Чевръст и лек Mercedes в оспорван двубой с практичен SUV модел на BMW
Неотдавнашната модернизация дари Mercedes GLA освен с леки подобрения в дизайна и оборудването и с новия вариант на задвижване 220 4Matic. С негова помощ той би трябвало най-после да изпревари по-просторното BMW X1 20i xDrive.
Понякога по-задълбоченият поглед в една материя само пречи на разбирането й. Никой от нас, изпитателите, не успя да предвиди тренда към SUV модели. Той просто ни заля. Тъкмо когато се окопитихме и започнахме да разбираме какво става на пазара, отново се появи опасност да се разминем напълно с реалностите – като прогнозирахме, че модел от типа на Mercedes GLA би трябвало да се превърне в абсолютен хит – по-нисък, по-лек и с това по-чевръст на пътя от повечето си конкуренти.
Mercedes GLA – леко повдигнат компактен автомобил
Изобщо, автомобил, който притежава в значително по-малка степен специфичните за SUV моделите недостатъци. Сигурно се досещате какво следва – точно така, отново не познахме. По-грубият и по-висок X1 на BMW се продава значително по-успешно. Грешката, която често повтаряме е, че оценяваме моделите само според показаните от тях качества. Според съвършенството, постигнато при разработката и според онова, на което са способни. Но не и според това, доколко хората си падат по тях, казано на популярен език.
Един приятел, собственик на SUV модел, изразява този тип предпочитания по следния начин: колкото по-войнствен, толкова по-добре. Ако е прав, през втората половина от живота на Mercedes GLA не му предстои по-добро бъдеще – понеже обновяването не му е добавило нито капка войнственост. Както и преди, този Mercedes е антипод на автомобилите с високо разположени седалки; с леко преработените си брони той не показва дори далечно подобие на всъдеход, а е по-скоро един малко по-висок компактен модел. Качването, по-специално на задните седалки, е затруднено, защото за дизайнерите извитият като дъга покрив е бил по-важен от големия отвор на вратите. Освен това мястото за седене на втория ред е по-скоро недостатъчно.
Всъщност оформлението е стилно и достатъчно отдалечено от всякаква близост с лекотоварен автомобил, за да има успех на пазара. Още повече, че беше уловило изключително рано тренда (да, отново пропуснат от нас) към SUV купета с четири врати в своя клас. Може би хората от Mercedes трябваше да преименуват модела в GLA Coupé, за да стимулират продажбите.
BMW X1 – останало е само малко радост от шофирането
Това, че е базиран върху А-класата, GLA демонстрира с всяка гънка по ламарините си. Но пък фактът, че BMW X1 има доста общо с Mini Countryman, не може да бъде дори подозиран при поглед отвън. Вътре – може би, понеже тук вместо характерния за BMW галещ ръката лост за режимите на трансмисията стърчи, също като при Mini, една по-грубичка версия. С изключение на това нищо не напомня за техническата близост на моделите.
Или поне нищо видимо. Защото конструктивната схема на X1 е базирана, както и при GLA, върху предно предаване, а задният мост идва на помощ едва когато предните колела започнат да приплъзват. А това може да се случи доста често на хлъзгав път, понеже двулитровият бензинов турбомотор в Х1 е доста мощен силов пакет. Тъй че щом подадете пълна газ, подлагате задвижването на сериозен натиск. Тук проличава, че предшественикът на X1 притежаваше едно решаващо конструктивно предимство – разделянето на управлението от задвижването. Някога то беше типично за BMW, а днес базираното върху задно предаване задвижване на четирите колела се предлага само за по-големите Х-модели.
Ако често призовавате на помощ всичките 280 нютонметра на BMW X1 20i xDrive, ще забележите леки влияния на задвижването в кормилната уредба. В случай че сте традиционен клиент на BMW, ще ви се наложи да приемете това. Още повече, че на лоши пътища воланът предава тласъци, които се усещат и през окачването – регулиращите се амортисьори не успяват да наложат пълно спокойствие и от своето високо положение на седене водачът регистрира значителни движения на каросерията. Не може да се каже, че това засилва радостта от шофирането; по-скоро човек предпочита да действа по-сдържано.
GLA се движи като компактен автомобил, X1 се клати като SUV модел
В това време Mercedes GLA 220 4Matic изостава при оценките в теста. Той е значително по-бърз на второстепенен път със завои, което не се дължи толкова на по-добрата му тяга. Наистина новият двулитров мотор на GLA 220 4Matic достига въртящ момент от 300 Нм, но максималната му мощност е 184 к.с. (при BMW: 192 к.с.). Устремът му напред се захранва от по-малкото тегло (със 158 кг) и по-ниския център на тежестта (височината на GLA е със 104 мм по-малка). Моделът на Mercedes взема завоите прецизно като компактен автомобил, а представителят на BMW се клати като SUV – рядко силните и слабите страни на двете концепции биват демонстрирани толкова добре.
