Базовата цена на новoто поколение ще се запази на нивото на предшественика
Актуалният компактен модел на марката от Рюселсхайм е в своето пето поколение и е на пазара от 2015 година. През 2019 година Аstra бе подложена на фейслифт, а появата на новото издание ще съкрати обичайната продължителност на живота на този популярен модел. Подобно на Chevrolet Cruze, GMC Terrain и Buick Verano за китайския пазар, Astra K все още използва платформата D2XX на General Motors.
Това скоро ще се промени. Вследствие на продажбата на марката Opel на френската PSA Group през лятото на 2017 година и последвалото вливане в Stellantis Group заедно с Fiat-Chrysler (FCA) от началото на 2021 година, шестото поколение Astra естествено ще премине към нова конструктивна структура. И по-конкретно, Astra L ще използва модифицираната в третото си поколение платформа EMP2 (Efficient Modular Platform 2), която от 2013 година се използва в редица компактни и SUV модели като Peugeot 308, Opel Grandland X, Opel Zafira Life и Citroën C4 Picasso.
Първа среща отблизо
Новата Astra на Opel има доста самоуверена външност. "Не искахме да създаваме обикновен автомобил или пък нещо, което ще се хареса на всеки. Нямаме нищо против дизайнът да бъде и поляризиращ" - споделя не по-малко самоуверено главният инженер Мариела Фоглер. Не са редки случаите, когато зад подобни твърдения се крият някои недотам хармонични страни на новите модели и затова използваме случая да проверим това при първата си среща на живо с Astra L. Настанен удобно в AGR седалката на водача не виждам нищо обезпокоително в тази насока. От гледна точка на ергономията няма причина за критики – най-малкото когато автомобилът е неподвижен. Огромният, широкоформатен сензорен екран е допълнен с конвенционални бутони за най-важните функции. Реакциите при докосване на по-голямата версия на екрана със стъклено покритие също радват с бързина и прецизност, а графичното изпълнение осигурява отлична четливост включително и на цифровите показания на контролните прибори зад волана.
Издържаните в тъмни тонове повърхности в интериора не създават твърде ефирно усещане, но пространството е в изобилие на всички места. Отпред допълнителен простор осигурява потопеният в централната конзола прибор за смяна на предавките – няма и следа от класическия, стърчащ нагоре скоростен лост. Пътниците на втория ред се радват на удълженото междуосие и разполагат с обширно, удобно място за краката. Въпреки снижаващата се назад линия на покрива, пространството за главите е предостатъчно, но при избор на хибридната версия ще трябва да се примирите със сравнително малкия багажник. При Grandland разликата в обема на багажника на бензиновата и хибридната версия е цели 130 литра и тъй като двата модела споделят не само платформата, но и задвижването, разликата при Astra вероятно ще е от този порядък.
Дизайн в стила на Mokka, система на светлините от Insignia
Във визуално отношение Astra се придържа към актуалния дизайн на Opel с познатия от Mokka Vizor с LED светлини в предната част. По желание новият модел може да се поръча с двуцветно лаково покритие като при Corsa, а каросерията се отличава с изчистени повърхнини и ясни ръбове. Както и при Insignia, предните светлини използват „пикселна” система с по 84 светодиода във всеки от фаровете и следва да осигурят както по-ярко осветяване на платното, така и по-прецизно „отсичане” на зоните, в които има опасност от заслепяване на други участници в движението. Светодиодните елементи са подредени в три реда, а шофирането с дълги светлини е възможно без риск от заслепяване на насрещния трафик.
Обемите на калниците са особено ясно изразени в задната част. Линията на страничното остъкляване се издига леко назад, докато покривът се снижава за постигане на по-динамична линия. Прави впечатление големият надпис Astra върху задния капак. Дължината от 4,37 метра остава същата, но широчината на каросерията е увеличена на 1,86 метра. Междуосието е по-голямо с 13 милиметра и достига 2,68 метра, създавайки повече пространство на задната седалка.
Спортна позиция на седалките
Ако облегалките се сгънат, обемът на багажното отделение с подвижен под нараства до 1250 литра. Предните седалки са монтирани малко по-ниско, отколкото при предшественика, което би трябвало да доведе до по-спортна позиция на водача. Допълнителното оборудване включва както по-спортни, така и по-комфортни от стандартните седалки, както и отопление отпред и отзад. Предлагат се също тапицерии от алкантара и естествена напа, като избралите последното могат да се насладят и на функции за климатизация и масаж.
