Австрийско-канадският производител на автомобилни части е новият собственик на Opel – официалното потвърждение дойде през нощта към 2.17 ч. българско време. Окончателното споразумение ще бъде финализирано в рамките на 4 - 5 седмици.
Новината бе съобщена от германския министър на финансите – социалдемократа Пер Щайнбрук след маратон от срещи в Берлин, продължили повече от 12 часа.
Това решение се оказва най-добрия начин за германското правителство да запази заетостта, без обаче да натоварва прекалено обществените финанси.
Един от официалните представители на Magna – Зигфрид Волф предупреди, че все още има детайли по сделката, които трябва да бъдат уточнени. “След около 5 седмици ще стигнем и до официалното подписване”, обясни той.
Magna ще се превърне в група, която ще произвежда 5 милиона автомобила годишно, със силна ориентация към руския пазар и пазарите на бившия Съветски съюз. Австрийско-канадският производител на автомобилни части ще се сдобие с 20% от Opel, Sberbank с 35%, 35% ще останат за GM, служителите ще контролират 10%. GM ще се раздели с немския автомобилен колос след 80-годишен брак.
Шефът на GM-Europe Карл-Петер Форстър потвърди, че Opel е “спасен за момента”, но предупреди, че предстои “трудна работа” по трансформирането на берлинския протокол в окончателен договор.
Постигнатото споразумение се базира върху три основни точки: меморандум за разбирателство с Magna, синдик, който да управлява Opel и мостово финансиране в размер на 1.5 милиарда долара, отпуснати от правителството и 4-те германски провинции, където има заводи на Opel. Oще от следващата седмица Magna ще гарантира необходимата ликвидност.
Щайнбрук призна, че решението “не е взето лесно” и подчерта, че германското правителство осъзнава “рисковете”, които поема, но те са били съпоставени “ с опасността от несъстоятелност, която би се отразила върху пенсионната система, а би имала и друга социална цена”. Министърът на финансите добави, че представителите на Американската хазна, които са присъствали на преговорите, също са подкрепили споразумението.
Постигнатото през нощта споразумение за спасяването на Opel, както изглежда, не се ползва с пълното одобрение на министъра на икономиката – Карл-Теодор цу Гутенберг, който споделя, че той лично “ е достигнал до друга преценка за рисковете”.
“Става дума за тежко обмисляне на рисковете, което ме доведе до друго заключение, но общо взето бихме могли да подкрепим заедно взетото решение”, добавя той.