Не бива да се заблуждавате от това, че на закрития тестов полигон X1 се доближава съвсем близо до стойностите на GLA за динамика на пътя. Тук, на равното като тепсия трасе, и двамата участници се движат в спортен режим на регулиращите се амортисьори – с твърдите настройки, които са безполезни върху вълнистата настилка на нормалния път. На тестовата отсечка, но само тук, можете да забележите, че BMW X1 20i xDrive е замислен всъщност като модел със спортен характер. Да, той е настроен точно за престижните дисциплини слалом и бързо избягване на препятствие. Неравният второстепенен път обаче притежава други параметри – и изисква доста повече от ходовата част. При оценяването на комфорта моделът на Mercedes също демонстрира безкомпромисно своите предимства, като поема неравностите сухо, но ефикасно.
А недостатъците му? Те са същевременно предимствата на модела на BMW. Той не само изглежда по-внушително, но и е готов да предложи много място под широко скроените си одежди. Отпред и отзад, отстрани и отгоре. И в багажника. Навсякъде богатият на полезни качества X1 изпреварва по-малкия и по-нисък GLA, като буквално го засенчва. Компактният SUV модел на BMW се предлага серийно със сгъваем под на багажника. Срещу доплащане облегалката на предната седалка до водача може да се сгъва, а задните седалки да се плъзгат надлъжно. Гъвкавостта на интериора е почти като при ван.
При качване в автомобила X1 с високите си седалки демонстрира съвместимост с потребностите на по-възрастните клиенти – което впрочем се отнася и за обзора, понеже големите остъклени площи улесняват преценката за размерите и ъглите на каросерията. И обратното, при GLA всичко, намиращо се косо назад, попада в невидима мъртва зона. Освен това BMW печели точки със своя централен дисплей с висока резолюция и с по-лесното управление на функциите чрез iDrive.
BMW X1 спира по-добре от GLA
Тъкмо когато в раздела за сигурност X1 повежда пред GLA с по-добро спиране (главно при скорост 130 км/ч), играчът от Щутгарт контраатакува с по-широка гама от системи за подпомагане. И с по-богат избор при техниката на светлините. И най-после – с една точка повече при сигурното поведение на пътя, понеже тъкмо на лоши настилки представителят на Mercedes следва посоката по-стабилно от модела на BMW и се нуждае от по-малко място при голяма скорост в завои.
Тестът отива към равен резултат, още повече че GLA печели и в раздела за задвижване въпреки малко по-високия си разход (9,3 срещу 9,1 литра на 100 км) – със своя работещ малко по-леко и по-тихо четирицилиндров турбомотор, който ускорява по-настойчиво, Mercedes GLA 220 4Matic оставя впечатление за по-добра мотивираност, може би и понеже му се налага да вози с над 150 кг по-малко собствено тегло от BMW X1 20i xDrive. Както често се случва в тестовете, разделът за разходи определя победителя. Тук GLA във версия Style стартира с очевидно предимство – той е значително по-евтин. Естествено, отчитаме и факта, че от BMW са оборудвали по-богато X1 в изпълнението xLine, но изразено в точки, това не може да компенсира изоставането заради цената.
BMW обаче печели терен с предложения, калкулирани по-благоприятно за клиента. X1 е по-евтин за поддръжка; пресметнато за пет години, изисква по-малко разходи и производителят осигурява тригодишна гаранция. В съвкупността си това е достатъчно, за да бъде изпреварен Mercedes. Но при толкова изравнен резултат всъщност няма победител или победен в класическия смисъл – вместо това тук имаме работа с две концепции, насочени към две напълно различни групи клиенти на SUV модели. Онези, които търсят удоволствие на пътя, ще предпочетат Mercedes GLA, а ориентираните към полезните качества ¬– BMW X1.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Росен Гарголов
Оценка
1. BMW X1 20i xDrive - 424 точки
Полезен във всеки детайл – многото място, напомнящата за ван гъвкавост на вътрешната подредба и високата позиция на седене превръщат X1 в практичен SUV модел. Автомобилът показва слабости при комфорта на окачването и чевръстото поведение на пътя.
2. Mercedes GLA 220 4Matic - 419 точки
Мястото, гъвкавостта и функционалността не са сред силните му страни. Настроеният за динамична управляемост GLA носи удоволствие на пътя с мощния си двигател и предлага добър комфорт на окачването.
Технически данни
1. BMW X1 20i xDrive | 2. Mercedes GLA 220 4Matic | |
---|---|---|
Работен обем | 1998 куб.см | 1991 куб.см |
Мощност | 192 к.с (141 кВт) при 5000 об./мин | 184 к.с (135 кВт) при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
280 Нм при 1250 об./мин | 300 Нм при 1200 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,5 сек | 7,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
37,0 м | 37,2 м |
Максимална скорост | 223 км/ч | 230 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,1 л/100 км | 9,3 л/100 км |
Базова цена | 43 700 евро (в Германия) | 37 860 евро (в Германия) |