Това е нещо непреходно красиво и екзотично, една истинска италианска автомобилна дива – с дълбока и тайнствена същност. За съжаление, след финалната серия Cinque, Zonda си отива завинаги. На нас ни остава да кажем само: „Ciao, Pagani.“
Остава още малко и погледът ми нищо чудно да се замъгли от сълзи, породени от тази раздяла. Това е краят на една великолепна мечта, но може би и начало на друга, още по-красива. Все още е трудно да си го представя, но Pagani Zonda отива в аналите на историята. С чест на сбогуванего с модела е създадена серията Cinque (пет), като бройката на екземплярите от нея е категорична. Наследникът на тази съвременна легенда ще бъде представен през следващата година.
Първа среща
Още си спомням магията на първото ми „рандеву” с автомобила през 2005 година, ноздрите ми още усещат плътния дъх на кожените тапицерии. През годините имах щастието да се срещна точно шест пъти с италианското ювелирно произведение, досега от него са произведени общо 118 бройки. Интериорите на шестте четириколесни съкровища неизменно изобилстваха от карбон – понякога матов, понякога блестящ, но винаги покрит с прозрачен лак. Онова усещане, което ме грабна в първата секунда, живее в мен до днес и едва ли ще ме остави някога. През годините се промениха единствено седалките, които сега представляват цели „черупки”. Позицията зад волана си е останала такава, каквато беше – толкова съвършена, че човек няма как да не остане изумен от работата на конструкторите. И въпреки че с този автомобил си паснахме като ръка и ръкавица, тръпката и пламъкът от първия контакт останаха живи.
auto motor und sport имаше привилегията да бъде първото автомобилно издание на планетата, чийто представител изпробва Cinque. Честта в случая означаваше и огромна отговорност, тъй като в същия ден клиентът на този болид за милион и половина евро беше повикан да вземе автомобила си. Сякаш това изобщо не представляваше съществен проблем, основателят и директор на фирмата Хорацио Пагани с широка усмивка ни пожела приятни мигове по време на тестовата обиколка. Съвместното ни пътуване се осъществи с втория от петте последни екземпляра на Zonda.
Температурата беше твърде ниска, а настилката – твърде хлъзгава, за да бъдат условията оптимални за спортно каране. Задницата поднесе, последва лудешки дрифт. Копилотът Хорацио Пагани продължи да се държи, сякаш не се е случило нищо. Всъщност роденият в аржентина господин в някои отношения е пълната противоположност на автомобилите, които създава: той е радващо, на моменти възхитително непретенциозен. Вместо да се натрапва, той предпочита да покаже своята голяма страст и дори отстъпва крачка настрани, за да не скрива грациозната каросерия на Zonda.
Дързост и красота
Между боядисаните с перлена боя детайли, под лъчите на утринното слънце проблясва карираната структура на карбона. Прецизността, която Pagani постига при изработването на този материал, вероятно е абсолютният връх в автомобилната индустрия. И сякаш Zonda F не беше направена с любов до последното детайлче, при Cinque се забелязват още повече и още по-изящни елементи – разбира се, също направени от карбон и внимателно изчислени от аеродинамична гледна точка. Този автомобил по неповторим начин демонстрира как функционалното може да изглежда и възхитително красиво. Да вземем за пример отворите в предните калници. Оттук излиза горещият въздух от двигателя и спомага Cinque да бъде притиснат към пътя още по-силно, отколкото досегашния модел F. Подобно е предназначението и на елегантния преден спойлер, още по-масивният в сравнение с преди дифузор и по-дългото задно крило. Общата дължина на Cinque се е увеличила със 120 милиметра, което би трябвало а подобри движението на правите и бързите завои.
Всъщност поразителната технологична зрялост на Zonda си остава една от неразгадаемите мистерии в автомобилния бранш. Никой не може да си представи, как толкова малък екип от всичко на всичко 45 души може да произведе толкова малка серия автомобили, които да бъдат толкова съвършени във всяко отношение. След година и половина тестове, сега шестте предавки на трансмисията вече могат да се сменят на секвенциален принцип. Базата на всяка Zonda представлява лек, но потресаващо здрав карбонов монокок; въпросният не идва от доставчик, а се изпича в задната част на работилницата. В сравнение с F, Cinque е олекнал с още 20 килограма, което прави собствено тегло от едва 1210 килограма. Това кара гигантският V12, който както и преди се прави в сътрудничество с AMG, да ускорява автомобила още по-неудържимо.
Тягата на 7,3-литровия задвижващ агрегат може да се опише като поглед в безкрайността и вечността – това е чувство, което ако не бъде преживяно, няма как да бъде предадено. В този автомобил човек присъства на незабравим показен урок що е то въртящ момент: дори най-лекото натискане на газта кара задните колела да изстрелват автомобила напред, без никакво забавяне дори за хилядна от секундата. Ефектът от наличието на 780 Нм и 678 к.с. (през 2005 година конските сили бяха „само” 555) изисква изключително здрави нерви от страна на пилота. Даже да превключвате предавките още при 4000 об./мин, отново ще зарежете останалия свят зад себе си. Зад автомобила остава единствено звуковата вълна и евентуално черни черти по асфалта и облаци прах и дим.
Изтребител
И като стана дума за звук – акустичното представяне на Cinque се равнява приблизително на две Porsche Carrera GT. V12 машината на Mercedes звучи грандиозно като във Формула 1, без да достига тамошните болезнени децибели. За сметка на това Zonda с успех пресъздава атмосферата от състезателна писта в началото на напрегната надпревара. Pagani дарява водача с майсторски изпипаната илюзия, че е професионален пилот.
Двуместната Zonda Cinque следва всяка мисъл на пилота, агресивната й предница атакува завоите с фантастично темпо, автомобилът моментално се концентрира върху идеалната линия на траекторията и излиза невъзмутимо от всякакви ситуации – пътното поведение е на ниво състезателен болид, но лекотата и спокойствието на управлението по-скоро напомнят за GT. Дори в най-високата възможна лига на спортните автомобили рядко се е появявал друг модел, който толкова успешно да съчетава качествата на професионален спортен уред и машина за удоволствие.
Намираме се на тесен планински път в автомобил с широка два метра каросерия, който при това е с централен двигател, поради което кокпита е изместен силно напред – по челото ми потичат капки пот. Колкото и да не е за вярване, само едно крако завъртане на волана беше достатъчно и първият завой остана зад мен. Сервоусилвателят на волана работи изцяло на хидравличен принцип и напомня за автентичните времена преди масовото навлизане на електрическите кормилни уредби. В Cinque отново изпитах онова чувство, за което говорят хората, разпознали любовта на живота си още от първия поглед.
В Германия това безценно съкровище струва точно 1,43 милиона евро - теоретично. На практика четири от петте пременени в цветовете на карабинерите екземпляра Cinque отиват в Хонг Конг, а последният отпътува към Великобритания. Заключителният завършек ще бъдат пет броя Cinque Roadster, четири от които вече са поръчани. След това ерата Pagani Zonda остава завинаги в историята.
Сигурно ви звучи налудничаво, но преживявам раздялата с този автомобил като че се сбогувам със скъп приятел. Ще ми липсваш, Pagani Zonda...
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Технически данни
Pagani Zonda Cinque | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 678 к. с. при 6200 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
3,4 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | над 345 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | 1 428 000 евро |
Ирина
като свръхзвуков изтребител е...съвършен е!!!
Илиян
Уникална машина. Нямам думи :-)