Първи впечатления от електрическата модификация на новия модел от Рюселсхайм
Впечатляващ дизайн, електрическо задвижване и модерна мултимедия. Opel прави сериозна атака в най-переспективния пазарен сегмент със компактната Mokka.
Историята на Opel е изпълнена със славни моменти и големи перипетии – от рекорда за скорост от 238 км/ч, поставен от внука на основателя Фриц фон Опел и неговия RAK2 с реактивно задвижване, през дългите, понякога мрачни времена под крилото на отвъдокеанския гигант GM, та до бурните промени и прехода към PSA и днешния глобален конгломерат Stellantis. Хубавото е, че независимо от собствеността и кооперациите на марката от Рюселсхайм, Opel си остава Opel. Днес сякаш повече отвсякога.
Достатъчен е само един поглед към новата Mokka, за да го разберете. Кросоувърът с обща дължина 4,15 метра е оригинално създание, прицелено в печелившата ниша между малките и компактните SUV модели. Moдерна без да изпада в модернизъм, в крак времето, но без да робува на временните тенденции. Mokka използва проектираната за използване на ДВГ и електрическо задвижване гъвкава модулна платформа CMP на групата PSA и от тази гледна точка е близък роднина на Corsa, Peugeot 208 и 2008.
Модерен интериор
Роднините са си роднини, но Opel си остава Opel – хората на главния дизайнер Марк Адамс са свършили забележително добра работа, продължавайки духа на оригиналната външност в едно изключително модерно, изчистено и функционално вътрешно пространство. Арматурното табло Pure Panel обединява двата големи екрана с изцяло цифрови показания в прегледна и удобна за управление на функциите цялостна повърхност, която ярко отличава Mokka сред многобройната конкуренция. Физическите бутони и регулатори са сведени до минимум, но ги има – както на волана, така и на централната конзола, където осигуряват директен и бърз достъп до ключовите системи. В тази насока Mokka следва и сполучливо допълва концепцията при Corsa, чиито пазарни резултати са нагледно доказателство за това какво работи и какво – не.
Необходимостта за настойчиво натискане на стартовия бутон също напомня за Corsa. След него преместваме лостчето (с френски корени) на трансмисията в позиция D и потегляме. Процесът е практически безшумен и много ефективен – в режим Sport и пълно натискане на десния педал Mokka-e се нуждае от 3,7 секунди за ускорението от 0 до 50 км/ч и 9 за достигане на 100 км/ч. Това е с 0,1 секунди по-добро време от бензиновата топверсия на Mokka, при която максималната скорост обаче не е ограничена на 150 км/ч. В интерес на истината, електрическата Mokka не страда от малоценност на магистралата, а при адекватно отношение към капацитета от 50 кВтч на акумулаторната батерия, обещанието на производителя за 313-324 километра автономен пробег е доста реалистично. Особено при спокоен стил на шофиране в режим Eco с максимална мощност 60 кВт и 180 Нм въртящ момент. Ако държите непременно на динамиката, каквато определено не липсва в електрическата версия на Mokka, трябва да предвидите зареждане някъде след 200-250 километра.
Нисък център на тежестта
Споменавайки динамиката, следва да отбележим стабилната, стегната настройка на окачването. В комбинация с ниско разположената акумулаторна батерия с тегло 300 килограма и нейната носеща структура, центърът на тежестта е снижен значително, а цялостната устойчивост на каросерията е увеличена с цели 30% в сравнение с бензиновия вариант. В резултат на това. Електрическият кросоувър с текло 1,6 тона се движи в завоите чевръсто и без осезаеми странични колебания на каросерията. Помощ в тази насока оказва и директното управление с монтиран на зъбната рейка електросервомотор и добра обратна връзка.
На този динамичен фон комфортът на возене е на повече от прилично за компактния клас равнище. Задното окачване с твърда греда и Panhard звено при електрическата версия се различава от торсионната схема при останалите представители на CMP платформата поради различната компановъчна схема, но ако не знаете тази подробност, едва ли ще я усетите в поведението на окачването.
По-осезаема е разликата в пространството между предните и задните седалки, но имайки предвид целевата група клиенти на новия модел, младите градски семейства едва ли ще изпитат затруднения в тази насока. Седалките са на типичното за марката много високо ниво и въпреки че при Mokka обичайният AGR сертификат липсва, опората и комфорта при пътуване на дълги разстояния е налице.
Нивото на използваните материи и изпълнението на вътрешното пространство е впечатляващи за класа – също както и шумоизолацията, която прави особено силно впечатление при електромобилите с тяхното преактически безшумно задвижване.
Що се отнася до багажното пространство, със своите 310-1060 литра електрическата Mokka се различава от своите събратя с ДВГ, при които „долният етаж” на багажното пространство не е зает от акумулаторната батерия. Тя на свой ред позволява бързо зареждане с максимална мощност до 100 кВт, което означава 0-80% за около половин час. Серийно вграденото зарядно устройство е трифазно с мощност 11 кВт и също осигурява бързо и практично възстановяване на енергийните запаси у дома и на път.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Второто поколение на Mokka привлича вниманието със своя ярък дизайн, модерно оборудване и с универсалните качества на един малък SUV, който предлага практически всички видове задвижване. Mokka-e има всички шансове да привлече много млади хора в лагера на електрическото задвижване със съчетанието от достатъчно мощ, лекота в управлението на функциите и зареждането, практичен в ежедневието автономен пробег.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Мирослав Николов, Opel