Стюардите на рали “Португалия” наложиха петминутно наказание на шестима пилоти, които участваха в надпреварата с Ford Focus RS WRC 06. Потърпевшите са Маркус Грьонхолм, Мико Хирвонен, Яри-Мати Латвала, Хенинг Солберг, Матю Уилсън и Гарет Макхейл.
В събота вечер при прегледа на автомобила на Маркус Грьонхолм беше констатирано несъответствие с изискванията за минималното тегло на WRC-машината. M-Sport коментира, че това е следствие от ударите, които е понесъл Ford Focus RS WRC 06 и компонентите, които са се откачили по време на състезанието. Изложението бе документирано с фотографиите на Тимо Раутиайнен, както и с демонстрации относно единичното тегло на всеки един от изгубените елементи, чиито сбор с измерените килограми на WRC-машината надхвърля изискваните 1230 кг. Благодарение на конкретните действия, наказание на Маркус Грьонхолм не бе наложено и той продължи без проблеми надпреварата в неделя, финиширайки втори.
Проблемите пред Ford и M-Sport обаче не спряха дотук. В неделя след края на рали “Португалия” стюардите получиха писмен доклад от техническия делегат на FIA, в който се посочва, че страничните задни стъкла на Focus RS WRC 06 не съответстват на изискванията, заложени в хомологационната форма на автомобила.
Според правилата дебелината на задните странични стъкла на всяка WRC машина трябва да бъде минимум 3,5 мм, а не 3 мм какъвто е случаят с автомобилите на Ford. Поради тази причина екипажите получават пет минутно наказание, което резултира в сериозно разместване относно крайните резултати на рали "Португалия" и временното класиране при пилотите.
Маркус Грьонхолм от втора отива на четвърта позиция, Мико Хирвонен се смъква от трето място до пето, а Яри-Мати Латвала от шесто на осмо. Наказанието засяга също Хенинг Солберг и Гарет Макхейл, но при тях последствията не са толкова значими, тъй като и двамата не попаднаха в зоната на точките след края на надпреварата. Благодарение на санкцията Льоб се позиционира в челото на временното класиране при пилотите с аванс от една точка спрямо Маркус Грьонхолм, а разликата между BP-Ford и Citroen вече е само осем точки.
Рали “Португалия” – крайно класиране
1. С. Льоб Citroën C4 WRC 3:53:33.1
2. П. Солберг Subaru Impreza WRC2007 3:56:47.0 (+3:13.9)
3. Д. Сордо Citroën C4 WRC 3:58:38.4 (+5:05.3)
4. М. Грьонхолм Ford Focus RS WRC 06 3:59:10.2 (+5:37.1)
5. М. Хирвонен Ford Focus RS WRC 06 4:00:41.2 (+7:08.1)
6. Д. Карлсон Citroën Xsara WRC 4:01:46.3 (+8:13.2)
7. Дж. Гали Citroën Xsara WRC 4:03:12.7 (+9:39.6)
8. Я. Латвала Ford Focus RS WRC 06 4:04:18.0 (+10:44.9)
Класиране при пилотите
1. С. Льоб 38
2. М. Грьонхолм 37
2. М. Хирвонен 29
4. Д. Сордо 19
5. П. Солберг 16
6. Х. Солберг 11
7. К. Аткинсън 10
8. Д. Карлсон 9
Класиране при производителите
1. Ford WRT 67
2. Citroen Total WRT 59
4. Subaru WRT 27
3. Stobart-M Ford RT 21
5. OMV Kronos Citroen 21
6. Munchi’s Ford WRT 0