Работното муле отстъпва място на накипрен жребец: комбито на Astra вече не се нарича Caravan, а Sports Tourer. Дали моделът ще успее да се наложи над доказалите своята функционалност Peugeot 308 SW и Skoda Octavia Combi, ще покаже сравнителният тест на модификациите с двулитров дизелов двигател.
Не, изобщо не искам да кажа, че се присъединявам към мнението на традиционните собственици на комбита с марка Opel, които надълго и нашироко ще ви се жалват как модерният Sports Tourer изобщо не може да се мери по вътрешна вместимост със старите модели Caravan. Просто няма как да си затворим очите и да не отчетем факта, че след като Insignia премина през същата метаморфоза, делът на комбитата от общия брой продажби на модела остана все така внушителен и се равнява на 70 процента.
Въпросът за функционалността
Днес хората, които търсят в своя автомобил само и единствено товарен обем, стават все по-малко – в момента се обръща внимание и на куп други качества. Затова вярваме, че голямата част от купувачите на Astra Sports Tourer с лекота ще преживеят намалелия с 40 литра спрямо предходното издание на автомобила максимален обем на багажника, стига само функционалността отново да е на ниво. Що се отнася до последното, от Opel видимо са се постарали, за да се представят добре: например задните облегалки падат сами напред, след като бъдат отключени чрез бутон от багажника, а товарното отделение е с почти идеално равен под.
Покривалото на багажника (елемент, който в много комбита се оказва причина за всекидневни неудобства) се повдига с лекота нагоре, а кратко дръпване е достатъчно, за да се навие на руло. Когато пък изобщо не се нуждаете от него, може просто да го махнете, след което да го скриете в проектирания за целта тайник под основното дъно. Раздялата с дните на Caravan става още по-безболезнена благодарение на ниския ръб на товарене, големия ъгъл на отваряне на задния капак и предлаганата срещу доплащане система за укрепване на багаж с мрежи, шини и куки. Наред с всичко изброено Astra ще ви зарадва също с множество места за съхраняване на предмети в интериора, големи джобове от вътрешната страна на вратите и опционални ергономични предни седалки с регулируема опора за бедрата и пневматична лумбална опора, които са едно от най-удобните решения, виждани досега в компактния клас.
Не всичко е цветя и рози
Уви, останалата част от пътническия салон на Astra не е съвсем на висотата на предните кресла. Нестабилната пластмасова козирка над контролните прибори ясно показва, че от Opel са пестили доста, опростеният дисплей на бордовия компютър и липсата на тапицерия в определени части на товарния отсек също не правят никак добро впечатление. Още по-неприятна е твърде ограничената видимост, която има водачът от своето място – масивните колони и оскъдната остъклена площ превръщат местоположението на задната част в пълна загадка. Като се има предвид, че габаритите на предницата също се преценяват предимно с догадки, парктроникът отпред и отзад изглежда като една от абсолютно задължителните „екстри” за модела.
С каросерийна дължина от 4,70 метра Sports Tourer съвсем категорично прекрачва горната граница на компактната категория, но това не е донесло със себе си особени предимства по отношение на вътрешния обем – инженерите от Рюселсхайм надали ще получат медал за заслугите си по този повод.
В името на добрите традиции
Добрият обзор на каросерията определено не е от силните качества и за Peugeot. 308 SW донякъде компенсира това с изключително гъвкавия си интериор, създаден според най-добрите традиции на семейните ванове. На мястото на класическата задна седалка тук конструкторите са предвидили три самостоятелни места, които независимо едно от друго могат да се местят в хоризонтална посока, да се сгъват или да се демонтират изцяло. Предлаганият като опция допълнителен трети ред седалки пък превръща 308 в седемместен автомобил. За удобството на потребителите са предвидени също отварящ се прозорец на задния капак и възможност за сгъване на облегалката на предната дясна седалка при превозване на особено дълги предмети.
SW има амбицията да бъде нещо повече от практично семейно комби: за да поддържат доброто настроение на пасажерите, французите са прибавили в автомобила някои симпатични детайли като панорамен стъклен покрив и сгъваеми масички в гърбовете на предните места. Оформлението на кокпита създава спортна атмосфера, а материалите са доста старателно подбрани. Хлабаво закрепеното покривало на багажника и изобщо не особено добре изглеждащата изработка в областта на товарното отделение донякъде развалят иначе чудесното усещане за качество.
