Немското подразделение на закъсалия гигант GM ще представи до няколко дни бизнес плана си на правителството в Берлин, за да може да получи държавни гаранции.
„Този план се базира на бъдещите бизнес модели на Opel в Европа”, каза в неделя говорителят на компанията.Източник, близък до Opel, сподели в края на миналата седмица пред Reuters, че автомобилният производител търси помощ от правителството и от синдикатите, за да получи финансиране от 3,3 милиарда евро до края на 2011 г.
Opel се стреми към пълни държавни гаранции за заемите, които са приблизително 2,6 милиарда евро. Спестяванията от съкращаване на работна ръка ще осигурят оставащите 700 милиона евро. От своя страна, правителството очаква плана на компанията преди да вземе каквито и да било конкретни решения.
Сред германските политици текат усилени дискусии за това какво би трябвало да направи правителството, за да спаси Opel, като някои от тях са на мнение, че автомобилният производител трябва да бъде оставен да се оправя сам.
Според Михаел Фухс, влиятелен парламентарен лидер в Християндемократическата партия на Канцлера – Анхела Меркел, банкрутът на Opel e неизбежен. Ето защо той се обявява срещу каквото и да е била държавна помощ, която без съмнение ще отиде при GM.
Други лидери на Християндемократическия съюз в райони, където са разположени заводите на Оpel, обаче се изказват в полза на спасяването на компанията, която произвежда автомобили в Германия от 1899 г. насам. „Ако действаме обединено, ще намерим разрешение”, твърди Юрген Рютгерс премиер на областта Северен Рейн - Вестфалия.
Самата Анхела Меркел, на която предстоят избори през септември, каза, че правителството очаква да види какви планове ще предостави компанията в следващите дни преди да вземе решение по какъв начин да помогне. През ноември тя оповести, че правителството е готово да бъде гарант на заемите за Opel.
Финансовият министър Пеер Щайнбрюк от социалдемократическата партия сподели пред телевизия ARD, че е по-добре държавата да помогне на Opel, отколкото да остави компанията да пропадне. „Говорим за 25 000 - 26 000 работници и техните семейства. Да ги оставим без доходи би било цинично”, коментира Щайнбрюк.
Според изпълнителният директор на IBM Европа Ханс-Олаф Хенкел „ако сега правителството помогне на Opel, утре ще помогне на BMW, а след няколко дни на Daimler и на всички доставчици на автомобилни части”.
“Банкрутът на Opel не може да бъде спрян. Държавата не трябва да се опитва да го предотврати посредством заеми. Накрая тези пари ще отидат в САЩ. Не можем да подкрепим нещо подобно”, сподели Михаел Фухс пред вестник Berliner Zeitung.
иво
:(