И десетте тима са се обединили около идеята за тройно покачване на входната миза
В последното споразумение „Конкорд“ е включена клауза, която задължава евентуалните нови участници във Формула 1 да платят 200 милиона долара при влизането си в шампионата. Целта на тази такса е да компенсира спада в приходите, който появата на нов играч неминуемо ще провокира.
Парите от телевизионните права и търговските договори се разпределят понастоящем между десетте тима по специална формула, която включва резултатите от предходния сезон и определени исторически бонуси. Влизането на нов отбор означава, че сумата ще се дели на единайсет, а не на десет.
Това е причината заявката на Andretti Autosport и GM/Cadillac да не провокира особен ентусиазъм у десетте настоящи тима. Същевременно ФИА иска да вкара нови играчи във Формула 1, а Майкъл Андрети е достатъчна гаранция, че и намеренията, и ресурсите на американския кандидат са сериозни.
За Андрети входната такса от 200 милиона долара не би трябвало да е проблем, тъй като тя бе сложена на масата още преди Andretti Autosport да заяви желанието си да участва във Формула 1. Оказва се обаче, че отборите планират сумата да нарасне на 600 милиона евро. Един от тим-шефовете дори е коментирал пред Motorsport.com, че това е била най-ниската дискутирана сума и тя може да стане още по-висока.
#F1 teams are pushing to increase the anti-diluation fee for the likes of Andretti and others to $600 million, which is thrice the amount currently agreed under the Concorde agreement.
— Motorsport.com (@Motorsport) February 26, 2023
All the details here: https://t.co/ngfRwiD10x
По ирония на съдбата слуховете за по-високата входна такса идват успоредно с появата на информацията, че Red Bull планира да продаде AlphaTauri или да премести отбора от Фаенца във Великобритания. Оказва се, че вторият екип на австрийците струва повече на компанията майка заради малкото спечелени точки и ниските приходи от телевизионните права и комерсиални договори.
Британският тим Hitech Grand Prix, който участва във Формула 2 и Формула 3, е един от потенциалните купувачи. При тройното увеличаване на входната такса Майкъл Андрети също става сериозен кандидат, тъй като американската организация ще получи наготово цялото оборудване на тима, както и неговия слот във Формула 1, без да плаща таксата от 600 милиона.
Подобна промяна в споразумението „Конкорд“ е възможна, ако всички десет тима гласуват единодушно и същевременно получат подкрепата на собствениците на шампионата. Liberty Media направи огромни инвестиции във Формула 1 и носи огромна заслуга за перфектното ѝ финансово състояние и високата стойност на отборите.
Само преди три години фамилия Уилямс бе принудена да продаде тима си на Dorilton заради огромния финансов натиск, а преди това Force India бе спасен от Лорънс Строл и впоследствие трансформиран в Aston Martin. Ако се върнем още по-назад във времето, отборите без традиции буквално нямаха никаква стойност. Marussia/Manor и Lotus/Caterham прекратиха съществуването си, тъй като не успяваха да генерират необходимите приходи, а интересът към Формула 1 от външни компании тогава бе минимален.