Отборите във Формула 1 забраниха използването на системата F-duct от следващия сезон, след като отхвърлиха предложението на пионера McLaren тя да остане легална.
Английският екип първи въведе решението, което оптимизира аеродинамиката и предоставя по-висока скорост на правите участъци. Останалите тимове започнаха да копират системата, но срещнаха трудности с нейната разработка.
По-голямата част от отборите смятат, че с развиването на F-duct за следващия сезон дизайнът й може да излезе от контрол от гледна точка на разходите и сигурността.
На срещата на Асоциацията на тимовете във Формула 1 (ФОТА) в Барселона мнозинството се обяви за премахването на системата от следващия сезон, въпреки опитите на McLaren да убеди останалите в обратното.
Според изпълнителният директор на Red Bull Кристиан Хорнер, чийто екип все още работи по развитието на F-duct, най-големите протеснения за нейното съществуване са свързани със сигурността.
„Това е умно инженерно решение и свалям шапка на момчетата, които са го измислили, но някои от прототипите през този уикенд представиха страшни гледки като управлението на болид само с пръсти и без ръце“, коментира австриецът. Проблемът на системата е, че тя трябва да се управлява ръчно, което отклонява вниманието на пилота.
„За това смятам, че въпросите за безопасността и разходите по нейното създаване трябва да бъдат взети предвид“, обясни Хорнер.
Изпълнителният директор на Mercedes Ник Фрай също се обяви за забраната на F-duct, защото има малък принос за спорта. „Лично аз смятам, че не е разумно да се разработват технологии, които на пръв поглед са неприложими извън Формула 1“, каза той пред Autosport.
„В края на годината със сигурност ние и повечето отбори ще разполагаме със системата, което ще неутрализира предимството от това да я имаш в болида си. Инженерите вече дават идеи за следващата година, които са доста екстремни и е трудно да се види къде другаде биха могли да бъдат използвани. Освен това те ще бъдат и много скъпи.“
„Зная, че премахването на F-duct е разочароващо за нейните създатели. Но тя ще им се изплати за времето, в което я имат, а другите не. След това технологията става безполезна. Трябва да се насочим към неща, които могат да бъдат използвани навсякъде и точно за това съм голям привърженик на KERS,“ завърши шефът на Mercedes.
По-рано тази година ФОТА реши да забрани и двойните дифузори за следващия сезон заради притесненията, че дизайнът на елемента излиза от контрол, а вече няма толкова голямо значение за спорта.