За жалост удобната при превозване на повече багаж концепция с отделни задни места има и своите недостатъци: прекалено късите им седалищни части и твърдата тапицерия правят пътуването върху тях недотам приятно преживяване, особено при по-дълги разстояния. За да използвате на практика целия товарен капацитет на автомобила пък, ще ви се наложи да демонтирате и пренесете някъде всички задни седалки, което е точно толкова „забавно”, колкото да чистите с премръзнали ръце снега от колата си зимно време.
Класическото комби от Чехия
Собствениците на Octavia са пощадени от подобни предполагащи обилно изпотяване процедури. Разнообразните варианти за прекрояване на вътрешния обем остават чужди за класическото комби от Чехия, но това въобще не му пречи да има най-големия багажник в теста. Единствената досадна особеност тук е, че ако ви трябва равен под на цялото багажно пространство, ще се наложи първо да повдигнете предната част на седалките от втория ред и чак след това да сгънете облегалките. Срещу доплащане може да се поръча двойно дъно на багажника.
Произвежданата от 2004 година насам генерация на Octavia продължава да излъчва все същата непоклатима солидност: с приятно плътен звук при затваряне на вратите, прецизно работещи бутони и регулатори в интериора, както и грижливо тапициран до най-скришното ъгълче багажник, Skoda създава най-доброто усещане за качество в този сравнителен тест, при това с голяма преднина спрямо опонентите си. Освен това класически оформената каросерия е лесно обозрима от мястото на водача.
На разходка
На пътя Octavia умело крие възрастта си и радва с точна обратна връзка от страна на кормилната уредба, прецизна смяна на предавките, добра водимост и безпроблемно овладяване в по-критични ситуации. Преминаването през напречни фуги и по-големи бабуни обаче води до доста неприятни сътресения, а дългите предавателни числа на трансмисията карат common rail двигателя със 140 к.с. да се държи малко мудно. Налага се да свикваме с това - за съжаление на едни и за радост на други, дивите и необуздани дни на технологията помпа-дюза са вече част от историята на Octavia. Все пак двулитровият мотор успява да компенсира ленивите си маниери с най-ниския разход на гориво в теста.
Фактът, че разполагащото с идентична мощност от 140 к.с. Peugeot реагира значително по-агресивно при подаване на газ, се дължи основно на по-късите му предавателни числа. При поддържане на еднакво темпо на висока предавка френският мотор се върти с около 800 об./мин по-високо в сравнение със своя чешки конкурент, без при това да нарушава плавния си ход. От другата страна на монетата обаче е разходът, който е с около един литър на сто километра по-висок, отколкото при Skoda.
Ходовата част на 308 реагира еднакво непохватно върху къси и дълги неравности, така че зле поддържаните пътища неизменно създават дискомфорт в пътническия салон. Надеждата, че тази твърдост прави Peugeot цар на управляемостта, изчезва още щом SW влезе в първия по-остър завой – автомобилът показва силна склонност към недозавиване, а липсата на спортни амбиции се подчертава от слабата странична опора на седалките и индиректната кормилна уредба.
Въпреки номиналното си предимство от 20 конски сили Opel не постига по-добри динамични показатели от своите противници и причината е очевидна: моделът от Рюселсхайм тежи цели 1,6 тона; наред с това двигателят демонстрира осезаема турбодупка. Все пак, с време за спринт от място до 100 км/ч под 10 секунди и максимална скорост над 200 км/ч, нито един от трите модела в сравнението не може да се нарече флегматичен.
Плюсове и минуси
Astra обра овациите на тестовия екип с чудесния комфорт на допълнително предлаганото окачване Flexride, чиито адаптивни амортисьори позволяват на каросерията съвсем слабо накланяне в бързи завои. Сполучливият компромис между комфорт и динамика се потвърждава и от най-добрите времена в тестовете за поведение на пътя. Редно е все пак да споменем, че водачите на Sports Tourer, които предпочитат да управляват автомобила повече в режим Sport, отколкото в лежерния Tour, със сигурност ще си пожелаят по-ясно усещане от волана, чиито реакции са някак „гумени” и синтетични.
