Електромобилите ще се равняват на цената на обикновените автомобили през 2023
Трудно е да се сравнят цените на електромобили и бензинови автомобили от един и същ сегмент, тъй като параметрите и оборудването не съвпадат напълно. А ситуацията е много различна за различните марки. И все пак се счита, че моделите с батерии при покупка са по-скъпи от обикновените. А кога ще се изравнят като цена? Това зависи преди всичко от цената на батериите. Изследователската организация BloombergNEF публикува нова прогноза. През 2023 г. средната световна цена на батериите ще падне до 101 долара за кВтч. Това ниво ще позволи продажбата на електрически автомобили на цената на аналози с двигатели с вътрешно горене (и без субсидии) със същата печалба.
Автомобилните производители са по-склонни да купуват клетки отвън и да сглобяват блоковете сами (въпреки че производството на клетки също се подобрява). Създаването на собствени фабрики за акумулатори е ясно изразена тенденция, която засегна почти всички (Tesla, BMW, GM, Volvo и Volkswagen).
Анализът на BloombergNEF отчита както пазара на батериите за пътнически електрически автомобили, така и пътнически автомобили, автобуси и стационарни складове - тези области си влияят и колкото повече се развиват, толкова повече батериите трябва да поевтинеят. А мащабът на производството влияе върху себестойността на продукцията.
Каква е цената на готовия комплект батерии сега? Глобалната средна стойност за 2020 г. е 137 долара за кВтч (цялата батерия) със средна цена на клетката от 102 долара. За сравнение, също според Bloomberg, серийният комплект батерии за електрически автомобил е средно оценен през 2010 г. - на 1100 долара за кВтч, през 2013 г. - на 668 долара, през 2016 г. - на 295 долара и през 2019 г. - на 157 д0олара... Също така през 2020 г. за първи път на пазара се появиха прототипи на батерии с цена под 100 далара за кВтч, това са отделни версии на блокове за електрически автобуси в Китай. Между другото, през 2013 г. Navigant Research, с помощта на индустриалци, прогнозира цената на батериите на 180 долара до 2020 г. Както можем да видим, планът е преизпълнен. Нивото от 181 долара е записано през 2018 г., а тази година е много по-ниско.
Масовите електрически автомобили отпреди десет години изминаваха 150-200 км с едно зареждане. Сега не сме изненадани от 1026 километра, показани на Kona (макар и на писта ), а Tesla Model S Plaid (продажбите започват в края на 2021 г.) обещава 840+ километра според WLTP.
Намаляването на цената на цели батерии с едновременно увеличаване на техническите им параметри (по-специално капацитет на килограм маса) ще се случи по няколко начина. Първо, чрез подобряване на конвенционалните литиево-йонни клетки (например 4680 Tesla клетки). Също така се подготвя въвеждането на литиеви клетки с подобрен състав (BloombergNEF нарича оксид на литий, никел, манган, кобалт - NMC 9.5.5 - както и оксид на литий, никел, манган, кобалт, алуминий (NMCA). Известните литиево-железни фосфатни клетки също ще стават много по-евтини и се отразяват средно за индустрията.
Австралийската компания Brighsun New Energy предвещава бързо увеличаване на автономния пробег на електрическите автомобили до над 2000 км при зареждане с въвеждането на литиево-сярна батерия. (автобусите Brighsun с конвенционални литиеви клетки изминават повече от 800 км.)
Очакваме и по-усъвършенствани видове батерии в масово производство, да речем, в твърдо състояние. Много компании работят по последното едновременно. Сред тях са концерните Volkswagen (в сътрудничество с американския QuantumScape) и Toyota (със съдействието на Panasonic). Според Nikkei Asia, през 2021 г. Toyota ще покаже прототип на електрически автомобил с полупроводникови клетки, пробег от 500 км и време за зареждане от десет минути. Toyota вече е получила хиляда патента за този тип батерии, а серийното производство е планирано за началото на 2020-те.