Новото издание на Astra изглежда в отлична форма
Всъщност както за нас, така и за вас – нашите читатели, новата Astra вече почти може да се нарече добър стар познайник. Поетапно представихме подробно всички ключови новости в модела, разказахме ви за възможността да управляваме замаскиран прототип по време на финалните настройки по автомобила, и, разбира се, споделихме впечатленията си от серийния продукт след първите официални тестове. Да, вие вече сте прочели материали за всичко това, а също и за системата OnStar, както и за матричните LED светлини, които превръщат нощта в ден. Е, сега е време за следващата стъпка, която е от голямо значение за оценката на качествата на модела – първият изчерпателен тест на auto motor und sport.
Opel определено положиха големи усилия, за да популяризират всички силни страни на най-новото и най-амбициозното попълнение в моделната си гама. И това не е случайно, защото от управата на GM отпуснаха на Opel сериозни средства за разработването на един напълно нов модел – с олекотена конструкция, напълно нови двигатели, нови седалки и т.н. Крайният резултат вече стои пред нас. С плавно спускаща се назад линия на покрива и характерни извивки и ръбове, новата Astra излъчва елегантност, динамика и увереност, като стилистиката й изглежда като естествено продължение на линията, заложена от предходното поколение на модела. Интериорът също е претърпял развитие: горната част на таблото е придобила плавно извити форми, а под чувствителния на допир екран са разположени доста сериозен брой бутони – за управление на климатичната инсталация, подгряването на волана и седалките, вентилацията на седалките и пр. Пред скоростния лост са позиционирани бутоните, от които се командват асистента за следене на пътната лента, както и за включване и изключване на системата старт-стоп. Последната е настроена по доста интересен начин – докато при повечето конкуренти двигателят пали автоматично още при натискането на съединителя, тук това става едва след като водача отпусне педала на спирачките. На теория звучи чудесно, но на практика нерядко води до „фалстарт” при светване на зелен сигнал на светофара.
Пъргавина и темперамент
Еднолитровият трицилиндров турбомотор със 105 к.с. ускорява автомобила неочаквано енергично, което в значителна степен се дължи на обстоятелството, че макар и разточително оборудван, тестовият автомобил отчете тегло от едва 1239 килограма – гигантски прогрес в сравнение с предшественика. Със своето дълбоко гъргорене моторът започва да тегли уверено още от 1500 оборота в минута и запазва доброто си настроение чак до 5500 об./мин – едва над тази граница темпераментът му донякъде отслабва заради дългите предавателни числа на трансмисията. 11,5 секунди време за спринта от място до 100 км/ч и 200 км/ч максимална скорост са повече от прилични показатели за един „базов” модел от компактния клас с номинална мощност само малко над 100 конски сили. Неприятни вибрации практически липсват, добрите маниери се нарушават единствено от завишеното ниво на шум при ускоряване от работни режими под 1500 об./мин. Леки забележки има и към шумоизолацията на купето, тъй като специално при по-висока скорост аеродинамичните шумове се превръщат в осезаема част от обстановката в салона.
Следващият завой, моля!
Иначе комфортът видимо е сред силните страни на модела – ако не броим леката склонност към потропване от страна на ходовата част, окачването се справя отлично със задачата си. Специално при ниска скорост на движение някои любители на „френския” тип возия вероятно биха пожелали от Opel малко по-мека настройка, но според нашето мнение в този случай те биха били в грешка – без значение дали са резки или вълнообразни, малки или големи, Astra преодолява неравностите гладко, стегнато и без остатъчни сътресения. Точно така и трябва да бъде. Отлична оценка заслужават и предлаганите като опция електрически регулируеми ергономични седалки, които със своята приятно ниска позиция се грижат за оптималното интегриране на водача в кокпита. Това е солидна предпоставка за приятни моменти зад волана – каквито в действителност определено не липсват в новата Astra. Намаляването на теглото се усеща позитивно с всеки изминат метър, а директното и прецизно управление превръща шофирането на Astra по пътища със завои в истинско удоволствие. Склонност към недозавиване се появява едва при грубо доближаване до границите на физичните закони, като системата ESP се намесва късно и работи забележително хармонично. Astra откровено обича завоите и носи радост при управление – инженерите от Рюселсхайм заслужават комплименти за пътното поведение на автомобила.
Изпитанията на специалното ни трасе, маркирано с червено-бели конуси, където излизат наяве и най-дребните детайли в поведението на един автомобил, допълнително подчертават добрата работа на хората от Opel: Astra преодолява всички изпитания с убедително темпо, демонстрира прецизна управляемост и остава винаги лесна за овладяване; при изключена система ESP задницата поднася леко, но това не само не се превръща в опасна тенденция към завъртане, а дори улеснява работата на водача по стабилизирането на автомобила. В критични ситуации Astra остава напълно безпроблемна – достатъчно е човек да реагира адекватно с газта и волана. Спирачките също се представят добре, без да показват дори минимална склонност към отслабване на ефективността при големи натоварвания. Дотук Astra не си позволява никакви съществени слабости, а силните й страни са отчетливо изявени. Задачата на един автомобил от компактния клас обаче не е лека, тъй като той трябва да се справя еднакво добре както с всекидневните задачи, така и със семейните ваканции.
Семейни въпроси
За една семейна ваканция е важно седящите на задните места в автомобила да се чувстват добре, тъй като иначе пътуването рано или късно се превръща в малък кошмар. В това отношение Astra се представя отлично – задните седалки са много добре контурирани и осигуряват безупречен комфорт на дълги разстояния. Мястото за краката и главите на пасажерите също не дава повод за недоволство – тук напредъкът спрямо предходното издание на модела е ясно забележим. Независимо от наподобяващата на спортно купе линия на покрива, качването и слизането отзад също не представлява никакъв проблем. Багажникът побира между 370 и 1210 литра, тоест типични за класа стойности. Неприятната подробност се крие във високия праг на товарене, който затруднява работата с тежки товари. Малко разочароващ е и фактът, че за разлика от предишния модел, тук постигането на равен под на товарния отсек не е възможно.
Обещаният качествен скок по отношение на материалите в интериора е факт – отвътре Astra създава впечатление за наистина солидна изработка. Безспорни са и предимствата на матричните LED светлини, които без преувеличение са в състояние да превърнат тъмната част от денонощието в ден. Много добра е и работата на асистента за наблюдение на мъртвото поле, която функционира при скорост до 150 км/ч.
В заключение можем да обобщим, че Opel имат основания за големите надежди, които възлагат върху новата Astra. Версията 1.0 DI Turbo се разминава само на косъм с максималната оценка от пет пълни звезди на auto motor und sport – при това заради съвсем дребни детайли, които няма как да промрачат респектиращото по всички ключови параметри представяне.
Текст: Божан Бошнаков, Михаел Харнишфегер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Opel Astra 1.0 DI Turbo ecoflex
Новото поколение на Astra създава истинско удоволствие при шофиране – дори и с малък двигател. Моделът е станал по-просторен и по-комфортен отпреди, като наред с това разполага с превъзходни светлини и изобилие от системи за подпомагане на водача. Само някои дребни забележки костват на модела пълната максимална оценка от пет звезди.
Каросерия
+ Достатъчно място отпред и отзад
Добра позиция на седене
Подобрен в сравнение с преди обзор от мястото на водача
Голям полезен товар
– Висок ръб на товарене на багажника
Липсва подвижно дъно на багажника
Впечатлението за качество на материалите би могло да бъде по-добро
Малък брой места за предмети отпред
Комфорт
+ Плавно преминаване през неравности
Удобни седалки, като опция с функция за масаж и охлаждане
– Леко потропване от окачването
Двигател/силово предаване
+ Двигател с уверена тяга и добри маниери на работа
Прецизно превключване на предавките
– Двигателят набира обороти с известна неохота
Поведение на пътя
+ Чевръста управляемост
Спонтанна работа на кормилната уредба
Стабилно праволинейно движение
Безопасност
+ Голямо разнообразие от асистиращи системи
Ефективни и надеждни спирачки
Добре настроена система ESP
Екологичност
+ Разумен разход на гориво
Ниски нива на вредните емисии
Ниско ниво на шум извън автомобила
Разходи
+ Разумна цена
Добро оборудване
– Само две години гаранция
Технически данни
Opel Astra 1.0 DI Turbo ecoflex | |
---|---|
Работен обем | 999 см³ |
Мощност | 105 к.с. (77кВт) при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
170 Нм при 1800 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,6 м |
Максимална скорост | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,5 л |
Базова цена | 22.260 € |