Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Opel Insignia Grand Sport: Законът на привличането

06.10.2017 08:40

Insignia е станала един по-красив, по-лек, по-просторен и по-сигурен автомобил

Не, тук няма да се впускаме в коментари относно бъдещето на Opel след свързването му с PSA. Нито за мениджърските експерименти на GM през последните години. Следващите редове са посветени на това, на което очевидно е способен дизайнерският и инженерен капацитет на марката Opel, създал Insignia.

Казват, че една снимка значи повече от 1000 думи. В такъв случай бихме могли да опитаме да заменим следващите редове със снимки. Ще ни трябват думи обаче, за да можем да ви кажем че за описанието на новата Insignia снимките също не са достатъчни. Защото новият модел на Opel е от онези автомобили, които остават ощетени от фотографията, а опитите за описване на стилистиката им с думи изисква доста… стилови умения. Insignia трябва да се види на живо…

Процесът на гледане обаче може да продължи дълго. Insignia извиква някакво медитативно усещане с определена нотка на възхищение и завист към създателите и. То се трансформира във философски размисъл за хармонията на формите: в Insignia няма излишество на островърхи ръбове, пресичащи се повърхнини и натрапващи се и обременяващи сетивата обеми (да ни извинят някои производители на премиум автомобили). Всичко живее в някакво единно съчетание, всичко сякаш е на мястото си. В сравнение с тази Insignia предишната вече изглежда като тежкоатлет, а последната Vectra – като същество от друг еволюционен клон.

Законите на динамиката…

В реалния живот хубавото на хубавите неща е, че не разбираш защо е хубаво. Просто го усещаш така. Но понеже сме автомобилно списание, все пак се изкушаваме да обърнем внимание на някои елементи, които са предпоставка за това, защото автомобилният дизайн е плод на съчетание от общи обеми и детайли. Причината за кардиналната промяна на Insignia е заложена още в гените на новата каросерия с променени пропорции. Междуосието е по-дълго с цели 92 мм (2829 мм) при увеличаване на общата дължина с 55 мм, по-къси са надвесите при разширена с 11 мм следа. Това е предпоставка за повече динамика в излъчването – така, както едно атлетично тяло включва не само релефна мускулатура, но и съответните пропорции между крака, ханш и гръден кош. Към това стилистично уравнение се добавя формата на присвитите светлини, постигната благодарение на съвременните LED технологии и завършена с много ярък криловиден детайл. Архитектурата на по-изострената предна част е подчертана с по-тясната и широка горна решетка. Много от тези детайли носят почерка на студията Monza, а името Grand Sport, означаващо версията седан на Insignia, не е използвано неоснователно – дизайнерите са успели да „загърнат“ формите на покрива отстрани, осигурявайки пространство за главите на пътниците, но и отмествайки контурите на стъклата по-надолу и очертавайки по този начин линия на купе с помощта само на горна хромирана ивица. Към това в страничната част се добавят две ярко изразени пластични форми като еволюция на характерното за Opel острие и динамичен горен ръб, повдигащ контура на дръжките на вратите. Всичко описано е увенчано от пластиката на задната част – погледната от този ракурс, в потока от автомобили Insignia изглежда по-малка, отколкото всъщност е. Това също се дължи на похватите в дизайна със стегнатите и прибрани форми, въпреки че целият интериор и особено мястото за пътниците отзад се е увеличило значително благодарение най-вече на удълженото междуосие.

…аеродинамиката…
 
При това тук динамиката е в пълно съответствие с аеродинамиката. В наши дни специалистите в тази област работят много с компютърни симулации и аеродинамични тунели. За да затруднят максимално живота на дизайнерите, специалистите по аеродинамика анализират всеки детайл поотделно и като цяло и често се оказва, че трябва да се направят значителни промени – това е продължителен и сложен процес, който в случая на Insignia е довел до отличния коефициент на обтекаемост от 0,26. Вярно е, че същата стойност постигаше навремето и Calibra, но е вярно също, че тя разчиташе за това главно на фактора форма. При модерните автомобили дяволът е във всеки детайл.

Комби вариантът Sports Tourer живее свой собствен живот, като линията на прозорците тук е изнесена още назад, а хромираната ивица има своето продължение като небрежно преплетена триизмерна извивка в задните светлини. Това е един от най-красивите детайли, който някога сме виждали в автомобилите.

Молим да ни бъде простено отклонението в опита да опишем дизайнерските решения в Insignia с определена точка на залитане в сантименти, но и това има своето просто и аргументирано обяснение – според скромното ни мнение сътворената от екипа на Марк Адамс Insignia е най-красивият Opel, създаван някога.

…и физиката

Тази констатация обаче изисква и нов поглед към нещата. Защото подобни форми са възможни само ако имат високотехнологична основа. Като статуята на Буда в Банкок, която завоевателите на тези земи в продължение на 200 години смятали за глинена, а тя се оказала покрита с глина 3,5-тонна златна фигура, платформата Epsilon 2, създадена именно от инженерите на Opel, се превръща в златна сърцевина за стилистите на фирмата. Всъщност ако напуснем сферата на метафорите, тя е изградено основно от високоякостни стомани и има нова конструктивна архитектура, допринасяща за намаляване на теглото с 60 кг при общо олекотяване с до 175 кг при Grand Sport и 200 кг при Sports Tourer. Всичко това е съчетано с увеличаване на якостта на усукване и цялостната здравина на каросерията. И от своя страна се превръща в предпоставка за намаляване на размера на фугите на външните елементи и запазване на тяхната равномерност, което пък е много важен фактор при субективното възприемане на дизайна и усещането за качество на продукта.

