Японците ще прекратят заводската си програма в края на 2021 година
След драмите около COVID-19 и новото споразумение „Конкорд“ Формула 1 влезе в типичното за средата на сезона монотонно темпо, в което новините са свързани най-вече с бъдещите пилотски линии. Honda обаче хвърли бомбата днес, след като на специално организираната в Токио пресконференция обяви, че прекратява заводската си програма.
Японците, които се завърнаха във Формула 1 през 2015 г. като доставчик на двигатели и официален партньор на McLaren, в момента отговарят за задвижващите системи на Red Bull и на братския AlphaTauri. С бившите световни шампиони Honda отново започна да печели регулярно, а на "Монца" Пиер Гасли изненадващо триумфира с AlphaTauri. Ето защо очакванията бяха, че двете страни ще продължат сътрудничеството си и след края на 2021 г., когато влиза в сила новия правилник и Red Bull получава страхотен шанс да навакса изоставането си спрямо Mercedes. Икономическата ситуация в сектора и желанието на японците да насочат повече ресурси в електрическата мобилност обаче са довели до решението програмата във Формула 1 да бъде прекратена.
„Honda трябва да канализира корпоративните си ресурси в проучване и развойна дейност в сферата на бъдещите задвижващи системи и енергийни технологии, включително автомобили с горивни клетки (FCV) и с батерии (BEV), което е от ключово значение за въглеродно-неутралните технологии“, се казва в официалното съобщение на Honda.
При това положение четирикратните шампиони от Red Bull отново остават без официален партньор за задвижващи системи и ще трябва да разчитат на един от останалите три производителя, които са преки конкуренти - Mercedes, Ferrari и Renault. McLaren ще прекрати договора си с Renault в края на настоящия сезон за сметка на Mercedes, което автоматично провокира спекулациите, че Red Bull ще поднови взаимоотношенията си с французите въпреки предишните разногласия.
Другият възможен сценарий е Дитрих Матешиц да стопира програмата на Red Bull и AlphaTauri и да търси купувач на двата отбора. Съветникът на австрийския бизнесмен д-р Хелмут Марко обаче е категоричен, че подобен вариант не съществува и на този етап няма опасност за бъдещето на двата отбора.