Поле за подобрения има и по отношение на серийното обзавеждане – въпреки че Opel обявяват най-високата цена от трите изпробвани модела, при високото ниво на екипировка Sport неща като задния парктроник и дори стъклоподемниците на задните прозорци подлежат на допълнително заплащане. За сметка на това дългата гаранция е отлична защита срещу неприятни изненади – спокойствието на собственика до достигането на пробег от 160 000 километра е гарантирано. На купувачите на Peugeot и Skoda им се налага да се задоволят само с две години гаранция, но пък ще платят по-малко пари за своите придобивки. Не на последно място, заради по-изгодната си експлоатация Octavia успява да спечели и в раздел „Разходи”.
Като се има предвид, че с изключение на недостатъчно добрия комфорт на возене Octavia не показва нито един съществен недостатък, победата му в този тест не изглежда изненадваща, въпреки че чешкият модел се произвежда вече седма година. Заради оскъдния комфорт и тромавата водимост Peugeot остава на последно място, но превъзходният двигател и най-гъвкавият интериор в теста заслужават респект.
Sports Tourer се представя доста нееднозначно. Автомобилът действително притежава сериозни плюсове като отлично настроена ходова част, множество практични детайли и достойна за пример гаранция. Каросерията на Astra обаче е прекалено тежка, а видимостта от мястото на водача е изключително лоша - в Opel имат поле за известни подобрения по своя нов модел.
Текст: Дирк Гулде
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance - 494 точки
Octavia впечатлява с огромно вътрешно пространство, отлична видимост от мястото на водача и добро качество на изпълнението, наред с това се доказва като изгодна във всяко отношение покупка. Комфортът на возене подлежи на подобрение.
2. Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTi - 474 точки
Комфортът на окачването, пътното поведение и седалките на Sports Tourer са на върхово равнище, похвала заслужава и дългата гаранция на модела. Скъпата Astra губи ценни точки с високото си собствено тегло и оскъдната обозримост на каросерията.
3. Peugeot 308 SW HDi FAP 140 Premium - 462 точки
308 SW притежава чудесен двигател с мощна тяга и многообразни възможности за трансформация на вътрешното пространство. Ограниченият комфорт, тромавата водимост и високият разход на гориво обаче отреждат на Peugeot трето място в класирането.
Технически данни
1. Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance - 494 точки | 2. Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTi - 474 точки | 3. Peugeot 308 SW HDi FAP 140 Premium - 462 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 140 к.с. при 4200 об./мин | 160 к.с. при 4000 об./мин | 140 к.с. при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,7 с | 9,4 с | 9,8 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м | 38 м | 37 м |
Максимална скорост | 207 км/ч | 212 км/ч | 201 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7.0 л | 7,4 л | 7,9 л |
Базова цена | 41 500 лева | 43 700 лева | 41 810 лева |
Поздрави от амс
Opel Astra: Шампион на DEKRA за 2012 13.01.2012 | Коментари: 0 Opel Astra е автомобилът с най-малко дефекти съгласно резултатите в отчета на DEKRA за 2012 година. Opel Astra постига най-добрия резултат от всички тествани автомобили в категорията “най-добра индивидуална класация” с индекс 96.9%. Този успех прави Opel победител за трета поредна година след Corsa (2010) и Insignia (2011). Opel Insignia зае второ място в категорията “най-добра индивидуална класация”. За сметка на това моделът получи индекс на повредите 96.0 процента, който е и най-добрият резултат в средния клас. “Фактът, че нашата марка има най-добрите резултати в отчетите на DEKRA вече три поредни години, е още едно доказателство за високото качество на нашите автомобили,” заяви Ален Висер, вицепрезидент на Opel/Vauxhall, отговорен за маркетинга, продажбите и следпродажбеното обслужване. “ Ние се чувстваме длъжни да осигуряваме надеждност, която е и една от традиционните и най-съществени ценности на Opel.” и т.н....
