Основната причина: висока цена и високи начални разходи за купувачите
Германската организация ADAC проведе изследване, по време на което експертите са оценявали стойността на експлоатацията на автомобили с различни типове задвижващи системи в продължение на четири години и годишен пробег от 15 000 километра. Изводите се оказват неочаквани: електромобилите, по мнението на специалистите от организацията, са по-скъпи като експлоатация дори независимо от отсъствието на разходи за гориво и наличните данъчни облекчения.
На първо място, специалистите на ADAC обръщат внимание на завишената цена на електромобилите и високите начални разходи за купувачите. Например, електрическият Volkswagen Up! струва с 11 000 евро по-скъпо от бензиновия, а моделът от B-сегмента Renault Zoe е с една трета по-скъп в сравнение с аналога Renault Clio. Освен това се оказва, че собственикът на електромобил прави по-големи разходи за обслужване и ремонт, а самите коли бързо губят стойност на вторичния пазар. И накрая, експертите отбелязват малкия автономен пробег, което ограничава възможността за придвижване на притежателите и води до загуба на време за зареждане.
Основните преимущества на електромобилите са минимални: отсъствие на пътни данъци, безплатно паркиране в градовете и възможност за движение по лентата на обществения транспорт. Накрая, в много страни купувачите на такива автомобили получават държавни субсидии при покупката. Нещо повече, само два от 12 тествани модела се оказват леко-по-изгодни от своите аналози с двигатели с вътрешно горене. Ако изминат километър с електрически Ford Focus струва 56,6 евроцента, то собственикът на бензинов автомобил ще плати 51 цента, а дизеловия – 51,4 цента за километър. И още, когато пътувате с популярния Tesla Model S, сте принудени да платите повече – 1,37 евро за километър.
Сред изключенията са Kia Soul EV и Mercedes-Benz B 250 e, които като експлоатация се оказаха леко по-изгодни от бензиновите и дизеловите аналози. Не е изключено този резултат да се получава само благодарение на това, че производителите първоначално продават тези коли със занижени цени, субсидията при покупката е за тяхна сметка.
Световният парк на електромобилите наброява над един милион коли, а темпът на нарастване върви много бързо. Най- популярният електромобил продължава да бъде Nissan Leaf – в целия свят се движат почти 200 хил. автомобила от този модел. На второ място се оказва Chevrolet Volt. Американският автомобил се среща примерно два пъти по-малко – от него по пътищата се движат 100 хил. единици. Най- технологичният електромобил Tesla Model S се нарежда на трето място с показател 85 хил. коли, на четвърта позиция е Toyota PHV (74 хил.), в петицата попада и Mitsubishi Outlander PHEV (70 хил.).
Най-голям брой електромобили са регистрирани на територията на САЩ – 363 265 единици. В Китай този показател е равен на 157 354 броя, а в Япония – 121 000. Сред европейските страни най-много електромобили са продадени в Норвегия – 65 958 броя. Такива високи показатели има в Холандия (61 025) и Франция (59 000).
В Русия, където действат нулеви данъци за внос на електромобили, по пътищата на федерацията се движат само 650 автомобила от шест модела. По данни на агенция Автостат най- популярният модел се явява Mitsubishi i-MiEV (237 коли), на второ място в рейтинга е Tesla Model S (152 автомобила), първата тройка затваря Nissan Leaf (145 еэкземпляра). Почти една трета от електромобилите са регистрирани в Москва.