Първи впечатления от новото издание на компактното семейно комби от Рюселсхайм
Логично беше, след като Opel Astra получи престижната награда Car of The Year 2016, представянето на комби модела Sports Tourer да бъде съпроводено с още повече самочувствие от страна на Opel. Продажбите на компанията бележат устойчив ръст въпреки ситуацията в Европа и това е още един повод за радост.
Opel Astra е повод за радост и защото е качествен скок за компанията във всяко едно отношение, а същото е напълно валидно и за комби модела. Елегантно оформените и плавно снижаващи се лайстни в контура на странични части създават усещане за съчетание от елегантност и динамика при по-дългата каросерия и изразяват общата лекота на конструкцията. Всъщност олекотяването на автомобила с до 190 кг в сравнение с предшественика е изключително постижение, което значително променя динамичните характеристики на Opel Astra Sports Tourer. По-ефективното използване на вътрешното пространство е довело до това, че при почти запазени размери с дължина 4702 мм и дори намалено с два сантиметра междуосие водачът и пътникът до него разполагат с 26 мм повече място за главите, а пътниците отзад с цели 28 милиметра повече място за краката. И тук е следван последователният подход за общо намаляване на теглото, включващ по-широко използване на високоякостни стомани (суровата каросерия е с 85 кг по-лека) и оптимизация на конструкциите на окачването, ауспуховата и спирачната система, както и на двигателите. Дори част от аеродинамичната облицовка на дъното е елиминирана в името на намаляването на теглото, като за целта са оптимизирани като форма и окачени по-високо елементите на задното окачване. Всъщност цялостният подход за снижаване на въздушното съпротивление е казал думата си – благодарение на множеството мерки комбито постига коефициент на обтекаемост от 0,272, което е отлично постижение за подобен модел от компактния клас. За да се намали например допълнителното завихряне в задната част, в задните колонки са оформени специфични странични ръбове, които заедно със спойлера в горната част отвеждат въздушния поток встрани.
Разбира се, купувачите на Opel Astra Sports Tourer ще разчитат на още повече практични решения от тези при хечбек модела. Като например нетипичната за автомобил от този клас възможност да отварят задния капак с размахване на крак под багажника. Разполагаемият багажен обем достига 1630 литра при пълното сгъването на задните седалки, които са разделени в пропорция 40/20/40, позволяваща различни гъвкави комбинации. Самото сгъване става с просто натискане на бутон, а самият багажен обем включва различни възможности за оборудване с носещи странични релси, разделителни решетки и елементи за укрепване.
Впечатляващ битурбодизел
Изпробваната версия на Opel Astra Sports Tourer беше оборудвана именно с този двигател, който определено не се затруднява с тежащия около тон и половина автомобил благодарение на въртящия момент от 350 Нм. Още при 1200 об./мин тягата достига достатъчно високо ниво, а при 1500 е налице в пълния си размер. Машината сполучливо жонглира с двата си турбокомпресора (малкият за високо налягане е с VNT архитектура за по-бърза реакция), прехвърляйки работата от единия към другия на базата на количеството генерирани газове, позицията на педала на газта и количеството сгъстен въздух. Резултатът от всичко това е изобилие от тяга при всякакви ситуации, стига оборотите да не надхвърлят делението от 3500, защото след него поривът мотора започва да утихва. Шестстепенната механична трансмисия има сполучливо подбрани с оглед характеристиките на битурбомотора предавателни числа и допълва картината на едно хармонично и ефективно задвижване. Комфортът на дълги разстояния също впечатлява - поддържането на ниски обороти и рафинираната работа на задвижващия агрегат ще допаднат на всички, които търсят спокойствие и тишина на дълъг път.
Матрични LED светлини и при комбито
Разбира се, посестримата на хечбек версията на Astra също разполага с невероятните матрични предни светлини Intellilux LED – първите в този клас, – осигуряващи максимален по своя обхват светлинен поток, като при разминаване с друг автомобил или наближаване на движещ се в същата посока последният се „маскира“ от системата. Постоянното движение на дълги светлини предоставя на водача възможност да разпознае обекти с 30 до 40 метра по-рано, отколкото при халогенни или ксенонови фарове. Към всичко това се добавят множество системи за асистенция, част от които се използват само във високите класове, и системата Opel OnStar, позволяваща не само диагностика, комуникация и асистенция от консултант, но и автоматизирана реакция при пътен инцидент. Ако при индикация за катастрофа пътниците не отговорят на повикванията на консултанта, той се свързва със спасителните екипи и ги насочва към мястото на произшествието. Важно е тук да се споменат и широките възможности за комуникационна свързаност със системата Intellilink, включващи пренасяне и управление през екрана на функциите на смартфона в системата на Opel Astra ST, както и системи с напълно автономна навигация.
Текст: Божан Бошнаков, Георги Колев
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт