Първи впечатления от новата гама трицилиндрови мотори, трансмисии и електронни системи
Четири години след пазарната премиера на модела, Astra преминава обичайното за този етап обновление с технологични разработки, дело на инженерите в Рюселсхайм.
Преждевременните опасения за пореден път се оказаха неоснователни. Всичко е наред – двигателите на компактния бестселър от Рюселсхайм не са подменени с агрегати на PSA, а с гама от нови трицилиндрови машини, разработени изцяло от инженерите на германската марка. Аstra си остава 100% Opel, а в средите на заклетите фенове на германската марка може отново да се възцари спокойствие.
Разбира се, потенциалните заместители от Франция едва ли биха били лош избор. Напротив – особено малките двигатели на някогашния конкурент и сегашен събрат по концерн се радват на доста добро реноме. Но това в случая няма никакво съществено значение.
Няма значение най-вече защото разработените от германските инженери трицилиндрови двигатели с работен обем 1,2 литра и три варианта по отношение на максималната мощност (110, 130 и 145 к.с.) вече са факт. Същото важи в еднаква степен и за двете версии на 1,5-литровия турбодизел (със 105 и 122 к.с.), които също разчитат на трицилиндровата схема, която напоследък се налага като оптимално решение при машините с подобна кубатура. Естествено, всички агрегати изпълняват изискванията на емисионната норма die Euro-6d и са съчетани серийно с новоразработената шестстепенна механична предавателна кутия. Върховото дизелово изпълнение се предлага и с деветстепенна класическа автоматична трансмисия, а 1,4-литровият трицилиндров бензинов мотор със 145 к.с. може да се комбинира и с модерна безстепенна предавателна кутия.
Отлични маниери
Процедурата по стартирането на 1,2-литров бензинов вариант със 130 к.с. може лесно да ви заблуди – благодарение на балансиращия вал, типичният за трицилиндровите мотори шум е напълно елиминиран и усещането за работата на машината на празни обороти е идентично с това при четирицилиндровите мотори. Характерният „глас” се проявява едва при рязко подаване на газ, за да потъне отново на втори план в по-голямата част от оборотния спектър. В това отношение екипът на отговорния за разработката на новата фамилия от задвижващи агрегати Матиас Алт се е справил отлично с поставената му задача и резултатите са оценени подобаващо – германските инженери от Рюселсхайм ще продължат в същия дух и в бъдеще в състава на концерна PSA, където ще поемат развитието на четирицилиндровите мотори, докато французите ще се грижат за трицилиндровите.
Но всичко това предстои. Засега можем да оставим бъдещето настрана и да се върнем отново на качествата на новия мотор на Opel под предния капак на Astra. Използваната схема с дълъг ход на цилиндрите спомага за постигане на солидни стойности на въртящия момент при средни обороти и така повишава ефективността и комфорта, освобождавайки водача от необходимостта за честа смяна на предавките и прибягване към по-високите оборотни режими. Принос в това отношение имат и относително дългите предавки на леко превключващата шестстепенна трансмисия, които естествено намаляват и разхода на гориво – също както и многобройните мерки за аеродинамична оптимизация на Astra, която се отличава с много нисък коефициент на въздушно съпротивление от 0,26.
Към доста богатото серийно оборудване на GS Line със 17-цолови колела, в тестовия автомобил бе добавено и изпълнението Dynamik на ходовата част с допълнително звено на Уат в състава на задния мост. Благодарение на него устойчивостта при движение в бързи завои се подобрява осезаемо и Astra демонстрира ненатрапчиво активно поведение без излишна нервност и с прецизни реакции на управлението.
Всичко това създава добро настроение. Окачването Dynamik не бърка динамиката с прекомерна твърдост и успява да погаси сътресенията дори при преминаване през резки и груби неравности. Подобно поведение се очаква и от базовото изпълнение на ходовата част, което не използва адаптивни амортисьори, но е получило изцяло нови настройки, които според инженерите на Opel ще повишат осезаемо комфорта на возене при запазване на стабилността и удоволствието зад волана.
Модерна електроника от Insignia
Инфо-развлекателната система в тестовия автомобил трудно може да скрие родството си със системите в Insignia – навигационната система се управлява леко и логично с помощта на големия сензорен екран с диагонал осем инча, предлагайки допълнителна информация за пътната обстановка в реално време и възможност за гласови команди, а блокът на контролните прибори пред водача е изцяло модернизиран с голям централен дисплей с модерен и гъвкав графичен интерфейс.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Astra навлиза уверено във втората половина на своя жизнен цикъл с гама от модерни, високоефективни двигатели и трансмисии. Особено добро впечатление прави трицилиндровият бензинов агрегат с три степени на мощност, както и внимателно модифицираната, динамична ходова част на германския модел.
Teкст: Mирослав Николов
Снимки: Оpel