Рали „Монте Карло“ даде възможност на екипажите в Световния рали шампионат да тестват за първи път новата система за сигурност, върху която ФИА работи от март 2005 година. Advanced Side Impact System има за цел да намали в максимална степен негативните последици при страничен удар с висока скорост.
Ключовият елемент на системата е увеличеното до 200 мм пространство между вратата и седалката, което намалява риска част от енергията при удар да бъде предадена директно върху тялото на пилота. „Изключително съм доволен, че след три години изследователска дейност и множество тестове, новите мерки по отношение на сигурността бяха заложени в рали автомобилите“, коментира президентът на Института по безопасност на моторните спортове към ФИА Сид Уоткинс. „Отборите и пилотите активно подкрепиха проекта. Надявам се, че и занапред ще си сътрудничим толкова успешно по въпросите за сигурността в нашия спорт.“„Тимовете използваха зимната пауза, за да интегрират ключовите компоненти на системата – по-голямото пространство между седалката и страничните шок абсорбери. Промените, които ще въведем през лятото, включват още нова по-здрава седалка с подсилени релси, мрежа между пилота и навигатора, както и нови позиции за захващане на коланите. Амбицирани сме през 2009 година да представим новата тръбна конструкция около вратата, която да поема натоварването при удар.“
Институтът на ФИА стартира проекта през март 2005 година. Партньори в амбициозното начинание бяха заводските отбори на Subaru и Peugeot. Основната цел е да се редуцира в максимална степен енергията, която се предава върху пилотите при удар. Това е постигнато благодарение на увеличеното защитно пространство, използването на материали, които абсорбират енергията и новата тръбна конструкция около вратата. Друг приоритет е подсилването на седалката и оптимизацията на опорите за главата, раменете и таза. Седалката е от съществено значение, тъй като осъществява връзката между тялото на пилота и самия автомобил. Тя е и последният елемент от цялостната система за сигурност.
Мрежата, която все още е в процес на разработка, е поставена надлъжно по средата на автомобила, между пилота и навигатора, като целта и е да се ограничат в максимална степен ударите между двамата при катастрофа или преобръщане. Благодарение на новата тръбна конструкция ще бъде подсилена зоната около предните врати.
Резултатите от тестовете на DEKRA сочат, че при страничен удар с натоварване от 70g не се наблюдават сериозни контузии на пилота и неговия навигатор.
Мико Хирвонен изрази подкрепата си относно проекта. „Сигурността на екипажа е от първостепенно значение в рали спорта“, заяви водещият пилот на Ford. „Разбирам нуждата от повишените мерки за безопасност. Приятно е да наблюдаваш как отборите си сътрудничат с Института на ФИА с една единствена цел – да направят автомобилите по издръжливи при удар. Радвам се, че развойната дейност няма да спре дотук и че работата върху системите за сигурност ще продължи и занапред.“