Малко преди новата Zafira Tourer да излезе на пазара през тази есен, Opel представи версията ecoFLEX на седемместния еднообемен модел. Средният разход при нея е сведен до 4,5 литра за 100 км пробег.
Оборудваният със система Start/Stop и пълен пакет от ecoFLEX технологии нов вариант Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX отделя в атмосферата едва 119 г/км CO2. По този показател новата версия се нарежда сред компактните еднообемни модели с най-ниско ниво на емисиите на пазара, демонстрирайки в същото време отлична динамика - максимална мощност на двулитровия дизел е 130 к.с., а пиковият въртящ момент - 300 Нм.
Подобно на всички свои събратя с означението ecoFLEX, Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX отхвърля категорично предразсъдъка, че ниските нива по отношение на емисиите и разхода на гориво неизбежно водят до негативен ефект върху динамичните показатели на пътя. Моделът Zafira Tourer ecoFLEX разполага с двулитров четирицилиндров турбодизелов двигател със система за директно впръскване на горивото Сommon rail, оптимизиран горивен процес и намалено вътрешно триене, който при максимална мощност от 130 к.с. консумира само 4.5 литра дизелово гориво на 100 километра пробег в комбиниран цикъл.
Maксималната скорост достига 193 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч на еднообемния модел се извършва в рамките на 11,4 секунди. Съчетанието от високоефективен дизелов двигател и усъвършенстваната шестстепенна механична трансмисия с разширен обхват на предавателните числа също допринася за постигането на сложния баланс между отлична динамика и впечатляващо нисък разход на гориво.
Пълен пакет от мерки за намаляване на разхода на гориво и емисиите
Цялостната програма от мерки, предприети в областта на двигателя и периферните му агрегати, както и по отношение на каросерията, играе значителна роля в намаляването на разхода на гориво на новата Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX. За да се подобрят аериодинамичните характеристики, просветът на новия модел е намален с 10 милиметра, а предната решетка е снабдена с активна аеродинамична щора. При ниска скорост на движение или в случаите, когато двигателят работи в условия на високо термично натоварване, тя остава отворена с цел да осигури оптимален температурен режим, докато при движение с висока скорост предната решетка автоматично се затваря, насочвайки насрещния въздушен поток встрани от каросерията на автомобила. Благодарение на това се постига значително снижаване на аеродинамичното съпротивление, което неизбежно води до по-добрата ефективност.
Новата Zafira Tourer 2.0 CDTI ecoFLEX е оборудвана също с гуми с намалено съпротивление при търкаляне с размер 225/50 R17, а в непосредственото зрително поле на водача – между циферблатите на скоростомера и оборотомера – е разположен индикатор за смяна на предавките, който напомня за идеалния момент за преминаване на по-висока степен и подтиква водача към възприемане на по-икономичен стил на шофиране.
Eфективност и динамика – усъвършенствано управление на двигателя и трансмисията
Усъвършенстваната електронна система за управление на процесите в двигателя, конструирана от инженерите на Opel за прилагане в двулитровия четирицилиндров турбодизелов двигател със система за директно впръскване на горивото Сommon rail и максимална мощност 96 кВт/130 к.с., гарантира изключително високо ниво на ефективност. Maксималният въртящ момент в размер на 300 Нм е на разположение в оборотния диапазон 1750 – 2500 об/мин. Новата система за многократно директно впръскване на гориво с налягане от 1600 бара подобрява характеристиките на горивния процес и спомага за намаляване на разхода на гориво.
С цел намаляване на вътрешното триене в двигателя разпределителният вал използва иглени лагери, а изключително прецизният контрол на параметрите на горивния процес (Cleantech Combustion Technology) се осъществява с помощта за сензори за налягането в горивните камери, интегрирани в подгревните свещи. Маслената помпа с променлив работен обем осигурява само необходимото в конкретния режим на работа налягане на маслото – това се контролира от централния електронен блок за управление на процесите в двигателя, и също спомага за намаляване на нивото на емисиите на CO2.
За да осигурят опримално управление на електроенергията на борда на новия модел, специалистите на Opel представят система за рекуперация на спирачната енергия, която оползотворява излишъка от кинетична енергия в режим на спиране или движение по инерция с изключено подаване на гориво и запалване на двигателя. С помощта на генератора тази механична енергия се превръща в електрическа и се съхранява в акумулатора.
Системата работи напълно автоматично и се включва в момента, в който водачът преустанови натиска върху педала на газта или натисне спирачния педал. Когато акумулаторната батерия бъде заредена достатъчно, подаването на енергия от генератора се намалява значително и всички електрически консуматори на борда се захранват икономично от съхранената в акумулатора електроенергия. По този начин двигателят се освобождава от задължението да задвижва генератора в режим на ускорение, вследствие на което консумацията на гориво и нивото на емисии се намалява. В допълнение към това – както и при всички останали версии на Zafira Tourer – специално предвиденият съединител включва задвижването на компресора на климатичната инсталация само в случаите, когато това е необходимо.
Eфективност – системата Start/Stop намалява времето за работа на празен ход на двигателя
От пролетта на 2012 година разработената от специалистите на Opel система Start/Stop ще бъде на разположение при над 30 комбинации от двигатели и трансмисии, с което ще спомогне за дългосрочното подобряване на екологичните характеристики на автомобилите на марката. При наличие на система Start/Stop двигателят се изключва автоматично в момента, когато водачът премине на неутрална предавка и отпусне педала на съединителя. Стрелката на оборотомера застава в специалната позиция Autostop, като за стартиране водачът трябва просто да включи на първа предавка и да потегли.
Мощната акумулаторна батерия осигурява максимална надеждност на работата на електрическата система и незабавно стартиране на двигателя по всяко време. От съображения за безопасност и с цел осигуряване на максимален комфорт на водача и пътниците контролът на температурата в купето и работата на вакуумния сервоусилвател остават активни и във фазата Autostop. Когато водачът прецени – в условия на натоварено градско движение с често спиране и потегляне, например – системата може да се изключи ръчно с натискане на бутона eco на арматурното табло.