Автомобилите разкриват, че дизайнът е основна ценност на марката
• Вълнуващи – десет редки модела на Opel на изложението на класически автомобили в германския град Есен
• Новаторско – дизайнерското студио на Opel е първото по рода си в Европа
• Революционен – емблематичният със своя дизайн Experimental GT отбелязва 50-годишния си юбилей
• Стилистичната философия на марката Opel - “Съчетание от пластична артистичност и германска прецизност“
Opel демонстрира десет емблематични със своя дизайн серийни и концептуални модела на тазгодишното изложение Techno Classica в германския град Eсен. Редките автомобили на щанда на марката включват модела Experimental GT, Diplomat A Сoupé, женевската студия на GTC Concept, както и новата Corsa като израз на актуалния стилистичен език на марката. Експозицията на изложението показва по впечатляващ начин, че вълнуващият дизайн е една от ключовите ценности на марката Opel – послание, подчертано категорично още през 1964 година, когато Opel oткриват първото дизайнерско студио, собственост на европейски автомобилен производител. Именно тогава за първи път професионално обучени дизайнери и моделисти, а не просто художници, чертожници и майстори на модели, каквито повечето компании ползват по онова време, започват да създават и развиват дизайна на бъдещите автомобили. Opel кани всички почитатели на марката, както и всички ентусиасти с интереси в областта на автомобилната история да посетят щанда на марката с площ 650 м2 в палата 2 на изложението в Есен.
Началните стъпки на автомобилния дизайн
В момента колекцията от класически автомобили на марката Opel съдържа около 500 автомобила, които олицетворяват над 150-годишните знания и опит на компанията в конструирането и оформянето на автомобили и отразяват различните епохи в развитието на популярния стил и индустриалния дизайн. Opel излиза на автомобилната сцена през 1899 година със своето патентовано моторно возило “System Lutzmann”. Докато в самото начало за отправна точка на всички автомобилни конструктори и компании служат теглените от коне превозни средства, веднага след началото на ХХ век започват и първите значими опити за намиране на начини и развитие на специфични, характерни за автомобилите форми.
Инженерите на Opel още тогава експериментират с обтекаеми форми и моделите на Opel от тази епоха често носят прозвището “тoрпедо”, подчертаващо аеродинамичното оформление на предната им част. Въздействието на този дизайн върху формите на бъдещите автомобили по това време нараства непрекъснато.
През 1964 година компанията Opel със седалище в германския град Рюселсхайм става първият европейски автомобилен производител, който открива собствен дизайнерски център, тогава все още определян като „стилистично студио”. Той се превръща в първото обособено звено за дизайн, притежавано от автомобилен производител извън Северна Америка. Само една година след стартиране на дейността, първият продукт на екипа от дизайнери и моделисти на Opel прави своя официален дебют на международното автомобилно изложение IAA във Франкфурт на Майн през 1965 година.
Забележителният Opel Experimental GT е първият истински концептуален автомобил, създаден от европейски производител. До този момент едва ли някой е очаквал подобна спортна студия от Opel, а още по-малко очаквана е решителната стъпка на компанията от Рюселсхайм да претвори авангардната концепция в сериен модел - през 1968 година Opel представя готовия за качване на поточната линия спортен модел GT. Днес Opel GT е един от най-желаните модели на Opel на пазара на класически автомобили.
В момента престижните модели от KAD серията на компанията от Рюселсхайм са също толкова търсени от ентусиастите, колкото и Opel GT, а специално място сред тях заема моделът Diplomat A Coupé от 1965 година. Подобно на Experimental GT, през тази година той навършва своята 50-та годишнина и е истинска рядкост. В каросерийните работилници на Karmann в германския град Оснабрюк в периода между 1964 и 1968 са произведени само 347 екземпляра от базирания на седана Diplomat V8 вариант купе.
Opel отново предизвиква сензация с поредната си концептуална студия, представена на изложението IAA във Франкфурт през 1969 година. Моделът Opel CD (Coupé Diplomat) впечатлява специалистите в автомобилната област със своята страхотна клиновидна форма. Изработената от стъклопласти каросерия използва по-къса с около 30 сантиметра от тази на Diplomat B платформа, а междуосното разстояние възлиза на 2,5 метра. С демонстративна цел целият стъклен купол, изпълняващ ролята на покрив на купето, може да бъде сгънат изцяло назад заедно с челното стъкло. Структурният модел, демонстриран на Techno Classica дава представа за изключително напредничавата за времето си технология, използвана в концептуалния Opel CD.
През 1975 година на автомобилното изложение в Женева дебютира още една спираща дъха концептуална студия, носеща скромното название Genève Concept. Дизайнерите от отдела Advanced Engineering отново създават двуместно спортно купе, което в този случай използва конструктивна схема с централноразположен двигател. Формата на каросерията е още по-клиновидна и аеродинамична отпреди и разбира се отново прави впечатление с подвижните, скрити в каросерията предни светлини.
Opel продължава да представя вълнуващи концептуални модели и в малките автомобилни класове. На автомобилното изложение в Женева през 1982 година е представен моделът Corsa Spider – малък двуместен роудстър, създаден от дизайнера на Opel Хидео Кодама. Този модел се явява предвестник на изцяло нова гама автомобили под класа на Kadett, която отбелязва своя дебют през есента на 1982 година в лицето на Corsa. С обема на продажбите си, възлизащ на над 12,4 милиона екземпляра, днес тази моделна гама е една от най-популярните в сегмента на малките автомобили.
С концептуалната студия Insignia, представена през 2003 година и преди всичко с официалния дебют на GTC Concept през 2007 година, Opel полага основите на нова епоха в развитието на дизайна на марката, обобщена във фразата “Съчетание от пластична артистичност и германска прецизност“. Пластичните повърхности на каросерията и триизмерните форми на предните светлини са емблематични мотиви от дизайна на концептуалните студии, създадени от главния дизайнер на марката Марк Адамс.
Като най-новият пример и израз на този стилистичен език, петото поколение на модела Opel Corsa ще бъде показано на щанда на автомобилната компания от Рюселсхайм на изложението. Новата Corsa демонстрира прилики с успешния лайфстайл-ориентиран Opel ADAM, видими например в ниско разположената предна решетка. A „криловидното” оформление на предните светлини и емблематичното за моделите на Opel пластично „острие” в страничната част на каросерията, моделът представя най-новото, по-нататъшно еволюционно равнище в дизайна на марката Opel.