Най-важната промяна: вариантът с три врати вече не съществува във второто поколение
След осем години Audi замени A1 с нов модел, базиран на MQB A0. По този начин мини конкурентът използва същата техника като VW Polo и Seat Ibiza. Ние вече го тествахме: Първи впечатления, факти, снимки и цени.
С новото A1 Audi замени най-стария си модел в програмата. След осем години производствен период, малката кола замени платформата PQ25 с модулната напречна конструкция MQB A0. Технически, A1 е побратимен със Seat Ibiza и VW Polo, което освен към по-голямото пространство, носи и новия инфотейнмънт, повече помощни системи и актуалните двигатели с три и четири цилиндъра.
830 000 пъти A1 от 2010
Audi е продал над 830 000 А1 от 2010 г. насам. В сравнение с по-големите модели автомобилът има повече фенове, които са по-млади от останалите. Ръбестият и мускулест дизайн не е спестен, което прави новият A1 съответно грубоват.
Вече не е с три врати
MQB A-0 има по-голяма следа и по-дълго междуосие: каросерията е с три см по-широка, с 1 см по-пниска и 5,5 см по-дълга. Междуосието нараства с 9 см, което прави пространството на задната седалка по-голямо. Багажникът нараства до 335 литра - това е ниво на Golf класа. Audi спестява оградения заден капак: твърде скъп за честа употреба. Най-важна промяна: вариантът с три врати вече няма го няма в новото поколение - моделът с три врати също отпадна от програмата на донора на платформатa VW Polo
От самото начало е заложена инфотейнмънт архитектурата: според Audi тя е заимствана от А8. Истински скок в съвременната епоха: гласов контрол и сензорни повърхности вместо натискането на бутони. Системата разбира цели изречения, онлайн връзка, зарежда смартфони индуктивно на жабката пред скоростния лост, свързва приложения чрез Android и Apple Carplay.
Пръв преглед
Мъникът е доста ъгловат: Вместо закръглен A1 стъпва с ръбове и дебели калници. В интериора също се виждат малки ръбове, но и напълно ново качество. Три сантиметра по-голяма широчина и девет сантиметра по-дългото междуосие са впечатляващи: A1 все още е малък автомобил, но за четирима. Не толкова впечатляваща е кърмата; Широката С-колона наподобява Golf. Ергономичността пасва, пластмасата изглежда евтино, което не е характерно за Audi. Cool: стандартният дисплей на тахометъра. Работата с инфотейнмънт е видимо по-лесна, при докосване сензорният екран реагира бързо и впечатлява със своите контрасти.
Асистиращи системи: Темпомат за отстояние до 200 км/ч
Системите за подпомагане използват камера за идентифициране на пътни знаци, пешеходци по пътното платно, както и да прави препоръки на водача, да предупреждават за опасности или да ги предотвратява чрез аварийно спиране. Радарът помага да се запази отстоянието, което е активно до 200 км/ч. Не всички двигатели ще достигат тази скорост, базовият двигател е трицилиндров с един литър работен обем – шофьорите вече познават базовия двигател на А1. Сега той се нарича, според новата йерархична абревиатура 25 TFSI. Той също така се предлага като 30 TFSI със 116 к.с.
Двигатели от 95 до 200 к.с.
35 TFSI тупти новият 1,5-литров четирицилиндров двигател, като във VW в Golf. EA 211 evo генерира в A1 150 к.с. Предходният топ модел е 40-литровият TFSI с 200 к.с. от EA-888 двулитров, който концернът VW използва в Golf, Superb и T6. Всички бензинови двигатели имат филтър за частици, съгласно Euro 6d Temp и могат да бъдат поръчани срещу допълнително заплащане с DSG.
Пазарен старт и цени
А1 може да бъде поръчан от юли, ще бъде при търговците през ноември 2018. Цените започват от около 19 500 евро и са малко над сегашните за A1 Sportback. Трите врати вече ги няма.
Заключение
Смяната на модела A1 е съобразена технически, практичността също е по-добра. Жалко, че вече няма да има три врати, хубавото е, че палитрата от двигатели е толкова широка.