Добър избор ли са най-евтините версии на популярните комбита от средния клас?
Комби моделите от средния клас на Opel и Volvo предлагат много място и полезни качества при небиещ на очи външен вид. Но дали базовите мотори на двата автомобила са достатъчни за приятно и енергично движение? Тест на бензиновите версии със 170 (Opel) и 163 к.с. (Volvo).
Навремето всичко беше по-добро… Нищо подобно! Ако например бяхме направили този сравнителен тест в средата на 70-те години, Opel щеше да участва с базов 1700-кубиков Rekord с 66 к.с. От Volvo щяха да ни изпратят комбито 245, чийто мотор В20 все пак развива цели 82 к.с.
За щастие, оттогава са изминал 45 години. Но пък този пример показва, че Opel и Volvo се радват на богата традиция в областта на комби моделите от средния клас. Още през 60-те години в гамата им фигурират семейни автомобили с голяма скосена задна част – и това по времето, когато Audi все още се нарича DKW и произвежда двутактови модели, а изделията на Volkswagen без изключение се задвижват от боксерни мотори с въздушно охлаждане, разположени в задната част.
И тъй, пред нас са Insignia и V60 в своите най-евтини бензинови варианти, което и в двата случая означава цена около 40 000 евро (в Германия). Volvo участва в теста с версията В3 и оборудване Momentum Pro (от 42 650 евро); с аналогично задвижване моделът може да бъде купен срещу 3500 евро по-малко в също много добре оборудвания базов вариант Momentum Core – най-достъпната възможност да придобиете нов V60 в Германия.
Пъргав турбомотор в модела на Opel
Значителна част от купувачите на Insignia все още предпочитат дизеловите мотори; икономичният дизел със 122 к.с. се предлага на цени от 33 315 евро нагоре. Толкова евтино може да се купи голямо комби от средния клас, произведено в Германия! При бензиновите версии цените стават по-високи. Все пак от началото на годината изборът включва още един вариант: 2.0 Turbo със 170 к.с. Той се продава срещу 38 370 евро, а тестовият автомобил разполага с доста пълно оборудване Business Elegance (от 40 160 евро). Така моделът на Opel е малко по-евтин, оборудван е по-богато, но за разлика от представителя на Volvo е лишен от подкрепата на мек хибрид. Мощността на V60 B3 е 163 к.с. плюс 10 кВт от електрическата машина.
Тази добавка обаче не става причина моделът на Volvo да се държи по-енергично от този на Opel – нито според усещането, нито според измерванията в теста. Напротив, турбомоторът на Insignia поема по-добре подадената газ, реагира по-спонтанно на командите с педала и набира обороти по-охотно. Измервателната апаратура отчита доста по-добри стойности в графата на Opel: например Insignia ускорява до 100 км/ч с 1,3 сек по-бързо (8,5 и 9,8 сек) и постига по-добри показатели за междинно ускорение. И още нещо, което в бъдеще може да загуби значение (ако в Германия ограничат скоростта на аутобаните), но засега е все още важно: комбито на Opel достига 225 км/ч, докато V60, подобно на всички актуални модели на Volvo с ДВГ, се ограничава със скромните 180 км/ч. Съответно и усещането в развиващия 170 к.с. Sports Tourer е за достатъчно мощен мотор. Не на последно място това се дължи на извънредно сигурно и незабележимо превключващата деветстепенна автоматична трансмисия на ZF.
V60 B3 също е оборудван серийно с автоматична предавателна кутия (наречена Geartronic). Тя се доставя от Aisin и прави впечатление с по-тромаво и невинаги съвсем точно превключване. Отгоре на това тя се управлява с един непрактичен къс израстък. Освен че при всяка смяна от преден към заден ход и обратно той трябва да бъде плъзган два пъти, ръчното превключване също се оказва недотам ергономично.
Все пак задвижващият блок на Volvo с подкрепата на мекия хибрид изразходва по-малко гориво, така че някои неща може да му бъдат простени. В почти всички житейски ситуации двулитровият агрегат на Opel се нуждае от около половин литър повече на 100 км. В замяна на това моторът на Opel работи по-тихо и еластично, в резултат на което получава значително повече точки в раздела за двигателите.
