Екологична транспортна машина за майстори и специалисти от различни браншове
С модела Vivaro-e още тази година Opel възнамерява да предложи малък лекотоварен автомобил с електрическо задвижване и избор между три дължини и два автономни пробега.
Марката със светкавица на емблемата има намерение в близко бъдеще да електрифицира германските майстори. С Vivaro-e хората от Opel ще пуснат на пазара удивително многообразно решение, отговарящо на класически индивидуални потребностите на специалисти от различни браншове. Както и при конвенционално задвижваните Vivaro, ще се предлага целият спектър от каросерии – неостъклен фургон, пътническо комби с прозорци, двойна кабина и отделно товарно пространство или шаси-кабина като база за специални модели на други фирми.
Три дължини и четири каросерии
Пълната гама на Opel Vivaro-e включва също версии с три габаритни дължини: Small (4,6 м), Medium (4,95 м) и Large (5,3 м). Друга възможност за избор е между различни комплекти тягови батерии. Клиенти, които използват автомобилите главно в чертите на града, най-вероятно ще предпочетат варианта с пробег 230 км (WLTP), чийто акумулаторен пакет с 18 модула съхранява до 50 кВтч. За по-голяма извънградска гъвкавост се предлага и по-скъпа версия с 27 модула, капацитет 75 кВтч и максимален пробег 330 км. И още за извънградското придвижване: на магистрала електрическото Vivaro ограничава скоростта до 130 км/ч.
По отношение на задвижването обаче няма избор – тук навсякъде е налице един и същ електромотор с мощност 100 кВт и максимален въртящ момент от 260 Нм. С това електрическата система се позиционира горе-долу по средата в силовия спектър на гамата на Vivaro, чиито дизелови мотори са с мощност от 102 до 177 к.с. По отношение на транспортния капацитет Opel Vivaro-e не се отличава твърде много от своите колеги с ДВГ – в зависимост от каросерията полезният товар стига до 1275 кг – само със 130 кг по-малко, отколкото при най-тежкотоварното дизелово Vivaro. Освен това на Opel Vivaro-e му е разрешено дори да тегли ремаркета до един тон, което в електрическия сегмент засега е по-скоро изключение.
Осем години гаранция за акумулаторната батерия на Opel Vivaro-e
Opel Vivaro-e предлага разнообразни възможности за зареждане. На бързозарядни станции моделът черпи ток с мощност до 100 кВт, което в идеалния случай означава, че 80% от капацитета се запълват за 30 минути (при батерия с 50 кВтч), респ. за 45 минути (при батерия със 75 кВтч). Освен това серийно е налице еднофазно бордово зареждащо устройство за уолбокси и обществени колонки за зареждане; срещу доплащане вместо него може да бъде поръчана трифазна бордова зарядна система, която може да поема променлив ток до 11 кВт. За батерията Opel предоставя гаранция от осем години или 160 000 км.
По отношение на подпомагащите системи за безопасност при Opel Vivaro-e не съществуват ограничения в сравнение с останалите модели; тук наред с другото се предлагат разпознаване на пътни знаци, асистенти за мъртвата зона и за спазване на лентата, предупреждение за фронтален сблъсък, освен това Vivaro-e може да разполага с head-up дисплей. Мултимедийната система със 7-инчов екран може да се синхронизира със смартфон посредством Android Auto или Apple Carplay.
Opel Vivaro-e ще може да се поръча още от лятото на 2020 г., а доставките ще започнат преди края на годината. Засега няма информация за цената на базовото изпълнение и опциите. Останалите участници в общия проект (Peugeot, Citroën и Toyota) също анонсираха електрически варианти на лекотоварните си модели.
Заключение
Opel има намерение да покрие широк спектър от варианти с електрическия лекотоварен Vivaro-e. Доскоро подобни модели често се предлагаха само в една стандартна версия; сега купувачът на електрическия Opel, както и при моделите с ДВГ, ще може да избира между различни форми и дължини на каросерията, както и между два варианта с различен автономен пробег. Навсякъде една и съща е само електрическата задвижваща машина с мощност 100 кВт. Заслужава да бъде споменат и разрешеният прикачен товар от един тон.
Текст: Торстен Зайбт
Снимки: Opel