Смяната на поколенията при флагмана в гамата на марката наближава все повече - но това не пречи на Insignia все още да впечатлява.
Това обаче прави още по-впечатляващ фактът, че актуалното поколение на Insignia продължава да бъде напълно в крак с времето.
Качествата на Opel Insignia отдавна са добре познати на всички, изкушени от автомобилната тематика. Сполучливият дизайн, солидното изпълнение и изключително успешния баланс между сигурност на пътя, достатъчно чевръсто и едновременно с това спокойно поведение и рафиниран комфорт на возене са качества, които няма как да останат неоценени в един представител на средния клас в Европа, а технологични иновации като адаптивните светлини и ергономичните предни седалки например продължават да бъдат сред най-модерните в своя сегмент. В рамките на фейслифта на модела беше сериозно подобрен един от параметрите, по които Opel Insignia често търпеше основателна критика – твърде голямото струпване на бутони в кокпита. Сега ергономията е значително подобрена, а инфо-развлекателните възможности са обогатени – големият модел продължава да бъде на ниво въпреки възрастта си. През миналата година той дори се „подмлади” още повече – благодарение на модерните новоразработени дизелови мотори на Opel.
2.0 CDTI: Идеалното задвижване за Opel Insignia
Увеличената със седем конски сили (до 170 к.с.) мощност спрямо тази на предшественика сама по себе си не демонстрира истинската стойност на направеното от инженерите от Opel. По-важно е, че тя се постига още при 3750 об./мин, а нарастването на въртящия момент е с цели 50 Нм. 400-те нютонметра са налични в диапазона от 1750 до 2500 об./мин и са идентични с тези на по-мощния битурбомотор (в същия диапазон). Двигателят реагира по-отзивчиво на подаването на газ в немалка степен благодарение на смяната на турбокомпресора с променлива геометрия, който е ключов компонент в работата на модерните бензинови и дизелови агрегати. В резултат на мащабен комплекс от мерки новият мотор е с цели 5 децибела по-тих от предшественика си в почти целия работен диапазон – стойност, която бележи наистина огромно намаление и фактически означава почти двойно намаление на шума. Резултатът е още по-впечатляващ в субективен аспект – в купето на задвижваната от този мотор Insignia почти не може да бъде доловено характерното причукване на дизеловите двигатели. Не по-малко съществен е лекият и непринуден маниер, с който двигателят отговаря при подаване на газ. Тягата е значително по-впечятляваща, отколкото при предшественика, а разпределението и е радващо равномерно в целия оборотен диапазон.
Впечатляваща ефективност
За появата на модерна осемстепенна автоматична трансмисия в гамата на Opel Insignia ще се наложи да почакаме до появата на следващото поколение на модела, но трябва да признаем, че класическата механична предавателна кутия в сегашния модел върши работата си наистина образцово. Движението на скоростния лост се характеризира с лекота, прецизност и усещане за солидност, а подборът на предавателните числа е изключително удачен спрямо характеристиките на мотора. Така наред с отлично ускорение от почти всички режими се постига и приятно ниско ниво на оборотите при движение с константна скорост, а това логично се отразява положително както на акустичния комфорт, така и на разхода на гориво. В реални условия разходът на гориво при смесен цикъл на шофиране е около или малко над шест литра на сто километра, което е наистина впечатляващо постижение за автомобил с показателите на Opel Insignia и най-вече предвид високото тегло на автомобила.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
За модел, който се намира съвсем близо до края на своето производство, Opel Insignia се намира в удивително добра форма. Пътното поведение и комфорта не само не отстъпват пред конкурентите, а дори продължават да превъзхождат голяма част от тях, а новият двулитров дизелов мотор впечатлява по всички параметри – той е работи тихо и рафинирано, реагира спонтанно при подаване на газ, осигурява мощна тяга и чудесно ускорение и, не на последно място, е още по-икономичен от предшественика си.
Текст: Божан Бошнаков