Пътниците в новата Astra L ще бъдат посрещнати от модерен интериор в тила на по-малките модели Corsa и Mokka. Зад волана с три спици и бутони за управление на функциите се простират двата десетинчови широкоформатни екрана, които по желание могат да бъдат обединени под общ стъклен панел. Екранът вляво показва информацията за водача под формата на цифров блок на контролните прибори, а деснияте сензорен и поема управлението на мултимедията и навигацията. Той е леко обърнат към водача и е вграден хармонично в арматурното табло. Под него е разположена редица от бутони за дирекно управление на важни функции като климатичната инсталация.
Head-up дисплей и пълна гама от асистиращи системи
360-градусовата картина на обстановката около автомобила се осигурява от пет видеокамери и пет радарни сензора. Към тях се прибавят множество ултразвукови сензори отпред и отзад. Асистиращите системи са обединени в т.нар. E-Horizon Connectivity и могат да се справят с неща като превантивното регулиране на скоростта в завой и да помагат на водача при поддържане или смяна на лентата за движение.
Ръцете на водача трябва да останат на волана през цялото време, но допълнително предлаганият head-up дисплей дава възможност погледът да се концентрира върху пътя. Смартфоните на борда се зареждат и свързват безжично чрез Android Auto или Apple Carplay, а мултимедийната система изпълнява гласови команди. Асистентът за движение в натоварен трафик следва автомобила отпред в задръстванията, а ако автомобилът е оборудван с автоматична трансмисия, Astra стартира и потегля самостоятелно след престой. Електронните асистенти помагат и при влизане и излизане от местата за паркиране и предупреждават за пресичащи отзад превозни средства. Подобрени са и системите за разпознаване на пътни знаци и за предупреждение в слепите зони.
Пазарна премиера с две PHEV версии в гамата
При пазарната премиера гамата на модела ще включва и два рlug-in хибрида. По-слабата версия предлага системна мощност от 180 к.с., като до 150 к.с. от тях са дело на 1,6-литровия четирицилиндров бензинов турбомотор, а електродвигателят може да добави до 81 кВт/110 к.с.. При по-мощния PHEV вариант двигателят с вътрешно горене е със 180 к.с., което увеличава максималната системна мощност до 225 к.с. Пикът по отношение на въртящия момент и при двата plug-in хибрида е 360 Нм. Динамичните характеристики са много близки – разполагащата със 180 к.с. Astra ускорява от нула до сто за 7,9 секунди, а максималната й скорост е електронно ограничена на 225 км/ч, а вариантът с 225 к.с. е с две десети от секундата, респ. с 10 км/ч по-бърз. Акумулаторната батерия и в двата случая е с капацитет 12,4 кВтч, което е достатъчно за изцяло електрически пробег (WLTP) от 60 километра.
ДВГ гамата включва нови три- и четирицилиндрови дизелови и бензинови двигатели. 1.2-литровият трицилиндров агрегат от Corsa се предлага във варианти със 110 и 130 к.с., а дизелът е 1,5-литров със 130 к.с. и 300 Нм. Двигателите могат да бъдат съчетани с шестстепенни механични или осемстепенни автоматични трансмисии. Подобно на своите събратя с емблемата на Peugeot, DS и Citroën, новата Opel Astra ще използва задно окачване с торсионна греда, но без адаптивни амортисьори, а настройките на окачването й следва да бъдат по-спортни и да доставят по-интензивно усещане за динамика на пътя.
Електрическа версия се очаква в рамките на година, може би и OPC вариант
Една година след пазарния дебют на новото поколение Astra, компактният модел ще излезе на пазара и в изцяло електрическа версия (BEV). Засега мaрката от Рюселсхайм все още не разкрива технически подробности за новата Astra-e, а неофициалните спекулации включват и версия OPC. В тази насока би могло да се предположи използване на схемата на задвижване при Grandland X Hybrid 4, който ползва същата платформа като новата Astra и разполага с 300 к.с. и двойно предаване. Няма съмнение, че спортна версия на Astra с мощност от 250 до 300 к.с. би била добра възможност за реактивиране на марката OPC, която в момента е замразена.
Друга съществена новост е фактът, че новата Astra вече няма да слиза от поточните линии в Елсмиър Порт във Великобритания и Гливице в Полша, а в родния за марката Рюселсхайм. Производството на хечбека с пет врати в основния завод на Opel започва тази есен, а първите доставки се очакват в началото на 2022 година. Скоро се очаква и представянето на комби версията Sports Tourer.
Значително по-евтина от базовия Golf
На пазара в Германия разликата ще възлезе на около 5 000 евро, като цените на Astra започват от 22 465 евро при бензиновата версия със 110 к.с. и механична трансмисия – точно толкова струваше и базовата версия на предходния модел. За сравнение, в момента стартовата цена на VW Golf в Германия е 27 615 евро за бензиновата версия със 130 к.с. и механична трансмисия с шест степени. Най-достъпният рlug-in хибрид на новото поколение в Германия ще струва 38 500 евро.