Тест за издръжливост: компактният комби модел издържа на температури от -40 дo +60 C°
Изгарящите пустинни пясъци… Специалистите в Международния център за технологично развитие ITDC (International Technical Development Center) на Opel са в състояние да симулират условия, сравними с тези в пустинята Сахара. Живачният стълб на термометъра в Рюселсхайм в разгара на зимата преминава делението от 60 градуса по Целзий, а потта тече като река. В центъра на всичко това е новата Astra Sports Tourer, която се справя без проблеми с тези неблагоприятни условия. Меко и плавно моделът се носи на стенда за климатични изпитания, докато оглушителният шум от вентилационната система изпълва помещението на термичната камера с площ 60 квадратни метра.
Ден по-късно на същото място и по същото време наблюдателят се сблъсква с коренно различен сценарий - новият Opel Astra Sports Tourer е обвит изцяло с бяла премяна, покрита с тънък слой от лед. Просторното вътрешно пространство на компактния комби модел не се вижда отвън, тъй като прозорците са изцяло покрити със скреж и лед. Tемпературата в помещението е -40 градуса и никой не би могъл да издържи тук и минута без дебело зимно облекло. “Целта ни е да видим как материалите, използвани в Sports Tourer реагират при излагане на екстремни условия. Проверяваме също и промените във външния вид както и влиянието на екстремно високите и екстремно ниски температури върху размера на фугите между отделните елементи например,” обяснява целта на изпитанията водещият тестови инженер Ото Хемелман. С помощта на своя съставен от специалисти в различни области екип, той отговаря за процесите на пълно потапяне на новите модели в условия на изгаряща жега и смразяващ студ.
Екстремни дневни температури за още по-доволни клиенти
Стендът за изпитания при ниски и високи температури – наричани също циклични термични тестове, е част от задължителната програма в процеса на разработка на моделите на Opel също както и тестовете в акустична и електронна лаборатория. “В крайна сметка нашите клиенти по целия свят ще управляват Astra в най-различни климатични условия и зони,” споделя Хемелман. На тест е подложена Astra Sports Tourer със серийни спецификации и изпълнение – така се гарантира, че на тест ще бъдат подложени точно материалите, които клиентите по-късно ще получат в своите автомобили. В продължение на двуседмичната изпитателна фаза температурите се сменят всекидневно. “Уплътненията, точките на слепване, полимерните детайли и материи, гумените части – всичко това следва да работи както трябва, което означава непрекъснато еластично свиване и разтягане като ластик без видими трайни последствия и следи,” обяснява процеса главният инженер.
В климатичната камера може да бъде възпроизведена дори пряка слънчева светлина. “В случай, че Sports Tourer бъде паркиран някъде навън през лятото, температурите вътре в купето могат да достигнат 90 градуса,” отбелязва Хемелман. С помощта на симулацията на слънчева светлина, нашият екип може да подложи на стресово изпитание толерансите на използваните в интериора материали. “Но тестваме също и колко дълго се налага да работи климатичната инсталация преди температурата във вътрешното пространство отново да стане поносима.” В допълнение към това, т.нар. „четирикрак” изпитателен стенд повдига и спуска четирите колела на Sports Tourer. Tова дава възможност на изпитателните инженери да се уверят, че комфортът в купето не страда и при най-неблагоприятните условия и че материалите в интериора не издават досадни звуци при шофиране независимо от стреса и високото натоварване върху тях.
Тестове на интелигентния капак на багажника и задната облегалка FlexFold
Astra Sports Tourer не се нуждае от специална подготовка, за да се качи на стенда за мразовити и горещи изпитания. Тя е оборудвана със серийни гуми, а за надеждното фиксиране на компактното комби към „четирикракия” стенд се използват високоякостни ремъци. Въпреки това автомобилът преминава през пълна проверка преди подлагането му на тест, защото след изпитанията на жега и студ инженерите разглеждат подробно Sports Tourer през очите на бъдещите му клиенти с цел да открият и най-малките разлики. “Внимаваме какво впечатление ще ни направи автомобилът и правим измервания, с които да определим дали случайно нещо не е изкривено или изместено,” споделя Хемелман. Систематичната проверка от страна на екипа обръща особено внимание на пластмасовите детайли като броните и страничните лайстни. “Широчината на фугите е изключително важна в тези случаи, защото никой от тези компоненти не бива да стърчи.” Служителите от съответните отдели също проверяват всички функции на елементите във вътрешното пространство. Дали капакът на жабката например се отваря лесно и плавно? Може ли облегалката на задната седалка FlexFold да се регулира и сгъва плавно във всички случаи и условия на експлоатация? И най-вече дали управляваният чрез сензор заден капак ще продължи да се отваря и затваря и при -40 градуса само с леко движение с крака под задната броня? В крайна сметка тази практична функция отбелязва своята премиера именно в новата Astra Sports Tourer. Само когато всички компоненти, каросерията и останалите по-малки детайли бъдат изпитани и одобрени, новата Astra Sports Tourer се счита за успешно преминала през цикличния термичен тест и е готова да изпълнява своята всекидневна роля на комфортен бизнес модел или на многофункционален семеен автомобил.