Първа среща с изцяло електрическата версия на новия Opel Corsa
Емблематичната светкавица на Opel придобива по-различно и напълно реално значение. Присъединяването в състава на PSA вече дава своите резултати и електрическата Corsa-e излиза на пазара, предлагайки динамика, добър автономен пробег и достъпна цена.
Важно е да не стават грешки, защото означението „Opel Corsa E“ всъщност няма нищо общо с електрическото задвижване. Голямото „E” е поредната буква от азбуката, която носеше петото поколение на модела, произвеждано в периода между 2014 и 2019 година. След сключването на френско-германската дружба под шапката на PSA, сега на пазара излиза не само технологичния събрат на Peugeot 208 с пореден индекс “F”, a и Corsa-e, която използва изцяло електрическа тяга.
След като уточнихме терминологичната страна, можем да потегляме с новата Corsa-e. Подобно на своите френски събратя от Citroën и Peugeot, моделът използва познатата „мултиенергийна” платформа CMP и от тази гледна точка не е специално създаден за използване на електрическо задвижване автомобил. В цената от 59 990 лева на Corsa-e обаче е включен не само електрическия задвижващ тракт с максимална мощност 136 к.с. и акумулаторната батерия с капацитет 50 кВтч, но и богато високотехнологично оборудване с климатична инсталация с термопомпа и дистанционно управление с мобилно приложение, стартиране без ключ, базова мултимедийна система и доста богата гама от електронни системи за контрол на поведението и асистенция на водача.
И в допълнение към всичко това – много сериозна доза удоволствие от шофирането, произтичащо най-малкото от извънрдно плавното и необичайно мощно потегляне от място. Тяговият синхронен електродвигател Siemens ускорява с тихо жужене петместния модел и сякаш въобще не усеща теглото от 1530 килограма. Всъщност в това няма нищо чудно, защото няма двигател с вътрешно горене, който да има на разположение 260 Нм от момента на потеглянето. Превъзходни са и останалите работни характеристики на силовия тракт на новата Corsa-e – за да постигнат подобна тишина и мекота, двигателите с вътрешно горене трябва да използват поне шест цилиндъра.
Яснота вместо арт
Това ни дава достатъчни основания да се вгледаме по-внимателно и в останалото, което предлага електрическият вариант. Разликите с конвенционалната Corsa F са минимални – повече от достатъчно пространство отпред и малко по-ограничен простор за пътуващите на задните места. Въпреки че общо 18-те модула на произвежданата от CATL акумулаторна батерия с тегло 345 килограма са поместени компактно в подовата част на каросерията, обемът на багажника при Corsa-e е 267 вместо обичайните 309 литра. За разлика от вихрените фантазии на френските си колеги, дизайнерите на Opel са заложили на класическа германска яснота и прегледност – от приборите за управление, през оформлението на повърхностите в интериора до контролните прибори (в зависимост от нивото на оборудване – с частично или напълно цифрови показания). Corsa-e се предлага серийно с навигационната и мултимедийна система със седеминчов екран, а допълнително ве предлага екран с диагонал 10 инча и система с Live Navigation и информация за трафика в реално време.
Във всички случаи част от оборудването на Corsa-e са режимите „Normal“, „Eco“ и „Sport“, които променят настройките на силовия тракт и ходовата част по съответния начин. При „Sport“ винаги е на разположение пълната мощност, а сероподкрепата за управлението е по-лека, при „Normal“ мощността се ограничава малко, при „Eco“ ограничението е по-силно и капацитета на климатизацията също намалява. Ако се окаже, че се нуждаете бързо от повече мощност, движейки се в инониомичен режим, винаги можете да я получите с пълно натискане на педала на газта. Това естествено ще ви коства малко автономен пробег, който според WLTP достига максимум 330 километра.
В момента обаче не е ни е до икономии, защото дългата четири метра електрическа Corsa със сравнително ниска линия на покрива и много спортна позиция на седалките се държи на пътя точно така, както изглежда – много динамично. Спринтът от 0 до разрешените в града 50 км/ч се извършва в рамките на 2,8 секунди, 100 км/ч са факт след 8,1 секунди, а максималната скорост е (електронно ограничена) 150 км/ч. По принцип всичко това е достатъчно и за движение по магистрала, но е по-подходящо за първокласни извънградски отсечки.
Така е, защото въпреки по-високото от това на моделите с ДВГ общо тегло, центърът на тежестта при Corsa-e е с почти шест сантиметра по-ниско, а отделението за батериите повишава устойчивостта на каросерията с цели 30%. За да освободят повече място за пакета акумулатори, конструкторите са заменили торсионната греда отзад с по-компактен като размери твърд мост с панар лост. Окачването е настроено стегнато, кормилната уредба осигурява много прилична обратна информация, а изобилието от въртящ момент се добавя много сполучливо към тази смес. Завоите в Corsa-e са истинско удоволствие – намаляваш, завиваш и просто се изстрелваш напред…
Споменавайки намаляването на скоростта, трябва да се отбележи, че след много кратък период на привикване, комбинацията от рекуперация и конвенционална спирачна система става много лесна за дозиране и повечето хора няма въобще да забележат разлика. Освен това водачът има избор – или да продължи почти напълно по инерция при отнемане на газта, или да включи т.нар. режим „В” за повишена рекуперация, при който генераторът започва моментално да оползотворява излишната кинетична енергия и забавя движението. Но да се върнем на завоите – в тях Corsa-e запазва задълго неутралното си поведение и оставя много трайно и приятно усещане за стабилност и контрол благодарение на ниския център на тежестта.
Допълнително предлаганата матрична система на предните светлини осигурява много по-прецизно разпределение на светлинния поток от стандартните фарове чрез индивидуално насочване на отделните LED елементи. Също толкова добре за автомобил от малкия клас работи и адаптивният темпомат с функция за поддържане на лентата за движение. Отлична възможност е и серийно предлаганата CCS функция за зареждане с мощност до 100 кВт, която в рамките на половин час може да възстанови нивото на заряд до 80%. Разбира се, новата Corsa-e може да се зарежда и от обикновен домакински контакт или с трифазен ток с мощност 11 кВт.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Идва периодът, в който на пазара започват да излизат достъпните, приятни за шофиране и практични в ежедневието електромобили. Със своите 100 кВт Corsa-e се очертава като основен играч в тази обещаваща категория – с модерна ергономия, съвременни функции за асистенция на водача и достатъчен автономен пробег.
Teкст: Йорн Томас
Снимки: Оpel