Американският автомобилен гигант General Motors и един от двата основни кандидата за закупуването на Opel – австрийско-канадският производител на автомобилни части – Magna са постигнали принципно споразумение, съобщи агенция Reuters, позовавайки се на осведомени източници.
Целта на това предварително рамково споразумение е да се подготвят всички детайли за подписването на меморандум за разбирателство, който да служи като основа за мостово финансиране от 1.5 млрд. евро, както и за назначаване на синдик. Така Opel ще бъде защитен от кредитори, ако GМ обяви контролиран фалит (подобно на Chrysler) по смисъла на чл. 11 от федералния закон.Споразумението е предоставено на канцлера Ангела Меркел, на заинтересованите министри, на представителите на Американската хазна и на управителите на съответните германски провинции, където има заводи на Opel . Така, въпреки че финалният резултат от преговорите все още не е фиксиран, явно е че печелившата карта в надпреварата е изтеглила Magna (в комплект с руските си партньори).
От Fiat не скриха раздразнението си относно начина, по който се е стигнало до това споразумение. Изпълнителният директор на италианския автомобилен производител Серджо Маркионе коментира, че продажбата на Opel носи “повея на бразилска сапунена опера” и добави, че “животът продължава”. Или с две думи загубена е една битка, но не и войната. По този начин Fiat даде да се разбере, че продължава опитите да достигне до положителна развръзка със Saab, като основната операция обаче си остава Chrysler.
Новината за споразумението между Magna и GM бе оповестена в петъчния следобед, като в неговата основа са 300-те милиона евро, които Magna предлага на GM, за да приключи надпреварата и да се прибегне към мeждинния заем от 1.5 млрд. евро
В същото време германската изпълнителна власт получи одобрението на Брюксел. Европейските министри на промишлеността се събраха днес по искане на някои правителства като белгийското, за да обсъдят дали не се нарушават общите европейски правила в случай на оказване на държавна помощ на една компания (в случая Opel).
Според Европейската комисия настоящите правила за защита на конкуренцията “позволяват при определени условия страните-членки да подкрепят европейските подразделения на GM в техните усилия да се изправят пред неотложните си финансови затруднения.”
В края на март министрите на промишлеността се договориха, че каквато и да е държавна помощ за автомобилния сектор (както и за който и да е друг сектор) ще бъде предмет на предварително обсъждане на европейско ниво и на координирани решения.
Днес президентът на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу напомни, че Брюксел “ ще съблюдава за стриктното прилагане на правилата за защита на конкуренцията при решенията, които ще бъдат взети за Opel.”