Интериорът също ознаменува прехода към новия модел с висококачествените си материали и излъчване за обстановка от доста по-висок клас. Това е съчетано с прецизно интегрирано във фините детайли амбиентно осветление, а особено препоръчителни в салона са комфортните AGR седалки с множество настройки. През зимата за този комфорт се грижат отоплението на предното стъкло, волана, предните и външните две задни седалки и забележете, опционално стационарно отопление, което се монтира още в завода. При Sports Tourer, чийто багажник е нараснал с близо 10 см до 2 метра, благодарение на новата конструкция на вратата (която може да се отваря с размахваме на крак под автомобила) значително е скъсено разстоянието от бронята до прага, на разположение са и множество релси и скоби за укрепване на багажа.

Игра на въртящ момент

Основният бензинов задвижващ агрегат на Insignia е 1.5 Turbo, който има нива на мощност от 140 и 165 к.с. като въртящият момент от 250 Нм при двата е съответно в диапазона 2000–4100 и 2000–4500 об./мин. Всъщност тази машина е дериват на напълно новия 1.4 Turbo, използван от Astra. Работният обем на високотехнологичния мотор с директно впръскване с централно разположен инжектор е резултат от увеличаване на хода на буталото, с което пък се подобрява характеристиката на въртящия момент. Този агрегат се причислява към гамата двигатели с малък работен обем на Opel, които са изцяло алуминиеви. Предстои да видим точните стойности за качествата на автомобила в единичните и сравнителните тестове на auto motor und sport, но на този етап можем да кажем, че дори по-слабият от двата варианта на Insignia има напълно задоволителна динамика най-вече благодарение на намаленото тегло на автомобила. Последното, заедно с новото окачване и кормилно управление правят модела по-динамичен и управляем в завои. Поради по-ниското тегло, променените пропорции и баланс на теглото е намалена и склонността към недозавиване – така Insignia е станала по-сигурна в поведението. Още по-стабилна е с по-широките гуми, но това влошава комфорта на пътуване. Отпаднала е и системата с адаптивни амортисьори, запазени само за по-мощните версии.

По-големият двулитров мотор LNF има мощност от 260 к.с. и стандартно се оборудва с авангардната осемстепенна трансмисия на Aisin (за по-малките остава шестстепенна автоматична или механична) и двойно предаване с torque vectoring на GKN на задния мост и възможност за индивидуално конфигурирана на спортния режим. Тази система за първи път не използва диференциал, планетарни механизми и съединители, за да предава различен въртящ момент към всяко от колелата а, далеч по-малко сложен механизъм само със съединители. Системата работи удивително прецизно, много по-лека е и осигурява повече стабилност на автомобила в завои, като при динамично шофиране подава повече въртящ момент към външното за завоя колело, стабилизирайки автомобила по траекторията му и намалявайки необходимостта от намеса на ESP системата.

Същата комбинация от трансмисия и двойно предаване се предлага и за по-големия дизелов двигател с мощност от 170 к.с. В дизеловата гама на разположение е и въведеният в предишната Insignia изцяло алуминиев и изключително високотехнологичен агрегат 1.6 CDTI с нива на мощност от 110 и 136 к.с.
Изниква въпросът относно празнината от 165 до 260 к.с. която остава в мощностния диапазон на бензиновите мотори, но според Opel към гореспоменатите двигател ще бъдат добавени още. Вероятно това ще е 1.6 Turbo също с централно разположен инжектор във версия с мощност 200 к.с.

Разбира се, на разположение на водача и пътниците са вече доказалата се гама от системи за асистенция с огромна палитра от помощници, head-up дисплеят, комбинацията от виртуални и аналогови уред и технологията OnStar, която помага както при инциденти с локализиране и изпращане на помощ, така и при търсене на адреси в навигацията, а отскоро и с резервиране на хотел и намиране на паркинг. Част от функциите на последната е и осигуряване на 4G/LTE WiFi хотспот за пет устройства. Инфо-развлекателните системи Intellilink са сред най-добрите решения на пазара и включват възможност за интеграция на смартфона с помощта на приложения като Apple CarPlay и Android Auto. За любители на висококачествените аудиоуредби са се погрижили от Bose със система с осем високоговорителя.

Специално споменаване изискват невероятните матрични LED светлини, променящи изцяло настройката за пътуване през нощта. Те са базирани на 32 LED елемента и позволяват както автоматично превключване в различни режими, така и постоянно шофиране на дълги светлини извън града с автоматично „маскиране“ на останалите участници в трафика.
Черешката на тортата за Insignia е наречена Opel Exclusive. Програмата дава възможност на клиентите освен да добавят елементи по каросерията да създадат и собствен цвят. На практика можете да поръчате какъвто цвят искате за вашия автомобил, като предварително го симулирате на сайта на Opel.

Съдейки по високите оценки на Dekra за качеството на предишната Insignia, можем да смятаме, че наследникът ще бъде още по-добър в това отношение.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Insignia е станала един по-красив, по-лек, по-просторен и по-сигурен автомобил. Личи огромното старание, с което е създадена. Субективното усещане при шофиране наистина е за повече лекота и повече динамика, разбира се, по-нисък е и разходът на гориво. Измерванията в тестовете ще покажат обективните показатели, които стоят зад всичко това.

Текст: Георги Колев

Коментари
comments powered by Disqus