Caravan излезе в пенсия, а комби версията на Opel Astra днес се нарича Sports Tourer. Всякакви намеци за родство с товарните фургони са нежелани, на тяхно място идват понятия като „лайфстайл”. Всичко това изисква от Astra универсални таланти, които версията с 1,4-литров турбомотор ще се опита да докаже в големия практически тест.
Във вида, в който е пред нас, тестовият автомобил представлява една първоначална стойност от 30 855 евро. Доста пари за комби с названието Opel Astra. Само че името, което автоматично предизвиква асоциации с компактния клас, в случая заблуждава. Защото този модел притежава действително внушителна осанка, която много по-сполучливо може да бъде свързана с категоризация в средния клас. На практика купувачът получава едно доста голямо превозно средство - Astra Sports Tourer е по-дълга например от комби версията на Mercedes C-класа с почти десет сантиметра.
Размерът май не е от значение!
Какво ви дава реално този размер? Във всеки случай не онова изобилие от място, което би било възможно, ако беше търсено максимално пространство при дадените габарити. За оформителите на модела елегантността и стилът са били по-важен приоритет от възможно най-обширното използваемо място. Показателен в това отношение е и фактът, че Opel каза сбогом на асоциираното с товарен фургон традиционно название Caravan в полза на сътвореното в съвременен дух име Sports Tourer.
Все пак в кабината могат да бъдат настанени удобно четирима пътници, като седящите отзад разполагат с достатъчно място пред краката си, а багажното отделение с капацитет от 500 литра (при нормална конфигурация на седалките и натоварване до долния ръб на прозорците) може да поеме всичко необходимо за едно семейно пътешествие.
Възможностите за различни трансформации свидетелстват за гъвкавост на вътрешната подредба. Обикновено за транспортиране на по-едри товари ще бъде достатъчно да се сгъне напред разделената задна облегалка – за целта трябва само да дръпнете леко лостчетата на фиксиращите механизми в предпоследните колони. Ако се нуждаете от съвсем равен товарен под, можете преди това да сгънете нагоре долните части на седалката – също толкова лесна процедура, която се изпълнява за секунди. Така в крайна сметка разполагаемият обем нараства до 1550 литра, което свежда до минимум покупките, за които ще се нуждаете от специализиран товарен транспорт.
Оформлението на каросерията обаче изисква известни компромиси, например по отношение на обзора, което за съжаление напоследък е нещо нормално за съвременното автомобилостроене. От гледната точка на водача задното странично стъкло, голяма част от което е почернена отвътре, за да бъде прикрита третата колона, прилича на амбразура. Напред погледът среща значително по-малко препятствия и в тази връзка трябва да споменем, че закрепените отвън чистачки с конструкция тип „пеперуда” освобождават голямо зрително поле без мъртви ъгли.
Когато си вътре
Въобще при всекидневната експлоатация моделът на Opel почти не създава проблеми. В големия тест за ергономичност на auto motor und sport неговата по-голяма сестра Insignia постигна респектиращи резултати и тъй като в основни линии Astra следва същата ергономична философия, тук почти няма основания за забележки. Многобройните бутони на централната конзола на пръв поглед може би изглеждат объркващо, но след кратко проучване човек започва да се чувства в позната обстановка и разбира, че навигацията и озвучителната система се контролират точно и безпроблемно.
Малките усилия при работа с органите за управление и удобните седалки осигуряват леко и комфортно шофиране. Прецизният и лек ход на скоростния лост на шестстепенната трансмисия допринася за превръщането на смяната на предавки в автоматизиран процес, който не изисква специално внимание.
Като малко съмнително допълнително предложение се очертава ходовата част с адаптивни амортисьори, с която е оборудван тестовият автомобил. Възможността за избор между режимите Sport и Tour задоволява стремежа към игра, но в крайна сметка бързо разбирате, че всъщност Tour предлага най-подходящите настройки, понеже при него Astra пружинира така плавно, както е присъщо на един големичък автомобил от среден клас. Sport осезаемо влошава възможностите за реакции на окачването. По-слабата подкрепа от страна на сервомеханизма на волана и (малко) по-спонтанното поемане на газта от двигателя също са спортни „подправки”, от които обикновеният водач може да се лиши без никакво съжаление. Още повече, че четирицилиндровият турбомотор със 140 к.с. оставя задоволително впечатление що се отнася до междинната тяга и разгръщането на мощността. При това е и подобаващо икономичен.
Режимът Sport не допринася за сигурното поведение на пътя – област, в която Astra също не изостава от конкурентите си. Автомобилът се държи подчертано спокойно и предсказуемо, като в екстремни ситуации получава подкрепа от ненатрапчиво намесващата се ESP. При Opel отдавна липсва бутон за нейното изключване. Може да бъде дезактивирана единствено системата против буксуване, тъй като на сняг зимните гуми постигат най-добро сцепление само при леко приплъзване.
Названието Tourer изразява добре характера на Astra, докато Sports си остава по-скоро пришит етикет – но пък моделът няма от какво да се срамува. Той напомня за онези моменти от богатите традиции на Рюселсхайм, в които покупката на Opel беше просто един разумен избор.
Текст: Гьоц Лайрер
Снимки: Артуро Ривас
Оценка
Opel Astra Sports Tourer
Предимства на Astra Sports Tourer са доброто поведение на пътя и балансираният комфорт на возене. Предлаганото място е на средно ниво за каросерия с такива размери.
Технически данни
Opel Astra Sports Tourer | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 140 к.с. при 4900 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,1 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м |
Максимална скорост | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,1 л |
Базова цена | 39 400 лева |
hidromeck
СУпер в много скоро време ще си взема 1.9 цдти дизелче караван.Страхотна кола !
ВДВ
Е, това мн.хубаво. Да знаете къде дават такива без пари да взема едничка със 1,7дизелаче 125кс.
Анонимен
Идеална е!