси с удоволствието от шофирането.”
При създаването на този двигател инженерите на Opel започват проекта си от нулата, като насочват усилията си към внедряване на серия от решения за елиминиране на типичното за трицилиндровите двигатели вертикално клатене в двата края на машината.
Алуминиевият цилиндров блок изработен чрез леене под високо налягане е конструиран така, че да способства за намаляване на излъчения и на генерирания от самата структура шум, а също и за намаляване на теглото. Горивната рейка с високо налягане и инжекторите са структурно изолирани от цилиндровата глава, за да се намали предаването на пулсации, а горивната помпа и горивните тръбопроводи са акустично обработени.
Друг важен елемент в постигането на хармонична работа на двигателя е монтирането на балансиращ вал в картера му. Задвижван от специална назъбена верига и въртящ се в противоположна на коляновия вал посока със същите обороти той е внимателно оптимизиран по отношение на масите с цел компенсиране на вибрациите при работата на трицилиндровия агрегат.
Други мерки за потискане на шума включват: оптимизирани в акустично отношение капаци на клапаните и на предната част на двигателя, както и на корпусите на всмукателните колектори и на опорите на разпределителните валове; изолация на коляновия вал с чугунени вложки на основните лагери; задвижване на разпределителните валове с назъбени вериги; турбокомпресор с намалено ниво на генерираните съскащи шумове; и стоманена картерна вана.
В резултат от приложените технологични мерки, новият 1.0 SIDI Turbo е не само по-хармоничен от останалите трицилиндрови двигатели, но и по-тих от много четирицилиндрови агрегати. Например при изпитания на стенд при пълно натоварване (широко отворена дроселова клапа), той има по-ниски нива на шум при всички оборотни режими в сравнение с много бензинови турбо двигатели с работен обем до 1.6 литра. Хармоничността на работата му е толкова добра, че необходимостта от допълнителни мерки за звукова изолация в самия автомобил или от сложни опори на двигателя и подрамата са значително намалени.
1.0 SIDI Turbo е динамичен агрегат, предлагащ по-високо ниво на въртящ момент от актуалния 1.6 литров мотор на Opel с атмосферно пълнене при същите показатели на максималната мощност от 85 кВт/115 к.с..
Процесът на интегриране на изпускателните колектори в алуминиевата цилиндрова глава, към която директно е прикрепен ниско инерционният и охлаждан с вода турбокомпресор изисква изключително ниво на прецизност. Тази компактна конструкция дава възможност за постигане на бърза реакция на компресора и висок въртящ момент още при ниски оборотни режими. Максималният въртящ момент от 166 Нм, който се постига при едва 1,800 об./мин е с почти 30 процента по-висок от този на 1.6 литровия двигател генериран при същите обороти.
Инжекторите за директно впръскване са с по шест отвора и са централно разположени над всяко бутало с цел постигане на по-ефективен процес на горене, а променливото газоразпределение и на двата разпределителни вала подобрява газообмена. Маслената помпа с двустепенен режим на работа и изключващата се водна помпа, която се деактивира, когато температурата на охлаждащата течност е ниска в името на по-бързия процес на загряване, също спомагат за намаляване на разхода на гориво.
Напълно нова шестстепенна трансмисия с лека конструкция
1.0 SIDI Turbo се съчетава с напълно нова шестстепенна механична предавателна кутия конструирана за двигатели със средно ниво на въртящ момент. Със сухо тегло от едва 37 килограма, тя е с около 30 процента по-лека от актуалната. Тя е също изключително компактна, като дължината й е едва 375 мм.
С високо качество на процеса на превключване, къс ход на лоста и ниско ниво на усилие за преместването му, новата трансмисия разполага с много от решенията внедрени в новото поколение предавателни кутии на Opel. Сред тях са зъбните предавки с широки асиметрично изрязани зъби, тройно конусни синхронизатори за първа/втора предавки и двойно конусни за трета/четвърта. Задната предавка също е синхронизирана.
Новата трансмисия ще се използва в широка гама от мини и малки модели на Opel с двигатели с въртящ момент до 220 Нм. За постигане на максимална ефективност при всяко приложение, матрицата от зъбни предавки включва 12 комбинации от предавателни числа и седем различни главни предавания.
Следващата крачка в програмата на Opel за обновяване на двигателната гама
Представянето на новия двигател 1.0 SIDI Turbo и на новата шестстепенна трансмисия е най-новата крачка в подновяването на гамата от задвижващи агрегати на Opel, която ще включва три нови двигателни фамилии и 13 нови двигателя в периода 2012-2016 година, както и гама от нови трансмисии.
Програмата започна с представянето на първите двигатели от новите бензинови и дизелови линии със среден работен обем. Към тези 1.6 литрови турбо агрегати сега се присъединява 1.0 turbo, като първи от новото поколение малки мотори. Всички ще се изработват в новия завод на GM в Сентготард, Унгария, където бензиновите и дизеловите агрегати се произвеждат на обща поточна линия.
Новото поколение задвижващи агрегати на Opel се фокусира върху задоволяване на растящите изисквания на клиентите от „даунсайзинг” мотори, които предлагат по-нисък разход на гориво и емисии на CO2, при нива на мощност и динамични качества съответстващи на по-големи двигатели с атмосферно пълнене.