Туринг гумата на японската компания се цели в лидерството в класа си
Представянето на новата премиум туринг гума на Bridgestone Turanza T005 отново ни накара да се замислим колко високотехнологични творения трябва да са четирите черни овалаq върху които се движи автомобилът.
Едва ли при създаването на компанията си през 1931 година, когато известните днес големи европейски и американски производители на гуми вече са имали история зад гърба си Шоиро Ишибаши (на японски фамилията му означава каменен мост откъдето произхожда и името на компанията) е предполагал в какъв гигант ще се превърне тя. С дял от над четвърт от световните продажби на гуми днес групата Bridgestone/Firestone заема челната позиция в тази класация и е сред лидерите по отношение на инвестициите в развойна дейност с технически и развойни центрове и тестови писти в Япония, САЩ, Италия, Китай, Мексико, Бразилия, Тайланд и Индонезия. В гамата на компанията за леки автомобили (освен продукти за мотоциклети, товарни, строителни и селскостопански машини и самолети) влизат спортните Potenza, широкоспектърната гама от така наречените туринг гуми Turanza, гумите с намалено съпротивление на търкаляне Ecopia, за SUV модели Dueler и зимната серия Blizzak.
Нанотехнологии и сложна стереометрия
Поводът за всичко това е представянето на изцяло новата лятна широкоспектърна гума Turanza T005 като основната цел на инженерите е била постигане на максимално ниво на безопасност особено на мокра настилка със съответния етикет за клас А и клас В за ефективност. На пръв поглед Turanza T005 не блести с някакъв впечатляващ дизайн. Внимателното вглеждане в архитектурата на гумата обаче ни открива цял нов свят – сложна структура от канали и ламели с различна вътрешна структура и конфигурация. Всеки един от елементите е внимателно изчисляван както поотделно така и така и като взаимодействащ с останалите компоненти на гумата. Тази концепция трябва да постига качествата в рамките на целия спектър от размери, който се простира от 14 до 21 цола. Всичко започва от високотехнологичната смес от която е изработена гумата – патентованата сложна полимерна структура наречен от Bridgestone Nano Pro-tech се смесва с помощта на напълно нов технологичен процес до ниво с високо съдържание на силика. Консистенцията е фирмена тайна, но е факт че тя позволява по-добър баланс при постигане на противоречиви качества като управляемост и износоустойчивост, при едновременно запазване на въпросните качества във времето.
Вторият важен елемент в уравнението за подобряване на качествата на гумата е нейната архитектура. Като начало това са външните части на протектора гранични със бордовете. Те са с така неречените „свързани блокове“ – с помощта на малко мостове, които позволяват необходимата подвижност на блоковете, но едновременно с това оптимизират контакта и разпределението на налягането. Те увеличават съпротивлението на деформация и подобряват предаването на надлъжните сили към пътя, както и по-добрия контакт на рамената при процеса на спиране. Вторият „геометричен“ компонент за постигане на по-добро поведение на мокро е оптимизацията на размера на централните надлъжни канали в името на отвеждането на водата от гумата. По-големите канали биха били подходящи за целта, но те биха влошили спирачния път – инженерите на Bridgestone са търсили възможно най-добрия баланс между тези две противоречиви изисквания. Като продължение на работата на каналите служат дъгообразните канали в страничната част които отвеждат навън водата. Трите надлъжни кръгови блока в централната част на протектора разполагат с по-голямо количество ламели, като външните два са с конструкция със специални жлебове благодарение на които се намалява деформацията на ромбоидните блоковете при спиране на автомобил и се запазва геометрията на гумата, а оттам и поведението и при спиране.
Променя има и в каркаса на гумата с изменение на конструкцията на бордовете, усилващите обръчи, стоманените пояси (в името на съчетание на комфорт, ниско съпротивление на търкаляне и добра управляемост) усилени са полиестерните най-горни слоеве и разпределението на облицоващата гума на поясите.
Отводняване
Конструирането на Turanza T005 е извършено изцяло в изследователския център на Bridgestone в Рим, като дори след финализиране на инженерната работа е била необходима цяла година за достигане до ниво краен продукт. Надеждността, поведението на мокро и сухо, както и управляемостта са симулирани на различни автомобили и трасета. Особено внимание е обърнато на деструктивните тестове с много меки гуми предвид факта че много водачи не следят редовно наляганото им. Според независимите тестове извършени от TUV SUD Turanza T005 показва най-добро странично сцепление на мокро в сравнение с Michelin Primacy 3, Continental Premium Contact 5, Good Year Efficient Grip Performance, Pirelli Cinturato P7 при популярния размер 205/55 R16 91V (тестовете са извършени с автомобил VW Golf 7). Демонстрациите на които станахме свидетели извършени на високоскоростната писта край Априлия от бившия пилот във Формула 1 Стефано Модена показват високите гранични възможности при промяна на посоката и движение на сухо (с каквито някой рядко би се срещнал в реалния живот), както и изключителната способност на Turanza T005 да изхвърля водата и да запазва траекторията си и да спира дори при висока скорост на движение на кръгово мокро трасе и на мокро трасе с много завои.
Новата Turanza T005 заменя T001 EVO3 има по-дълъг с 10% живот от нея, вече е на пазара и до 2019 година ще се предлага в 140 размера с размер от 14 до 21 цола.
Текст: Георги Колев