Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Първи впечатления от Skoda Enyaq на пътя

07.05.2020 15:53

Веднага впечатлява с модерното си електрическо задвижване и отличния вътрешен простор

Започва да става интересно... Не, не само заради драматичните метеорологични условия в Ирландия, където бяхме поканени от Skoda за първото шофиране в много тесен кръг с все още изцяло маскирания Enyaq. Очаква се електрическият модел да бъде на разположение при дилърите на марката  в края на 2020 година, но ние вече получихме възможност да се запознаем с възможностите му по тесните пътища и заснежените склонове в затънтената ирландска провинция. И бяхме впечатление от забележителното му представяне - въпреки изричната забележка от страна на инженерите от Skoda, че в момента изпитателните прототипи са на около 70% от завършената си фаза на развитие.

Това е пределно ясно. А още по-ясно е, че първият самостоятелен електрически модел на Skoda, използващ електрическата модулна платформа MEB (Modularer Elektrifizierungsbaukasten) на групата Volkswagen, ще бъде голяма работа. Не толкова от гледна точка на външните габарити (дължина 4,65 метра), които го нареждат между Karoq и Kodiaq, колкото заради цялостния външен вид и най-вече благодарение на типичното за чехите съчетание между качества и цена.

Конкуренцията трябва да се подготви за удар

Ако някой от конкурентите се е надявал, че чехите ще пропилеят голяма част от потенциала на концептуалния Vision IV по пътя към серийното производство, той ще остане горчиво разочарован. С което отново се връщаме на интересното - всички недостатъчно подготвени участници в този пазарен сегмент трябва да се считат за предупредени за сериозния трус, който новата Skoda ще предизвика със своя външен вид, с възможностите си и с ценовите равнища в диапазона между 35 000 и 40 000 евро. Това не е просто SUV, не е ван и не е кросоувър. Това е Enyaq - поредната магическа смес, с която чехите се стемят към нови пазарни позиции. Огромният потенциал личи още в дизайна и компановката с последователно оползотворяване и на последния кубически милиметър от пространството, отлична аеродинамика (cW 0,27), динамичен стил, прецизни детайли, и цялостно самочувствие.

Човек възприема с приятно удивление дори светещите елементи в предната решетка и с нетърпение очаква да види какъв ефект ще предизвика това светлинно явление по пътищата. Освен в детайлите, Enyaq демонстрира успешен подход и в пропорциите, оползотворявайки напълно предимствата на платформата MEB. Акумулаторната батерия е разположена в средата на дъното на каросерията, а задвижването се осигурява от задния мост с многозвенно окачване. Допълнително може да се добави и тягов електродвигател на предния мост, с който Enyaq е в състояние да предложи двойно предаване в зависимост от конкретната ситуация на пътя.

Топмоделът vRS ще разполага с мощност 225 кВт и двойно предаване

В акумулаторната батерия се използват познатите от електромобилите на останалите марки на концерна Volkswagen клетки под формата на плоски, издължени пликове (т.нар. “Pouch”), които се конфигурират в модули в зависимост от модела. Трите нива по отношение на капацитета се постигат с комбинация от осем, девет или дванайсет блока по 24 клетки, които формират съответно 55, 62 и 82 кВтч. На тази основа се определят и имената на версиите на модела – 50, 60, 80, 80Х и vRS. Капацитетът на батериите при електромобилите е това, което е работният обем при автомобилите с ДВГ. Нетните стойности в случая са 52, 58 и 77 кВтч, максималната мощност е съответно 109, 132 и 150 кВт с 310 Нм на задния мост. Двигателят на предния мост разполага със 75 кВт и 150 Нм.

Отзад работи високоефективен синхронен електродвигател, а на предния мост е разположен издръжлив асинхронен електромотор, който реагира много бързо при нужда от допълнителна тяга. Благодарение на постоянно наличния въртящ момент, ускорението е плавно и мощно по всяко време, спринтът от място до 100 км/ч отнема между 11,4 и 6,2 секунди в зависимост от версията, а максималната скорост на магистрала достига 180 км/ч. Разбира се, в този режим автономният пробег според WLTP от около 500 километра (около 460 при версиите с двойно предаване) би се стопил значително.

