Не всеки ден се случва да излезе нова Серия 7 и именно затова за нас е огромна чест да можем първи в България да ви представим впечатленията си от флагмана по родните пътища.
Намирам се на огромен паркинг с множество различни автомобили, тръпнейки в очакване да се кача и да потегля в новата “седмица”. Не след дълго сред редиците с коли се прокрадва силует на нещо коренно различно от обикновения трафик. Внушителната машина бавно се приближава, след което вратата се отваря автоматично пред мен, а аз съм готов да се гмурна в най-модерната интерпретация на думата лукс. Вече се намирам на задната седалка, по-добре позната у нас като “шефската”, и се чувствам ползотворно отпочинал още при самото сядане. Седалките от кашмирена вълна мерино са едни от най-меките и удобни в цялата индустрия.
Седалки за чудо и приказ
Цената им от 45 990 лв. почти се оправдава, в момента, когато седнете за първи път в тях, но трябва да имате предвид и неизбежният въпрос на всеки нов пътник, когото качите в колата: “Еее, такава хубава кола, поне едни кожени седалки нямаше ли?” Интересна въпросителна е поддръжката на подобен интериор, който освен със светлия си цвят, би представлявал затруднения при почистване и с порестата си материя. Всъщност по-нагоре ви споменах умопомрачителната цена на тази материя, но цената не е съвсем такава. Самите седалки теоритично струват 1617 лв., но при избирането им сте принудени да изберете и останалите функции и пакети, които вдигат стойността на автомобила спрямо базовия с 18%. Дисплеи, екрани, технологии. Но след като вече съм се настанил удобно, идва ред да изпитам всички технологии, които ми предлага Серия 7. Отзад управлението на почти всички функции на автомобила е повелено на два тъчскрийн дисплея в подлакътниците на двете врати. Те са с малък дисплей за съвременните стандарти, но за сметка на това нямат никакво забавяне при работа и са лесни за разчитане. От тях може да се сваля и вдига и внушителният екран с размер 31 инча, който създава усещане за домашно кино и възвишава комфорта на пътуване до невиждано-високи нива, пред които конкуренцията изглежда изостанала в миналото, особено ако се съчетае с функцията за превръщане на задната седалка в кресло. Ако обаче вашият шофьор седи прекалено назад, опцията за сваляне на дисплея автоматично се изключва, което вярваме ще доведе до бум на безработните високи шофьори.
През очите на пилота
В момента, когато дойде моят ред да шофирам, а не да се возя, на момента осъзнах в коя марка кола се намирам. Воланът е с малък радиус, с дебел и плътен захват, усещането от пътя е притъпено, но усезаемо, а изгледът над предния капак дава чувство на заслужено превъзходство на пътя спрямо останалия трафик. Това я превръща в истинско BMW, достойно да носи марката с бяло-синия пропелер. Единствено нетипично е теглото на автомобила, което лесно преминава от грешната страна на 3 тона, но благодарение на превъзходното въздушно окачване тежестта остава трудно забележима при нормално шофиране. Завиващият заден мост подобрява маневреността, което е силно необходимо при размер на каросерията от 5,28 м. Усещането при управление и возене е сякаш сте в Rolls-Royce, което не е изненадващо, имайки предвид, че двете фирми са част от един и същ концерн. BMW дори добавя и плътните вълнени стелки за краката, типични за Rolls-Royce, което автоматично ви подканва да си свалите обувките и да се насладите максимално на пътуването. Качеството на абсолютно всички материали в интериора е безупречно, сглобката е на най-висше ниво, а скърцане и хлопане са абсолютно недопустими, за разлика от някои конкуренти в премиум сегмента.
Ханс Цимер, моят прител
Инфотейнмънт системата iDrive във своето осмо поколение винаги е била интуитивна и лесна за управление, но никога досега не е предлагала толкова възможности за конфигурация. Разглеждането на всички менюта спокойно може да отнеме цял работен ден, но всички натройки са подредени логично, а работата с контролите граничи със съвършенството. Ако искате да управлявате функциите с тъчскрийн? Може! Не желаете да замърсявате дисплея с отпечатъци и искате физически контролер? Може! Не искате нищо да пипате и просто да си говорите с автомобила? Може! Вие сте експресивен човек и искате да контролирате само с жестове във въздуха? Отново може. Възможностите на системата са лимитирани само и единствено от въображението на пътниците. Звукът, който излиза през колоните на Bowers&Wilkins системата е завладяващ, а специалният саундтрак, създаден от Ханс Цимер ексклузивно за модела, гали ушите дори и на най-претенциозните клиенти. Специалните режими на шофиране са програмирани за активация на всички сетива, като изображенията на дисплеите спокойно могат да бъдат продадени на аукцион за модерно изкуство за милиони долари, а амбиентното осветление, особено вечерно време, създава усещане за уют, непознато до този момент в автомобилната индустрия.
Хайде да поспорим
Време е за мен вече да изляза от автомобила и да го огледам по-обстойно отвън. Да, дизайнът е поляризиращ. Но едно е ясно веднага - лимузината е достолепна и различна. Пропорциите са внушителни, предната решетка е с размер на триетажна сграда, а линиите са силно агресивни. Не може да се сбърка с нищо друго на пътя и силно напомня на Rolls-Royce с масивните си размери и тежкарско усещане дори в покой. Светлинният почерк няма нищо общо с останалите модели на баварците в момента, но в момента, в който "бъбреците" отпред започнат да светят, не е възможно да объркате коя е колата. Вратите са автоматични и с вдлъбнати дръжки, които навлизат в каросерията без да пречат на аеродинамиката. Ускорение и пробег По време на теста замерихме стойностите на автомобила и бяхме приятно изненадани от данните за ускорение, като дори с петима пътници, времето за спринта от 0 до 100 беше 4,7 сек., а 100-200 се случва за 12,1 сек. Времена, които баварците посочват като оптимално измерени от тях само с един пътник. Наистина похвално постижение за толкова голям и тежък автомобил, но разбира се всяко нещо има своята цена. Едно ускорение 0-200 само по себе си сваля почти 5% от батерията и сваля максималния пробег с до 20 км. Представните данни за пробег от 590 км по WLTP са мираж в реалния свят, където при студено време тази стойност е по-скоро около 400 километра при не-много агресивно шофиране. Изкачванията са враг номер 1 на електрическите автомобили и i7 не е изключение, но след всяко изкачване следва и спускане, където високото тегло и мощна рекуперация бързо наваксват изгубената енергия.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
BMW i7 xDrive60 пренася лукса на следващото ниво. Качеството на изработка и изборът на материали е превъзходен, а технологичното ниво до скоро беше само в рамките на фантастиката. Дизайнът може да не е за всеки, но присъствието на пътя и усещането зад волана ви карат да забравите всички несъвършенства.
Текст: Виктор Брайков
Снимки: Виктор Брайков, Росен Райчев