Bojidar
Aide chue li se neshto za VAG i se posirate v gashtite . Neka ve e qd . Vse pak volkswagen e 2-ri s malka razlika v prodajbite , general motors pobejdavat zashtoto sa 100 marki na edno . Volkswagen e napravena ot Доктор Фердинад Порше , които после на основата на фоклсваген е направил порше ( най-здравия и добър спортен автомобил ) , ауди ( достойно за уважение с всичките приноси в автомобилния СПОРТ - АУДИ С1 КУАТРО - РАЛИ АВТОМОБИЛ НА 100-ТЕ ГОДИНИ , 10 ПОБЕДИ С ТДИ ДВИГАТЕЛИТЕ , ПРЕЗ 1934 АУДИ ИМА КОЛА КОЯТО Е ВДИГАЛА 425 КМ , В ДТМ СЪСТЕЗАНИЯТА АУДИ Е НОМЕР 1 , ДАЖЕ КУАТРО СИСТЕМАТА Е БИЛА ЗАБРАНЯВАНА ЗАРАДИ НЕПОБЕДИМОСТТА СИ . ФОЛКСВАГЕН - НАЙ ПРОДАВАНИТЕ АВТОМОБИЛИ И КАЧЕСТВО Е НА НИВО , ВИНАГИ СА БИЛИ НАД ОПЕЛ КАТО КАЧЕСТВО И БЪРЗИНА И НАДЕЖНОСТ ( ТОВА Е ИДЕЯТА НА АВТОМОБИЛ ДА СТИГНЕШ ОТ ТОЧКА ДО ТОЧКА Б ) ГОЛФ 2 - НАЙ-ЗДРАВ СЛЕД МЕРЦЕДЕС 124 И ТО С МИНИМАЛНА РАЗЛИКА , В КЛАСАЦИЯТА ОПЕЛ НЕ ВЛИЗА . АУДИ Б4 - НАЙ -ДОБРИЯ АВТОМОБИЛ В КЛАСА ЗА ВРЕМЕТО СИ (КУПЕТО ПРОСТО ВЕЧНО НЕ РЪЖДЯСВА , ДВИГАТЕЛИТЕ СПОКОЕН ПРОБЕГ ОТ 500 000 КИЛОМЕТРА ОСОБЕНО ТДИ МОТОРА С 90-ТЕ КОНСКИ СИЛИ И РАЗХОД НА ГОРИВО ИЗВЪН ГРАДА 3.8 ЛИТРА . В МОМЕНТА КАРАМ ФОКУС , НО ИМАМ ДЖЕТТА НА 32 ГОДИНИ , ПРЕЗ ТЕЗИ МИ ГОДИНИ КОЛАТА Е ВИДЕЛА СТРАШЕН ТОРМОЗ , ТОВАРЕНЕ , ЛОШИ ПАТИЩА (ОБАЧЕ ИЗГЛЕЖДА ПЕРФЕКТНО ) 1.5 МОТОР 70 КОНЯ НА 2-РА ПРЕДАВКА 100 , ДЪЛБОКО ЧЕРЕВНО , НЯМА СМИСЪЛ ДА КОМЕНТИРАМ РЪЖДА СЪЩО НЯМА , КАКВО ПОВЕЧЕ МОЖЕ ДА СЕ ЖЕЛАЕ .
Анонимен
Недей, бачовото, да ме учиш, че Шкодата била добра, карай си твоята и не ми казвай. Старо ти инфото за опелите. Кога ръждясваха ти тогава беше тинейджър и затова още така си мислиш. Излезте от заблуждението наречено VW и ще прозрете, че има и други коли и други марки, и в крайна сметка и други списания. Съм ти писал: един модел на 12 години не е по-добър от една модерна кола. Ако и да са и смачкали фаровете и маската като на кит балените. За да не останеш с грешно впечатление - не карам Опел. Тази дето си я карам не е в тези марки, ама ме кефи рекламата за балъци.
TDI поздравява HDI
Има и други списания но и там Шкода е победител, Пежото е каруца с кичозен дизайн, некачествени мотори и отвратително окачване, явно никога не си карал френски боклук. Колкото до Опел хубава кола и сигурно по добра от Шкода само дето на 3 година е ръждясала, погледни и виж цените на старо ще ти стане ясно кое по-добро, Шкода държи цена. Когато започнат да слагат в Пежо DSG трансмисии и мотори с две турбини тогава ми говори за технологии. Разумния избор между френските некачествени и недомислени решения е в полза на един здрав, практичен, икономичен и престижен автомобил като Шкода.
