Първи впечатления от новия флагман в моделното семейство на Opel Grandland X
Opel e първият германски производител, който представя plug-in хибриден модел в компактния SUV клас. Едновременно с това, Grandland X Hybrid4 поема и ролята на флагман в гамата на марката по отношение на максималната мощност. Първи впечатления.
Обективно погледнато, германският производител от Рюселсхайм бе сред най-добре подготвените за посрещане на вълната на електрификацията автомобилни компании в Европа. Пионерът от първото поколение на Opel Ampera заемаше изпреварваща позиция както по време, така и в технологично отношение, а голяма част от авангардните разработки в тази област в рамките на GM бяха поверени именно на германските инженери.
Междувременно електрическата надпревара се превърна в масово състезание, а трансформациите в собствеността на Opel не промениха фокуса на марката, която има не само ясен план за електрификация на гамата, но и два напълно готови модела – електрическата Corsa-e и два хибридни варианта на Grandland X. Особено интересна е върховата версия Grandland X Hybrid4, която освен с модерно plug-in хибридно задвижване разширява гамата на Opel и с още един модел с двойно предаване, което напоследък започва да се превръща в рядкост сред морето от кросоувъри, но съвсем не страда от липса от верни почитатели - хора, които наистина се нуждаят от допълнителното сцепление на формулата 4х4, за да си гарантират целогодишна мобилност.
Ако изключим характерното за модела двуцветно лаково покритие на каросерията, фактът, че тази версия на Grandland X се задвижва от три двигателя, личи единствено по малките емблеми „Hybrid4“. Като цяло, същото може да се каже и за интериора на новия модел със спокоен, ненатрапчив дизайн и много добро качество на изпълнението. Тук впечатление правят новите контролни прибори, превключвателят на режимите на движение на централната конзола и бутонът с мълнията на Opel под осеминчовия сензорен екран на арматурното табло. С натискането му можете да получите пълна информация за движението на енергийните потоци в хибридната система в реално време, да следите стила си на шофиране, да програмирате как и кога да ползавате оставащия автономен пробег на електричество и още много други полезни функции, благодарение на които да се възползвате от всички предимства на двойнствената природа на Hybrid4.
Най-доброто от двата свята
Батерията с капацитет 13,2 кВтч е достатъчна за 59 километра пробег на електричество, което покрива средностатистическото ежедневно пътуване на огромна група потребители в Европа и наред с екологичния ефект и икономията на средства, дава възможност за достъп до градски части, разрешени само за возила с електрическа тяга. От домакински контакт батерията се зарежда за една нощ, но с допълнително предлаганото бордово зарядно устройство със 7,4 кВт времето може да се съкрати до под два часа.
Наличието на рlug-in хибридната система практически не се отразява на полезния обем в интериора – предният електродвигател е поместен между 1,6-литровия бензинов мотор и осемстепенната автоматична трансмисия, задният е интегриран в многозвенното задно окачване, а акумулаторната батерия е намерила място под задните седалки. Малко по-малки по обем са единствено допълнителните отделения под дъното на багажника, но те не накърняват нито обема от 390 литра, нито възможностите за трансформация на интериора
Доста гъвкаво е и поведението на пътя на Hybrid4. При напълно заредена батерия моделът потегля на изцяло електрическа тяга, като електромоторите с 81 кВт отпред и 83 кВт отзад не срещат никакви затруднения с осигуряването на адекватна динамика на хибрида с тегло 1,9 тона до скорост от 135 км/ч. По-голямата част от работата се поема от задния електродвигател, а бензиновият турбоагрегат с 200 к.с. се включва единствено при пълно натискане на педала на газта, както и в режими „Hybrid” и „Sport”. Ефектът от пълната мобилизация на системния потенциал от 300 к.с. и 520 Нм е подобаващ – 100 км/ч се достигат в рамките на 6,1 секунди, а междинните ускорения при изпреварване придобиват напълни различни времеви измерения с електрическата асистенция. Разбира се, през цялото време хибридната система рекуперира, оползотворявайки без остатък всички излишъци при намаляване на скоростта и спиране.
Поведението на пътя е стегнато, с подчертан комфорт и много стабилно. Кормилната уредба реагира меко и директно, но без излишни спортни амбиции, а интелигентното двойно предаване се намесва точно и ефикасно при необходимост, добавяйки стабилност или тяга според конкретната ситуация на пътя и засилвайки впечатлението, че Hybrid4 наистина е най-доброто, което може да предложи гамата на Grandland X в момента.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Първият рlug-in хибриден модел на Opel се представя убедително, демонстрирайки впечатляваща мощ, ефективно двойно предаване и напълно използваем в ежедневието автономен пробег на електричество. Разбира се, всичко това си има цена, която започва да изглежда привлекателна за масовия потребител само при наличие на държавна субсидия или други форми на привилегии и облекчения за собственика.
Текст: Мирослав Николов