Комфортът е налице, динамиката на пътя - също

Но магистралните участъци не са част от настоящите предварителни тестове - сега вариантът на Enyaq със задно предаване ще трябва да покаже възможностите си по второстепенни пътни отсечки, изпълнени с многобройни предизвикателни завои. Всеки, който се опасява от традиционните недостатъци на задното предаване (сцепление, нестабилност и т.н.), трябва да знае, че при електромобилите задвижването на предните колела (и разположеният отпред двигател) има много по-малко смисъл, отколкото при автомобилите с конвенционален ДВГ. Работата е в това, че батерията с тегло между 350 и 500 килограма е разположена централно и ниско в пода на каросерията, с което измества центъра на тежестта надолу и най-вече назад, с което сцеплението на предните колела се ограничава. Благодарение на тези изменения в компановката Enyaq се справя много добре като динамика на пътя с освежаващо директно управление, и много солиден комфорт на возене (тежката батерия си казва думата) въпреки липсата на адаптивни амортисьори, каквито ще се предлагат за модела на по-късен етап. Важното за момента е, че сътресенията от типичните за второкласните пътища средни неравности проникват трудно в извънредно просторното вътрешно пространство.

Още като предсериен прототип Enyaq осигурява прецизно поведение, комфорт и изобилна мощ

Простор и комфорт предлагат както предните, така и задните места, при което (както обещават изпълнителният директор Бернхард Майер и отговорният за технологичното развитие член на управителния съвет Кристиан Щрубе) комфортът на возене и шумоизолацията отзад все още не са на върхово ниво. Все пак не бива да се забравя, че нивото на развитие на Enyaq в момента все още е някъде между 70 и 85% и това се усеща по ефективността и възможностите за дозиране на спирачките например. От друга страна, различните нива на рекуперация, разпознаването на автомобили отпред и съответното ефективно водене по маршрута от навигационната система, включително и с превантивна функция на темпомата, вече са факт. Кристиан Щрубе споделя, че и в тези области тече процес на постоянно усъвършенстване - например при регулирането на скоростта в завоите, където реакциите на системите трябва да станат по-плавни, логични и естествени.

Фин интериор с модерна комуникация и разширена реалност

Чехите са усъвършенствали и интериора, но новите нива на оборудване са относително скромни. В допълнение към някои екологични детайли като обработените с естествени вещества от маслиново дърво кожени тапицерии и рециклираните текстилни тъкани, впечатление правят преди всичко просторното оформление и плавните форми във вътрешното пространство.

В същото време екипът на главния дизайнер Оливер Стефани е преразгледал сериозно концепцията на арматурното табло. Централно място на него заема 13-инчовият сензорен екран с разположен под него сензорен плъзгач, а пред водача има сравнително малък екран с най-важната информация за пътуването като скорост и енергопотребление. Някой би счел това за твърде семпло, но според дизайнерите на Skoda това е логична и естетична концентрация върху най-същественото. За сметка на това, допълнително предлаганият голям head-up дисплей ще позволява графично интегриране на текущата навигационна информация под формата на разширена реалност. Това решение ще направи Enyaq наистина много модерен автомобил, който естествено ще запази и типичните за чешката марка прости и интелигентни детайли като чадъра във вратата, стъргалката за лед и находчиво скрития в дъното на багажника (585 литра) кабел за зареждане. Последното може да се осъществи от стандартен домакински контакт, от стенен модул Wallbox с 11 кВтч, с прав ток и 50 кВт, както и на бързозарядни станции с до 125 кВт, което в идеалния случай би означавало 80% за 40 минути.

Заключение

Въпреки че първите ни впечатления все още се отнасят за предсерийната версия, можем спокойно да кажем, че Enyaq не може да се причисли към нито една от устновените автомобилни категории. Чехите отново са успели да създадат оригинален продукт с модерно задвижване на модулен принцип, извънредно просторен интериор, прецизно поведение на пътя и не на последно място по важност – напълно достойни за семеен автомобил стойности на автономния пробег на достижими ценови равнища.

Коментари
comments powered by Disqus