Ахахахаха
Шкодата е смешен евтинджок вече в сравнение с 308 на Пежото и особено с новата Астра на Опел. Най-голямото й предимство, че произхожда от VW груп, което й осигурява първо място в смешните и измислени тестове на дойчовците с критерии например като усещане за комфорт, или чувство на управление, или като качество на материалите, или еластичност на двигателя и като гледаш цифрите при изпитанието например този автомобил, който те класират на първо място се класира след конкуренцията по ускорение или еластичност, но това не им пречи да си пишат това, за което са си решили. Смешна история. Не че нещо им има на Фолксвагените, ама една Шкода от не знам си вече коя година модел да е по-напред от 308 или Астрата. Я помислете. Хората пускат нови модели само и само да затвърдят лидерското място на 10-12 годишен модел на Шкодата. Така трябва да е. Няма друго решение. И Опела и Пежото имат прекрасни дизели и ходови качества. Има и други списания.
Anonymous
Стига с това делене: немски и френски! Всеки производител е уникален с плюсове и минуси. Който от вас може да си позволи един от трите автомобила съм сигурен, че няма да съжалява. Ама чисто нов!
инженер ДВГ
Бош турско производство е върхът. Фабрична гаранция 50%- половината е брак, останалите се развалят за отрицателно време.
Шофьора
Бош се произвежда в доста държави, така
Анонимен
Не знам кой си купува немски коли, но според данните за продадени автомобили wv е лидер в продажбите на компакни и дизелови автомобили.
adolf
Кои хора си купуват немски коли ? Повечето в България карат други марки (Опел е с американска собственост и разработки)Така е и в световен мащаб .Това дето "немските коли не се чупят" са Градски легенди и във всеки сервиз ще ти го кажат ! До утре мога да ти цитирам дефекти на скъпоструващи части и агрегати при нови немси коли струващи над 100хил. лева !
mayaveta
Леле! Ами като сте такива "разбирковци" от от всички детайли на автомибила,я ми кажете защо хората си купуват немски коли а френските ги подритват и остават за тея, които немат кинти за нищо друго! Както казват в What Car не се е произвел този Citroeen, който да бъде продаден на обявената цена. Само си покайи физиономията в автосалона и вече имаме отстъпка:)
adolf
Всичките проблеми ,които съм имал със Ситроен бяха от електрониката и помпата на немския БОШ. Интересно ,че германските списания и тестове непрекъснато атакуват за проблемите с електрониката френските и италианските производители , а всъщност слабото място се оказва скъпоструващия германски БОШ !
Valeo
към mayaveta,г-н маyaveta като си толкова голям разбирач разглоби един фолксщайген и ще забележиш че, ,,техниката,, на VW e произведена от Valeo-Франция , МАGNETTI MARELLI - Италия , Фаровете на всички тунинги на голф от ауди до шкодичката се произвеждат от италианска фирма на ФИАТ,Изобщо техниката на VW всъщност е френска и италианска може би единственото немско е АБС системата на BOSCH,но и те е произведена в Испания :-)
Anti mayaveta
Всички деривати на Гоуф пак са по добри...естествено в този сайт по дoбра кола от голфа и нейните грозновати подобия няма и забележете ,,техниката на VW,, все едно другите коли са маявети глупендерино
Anti VW
mayveta барутник си ти глупако :-(((
mayaveta
Истинските конкуренти на Skoda Octavia не са тези два "барутника", който са се доказали, като по-скъпи и с по-лоши качества, а Kia Ceed SW & Hyundai i30 SW. Те не разполагат с техниката на VW, но има атрактивни цени и съответно 7 и 5 години гарнция или 150 000км. Някой видял ли е снимката на Hyundai i40 в Auto Bild?
Anti VW
За пореден път тунинг на Гоуф в случая поредния евтин дериват на Фолксваген печели теста,а най добрата кола била с ,,твърда,, тапицерия на задните седалки глупости пълни,карам 308 SW и мога да каж,че колата е много добра
Покупател
Skoda за пореден път показва, че е на много високо ниво! Какво друго му трябва на човек: ниски експлоатационни разходи, най-нисък разход на горивво, най-удобни задни седалки(изключително важно при пътъване на дълги разтояния), най-логично подреждане на приборите по таблото, достатъчно голям багажник, добра видимост във всички посоки, усещане за висококачествени материали при допир на копчетата, достатъчно красив и уникален дизай....!
Анонимен
kakvi ti 400Litra napravo 4000
van
Нещо ми е съмнителен тоя тест... 308 да е с тоя разход... да не сте го карали само до 4-та предавка??! за октавията съм 100 сигурен че е добра кола.. ама опела, какво е това ниско комби бре хора.. то няма мяско за нищо вътре! а в пежото качваш двукрилен халдилник 400литра!!!!