Време е за първи тест на най-достъпния седемместен модел на българския пазар
Дълъг като комби, просторен като ван със 7 места и изглеждащ като SUV – новият JOGGER сякаш създава свой собствен клас. Освен максимум практичност, той демонстрира красива външност и изненадващо добра изработка. И е, традиционно за марката, на смазващо изгодна цена.
Хубаво е, когато някой знае какво иска. Тогава може да си поставя ясни цели и да търси път да ги постига. Френско-румънската DACIA прави точно това и от години е логичния избор на рационално мислещите, на тези, които избират с разума и джоба си, а не водени главно от емоция. Макар че и естетите трудно ще намерят кусур на последните модели по дизайн и качество. За последната година DACIA е на трето място по продажби към нефирмени клиенти в Европа и на първо място във Франция. Безспорното Sandero вече пета поредна година е най-продаваната лека кола на Стария континент, а неспиращия пред нищо Duster е на челното място при кросоувърите от 2018 г. досега, пак към физически лица. Очакванията са новият JOGGER да е силно попълнение в гамата като фамилен автомобил. Предварителните маркетингови проучвания сочат, че той ще дръпне поне 60% нови клиенти, не само за марката, но и за цялата група.
Практичност във всеки детайл, но не за сметка на естетиката
Външната визия е силно модернизирана спрямо някои далечни предшественици. Купето е дълго 4,55 м, с 16-цолови колела и клиренс 20 см, който придава така важното за пазарен успех офроуд излъчване. Междуосието достига внушителните 2,90 м и това отваря много пространства в купето и осигурява комфортно возене. Релсите на покрива са елегантни, но по-важното е, че са от умния модулен тип – с бърз демонтаж се поставят напречно и осигуряват товароносимост 80 кг. Така ни отпада допълнителен разход за горен багажник, без да се налага да търсим къде да го прибираме, когато не го използваме. Задната врата с електрическо задвижване е удължена и разширена, така че да осигурява лесно товарене на обемисти неща в бездънното багажно отделение, чийто обем достига до 2094 л при свалени облегалки.
Вътре в купето скокът в качеството е осезаем още от първото влизане. В таблото има вградени по дължина текстилни участъци, които разделят контролните уреди и дисплея на комуникационната система от модулите за управление на климатика. Седалките са приятна изненада – комфортни за сядане и чудесно разположени, с достатъчно място и видимост за всички седем пътуващи. Вторият ред е разположен по-високо от първия с 55 мм, а третият ред е с 25 мм над втория. На най-задните две седалки е учудващо просторно – 855 мм във височина и 127 мм за краката. Аз съм едър мъж и се чувствах добре там, заедно с още един колега от същия калибър. Видимостта от третия ред също е чудесна – най-задните странични стъкла са удължени надолу значително. Дори при 7 души в колата, отзад остават 212 л багажно пространство, докато 5-местната версия ни дава невероятните 829 л, плюс още 23 л хитри места за вещи из пътническия отсек. Товароносимостта също впечатлява – 652 кг.
От 2023 г. ще има и хибридно задвижване
В момента налични са два бензинови двигателя. Единият е чисто нов 3-цилиндров турбомотор с обем 1 литър – ТСе 110. Той е модерен, лек, с редуцирани въглеродни емисии и намален разход на гориво в комбиниран цикъл до 5,6 л на 100 км пробег. Вторият е познат и от други модели на групата, който продължава да ме изненадва със своята ефективност. Това е двугоривният (Bi-Fuel) ЕСО-G 100, който работи и с бензин, и с газ (LPG). Системата си е оригинална и по този начин – достатъчно надеждна. И всичко в колата си е същото – гаранция, поддръжка и вместимост на багажника, тъй като 40-литровата газовата бутилка е на мястото на резервната гума. Разполагаме и с бензинов резервоар 50 л. Двата заедно ни освобождават от грижи за пробег над 1100 км. Разчита се на 6-степенна ръчна скоростна кутия. При положение, че най-високата мощност засега е 110 к.с., е пределно ясно, че това не е кола за улични състезания. Но ако някой се колебае дали тези двигатели са достатъчно силни за 7-местен автомобил, ще споделя, че пътуването е учудващо приятно. През следващата година при JOGGER, за първи път в DACIA, ще се появи и хибриден вариант на задвижване. Мощността му ще бъде вече 140 к.с. и ще бъде с автоматична скоростна кутия.
Добро оборудване, но без глезотии
Точно това е едно от нещата, които градят успеха на марката – разумното и внимателно подбиране на базовото оборудване и екипировка. Това се вижда много ясно при детайлното разглеждане на трите варианта на мултимедията – всеки може да избере точно това, което най-много му пасва, без да трябва да плаща излишното. Има например вграден държач за смартфон. Като екстри се е предлага всичко важно, за което можем да се сетим. Но в сигурността и безопасността компромиси няма. Благодарение на новата модерна платформа CMF-B колата е стабилна и с много добро пътно поведение. На помощ имаме спирачен асистент, работещ съвместно с другите системи в колата, при скорости от 7 до 170 км/ч. Във вратите например има вградени сензори за повишено налягане, свързани със скоростомера, които променят настройките за подготвеност на страничните въздушни възглавници.
Текст: Борислав Цаков
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
DACIA JOGGER е чисто нов и качествено различен модел от предишните дълги комбита на марката. Новата структура, абсорбираща много по-добре вибрациите, голямото междуосие и 16-цоловите колела осигуряват изненадващо возене. Материалите са качествени и всеки детайл е изработен с мисъл. Купето е с много подобрена аеродинамика и чувствително обезшумено. Маневреността е с 36% по-висока. Всичко това осигурява едни съвсем нови нива на комфорт. JOGGER е не само максимално практичен, но вече и красив. Ако има нещо, което според мен може да липсва на потенциалните клиенти, това е автоматична скоростна кутия и вариант с малко по-голяма мощност. Но, в края на краищата, всичко опира до бюджет. И цените напълно го потвърждават – от 27 000 до 34 600 лева.