Впрочем и при двата базови модела клиентът не е принуден да се откаже от много неща. Най-вече комбито на Opel във версия Business Elegance се отличава с извънредно богато оборудване, тъй че не остава много за отбелязване в списъка с допълнителните опции. Например асистентите за спазване и за смяна на лентата винаги са налице, също и познатата с добрите си качества AGR седалка за водача или заслужаващите препоръка IntelliLux LED светлини. Ако държите на нещо повече, можете да поръчате и „иновационен пакет 2“. Срещу 995 евро той предлага наред с другото адаптивно регулиране на скоростта, head-up дисплей, безключово стартиране и задействан чрез датчик заден капак.
Много място в Insignia
Приблизително също толкова добре оборудван стига до клиента и V60 B3 Momentum Pro. Системи за безопасност, като City Safety, активен асистент за спазване на лентата, разпознаване на пътни знаци или специфичната за марката Oncoming Lane Mitigation, предпазваща от неволно навлизане в насрещната лента, са серийно вградени във всеки V60. В добавка към тях Momentum Pro разполага с навигация Sensus, безключово стартиране, автоматичен заден капак и CarPlay.
От опциите с доплащане препоръчителен е Pilot Assist за 1140 евро, включващ адаптивно регулиране на скоростта, активно водене в лентата и съобразяване на скоростта с конфигурацията на завоя според данни от навигацията. Адаптивни амортисьори се предлагат и за двете комбита, като при Opel те изглеждат по-малко необходими. Моделът реагира на неравностите по-добре и с повече усет. Във Volvo усещате доста по-силно подскачане, а ефектът от малките и големите неравности стига непосредствено до пътниците.
Това щеше да е още по-некомфортно, ако V60 не разполагаше с толкова удобна вътрешна мебелировка. Както отпред, така и отзад пасажерите се чувстват приятно сгушени – което обаче се дължи и на по-ограниченото предлагано пространство. Макар че Insignia Sports Tourer не достига изобилието от простор на един Superb Combi или Passat Variant, тя предлага осезаемо повече място за пътници и багаж от компактния V60. В това няма нищо чудно – моделът на Opel е дълъг 4986 милиметра, с 225 повече от този на Volvo. Въпреки това при шофиране Insignia не се усеща като по-голяма, дори напротив. Тя атакува завоите по-охотно и по-чевръсто, реагира при завъртане на волана доста спонтанно, а кормилната ѝ уредба работи с повече усет и по-хармонично.
При модела на Volvo всичко това изглежда по-тромаво, сякаш автомобилът иска да сигнализира на водача, че амбициозното пилотиране в завои бездруго вече не е в крак с днешните времена. Това отговаря и на претенциите за максимална безопасност на шведския производител.
В тази картина обаче не се вписват скромните възможности на спирачната уредба – феномен, който сме констатирали и при други тестови V60. И в сегашния сравнителен тест комби моделът спира просто по-зле от конкурентите си. В този случай Insignia печели десет точки повече при оценките за спирачния път.
Слабото представяне на V60 може би отчасти се дължи на гумите Michelin Primacy 4, с които е обут тестовият автомобил. Sports Tourer пристигна за теста с Michelin Pilot Sport 4. И двете гарнитури са с 18-цолов формат, което при Opel е част от серийното оборудване, а при Volvo струва 920 евро допълнително.
В класирането по точки Volvo V60 не успява да изпревари Opel Insignia Sports Tourer в това сравнение. Германският автомобил поднася едно зряло представяне с комфортно окачване и приятна комбинация от двигател и трансмисия. Volvo импонира по-скоро с вторични достойнства – като например онова фино усещане, че пътувате с чисто изработен елитен автомобил. Само по себе си това никак не е лошо, но този път е твърде малко за победа над убедителната Insignia.
Заключение
1. Opel Insignia ST 2.0 Di Turbo Business Elegance (617 точки)
Комфортна, маневрена ходова част, добри спирачки, чисто поведение на пътя – Insignia Sports Tourer импонира с множество добри качества. При това е и по-евтина.
2. Volvo V60 B3 Momentum Pro (567 точки)
Предимства на V60 са по-ниският разход, усъвършенстваните LED светлини и малко по-доброто качество на изработката. Спирачките обаче са посредствени.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман