Дали новият Superb ще разбърка картите при комби моделите от средния клас
Още малко, и ще се почувстваме като героите от телевизионния сериал „Камионджии”. Нали в случая с Skoda Superb Combi човек седи в предния край на пространство с товарен капацитет от почти два кубически метра. В кръга на комби моделите с нормални размери никой не може да съперничи по този показател – единствен Т-моделът на Mercedes E-класа притежава товарен отсек с подобна вместимост.
Дори известният с вътрешния си простор Passat може да поеме със 170 литра по-малко, а при останалите конкуренти разликата е още по-значителна. Дали Ford Mondeo Turnier, Hyundai i40 Kombi, Toyota Avensis Touring Sports и VW Passat Variant ще трябва да си събират багажа, защото идва новата Skoda Combi (винаги се пише с С)?
Нещата не са толкова прости; дори шофьорите от сериала не се интересуваха единствено от товарните обеми на своите камиони. Затова – да започваме. За участие в теста пристигнаха пет комбита с дизелови двигатели в класа около 150 к.с. – не без основания най-предпочитаните параметри при семейните и служебните автомобили. Мощните дизели позволяват да се движите извънредно икономично, но в никакъв случай не и бавно.
Hyundai: богато оборудване
В най-долния край на скалата на мощността се намира Hyundai i40 със 141 к.с. Той ги извлича от само 1,7 литра работенобем, което не е най-добрият избор – защото моторът се държи по-скоро флегматично и тромаво, без в замяна на това да е особено икономичен. Също и в дисциплините равномерен ход и шумове агрегатът на i40 не се представя блестящо. И ако това все пак можеше да се очаква, съвсем неочаквано е, че моделът на Hyundai е най-скъпият от сравняваните автомобили. Той участва с изключително изобилното оборудване Premium (в България – Premier), което, макар почти да не оставя неизпълнени желания, вдига цената до 69 990 лева. Passat Comfortline е с 15 000 лв. по-евтин. Това вероятно ще се стори неприемливо на типичния купувач на комби, въпреки че той едва ли има нещо против навигацията, 18-цоловите колела и електрически регулираните кожени фотьойли. Всичко това е налице серийно в i40 Premium, който обаче отново доказва, че само богатото оборудване далеч не прави автомобила много добър.
Защото i40 не е особено убедителен нито по отношение на вътрешния простор, нито при комфорта на возене или поведението на пътя. Лишеното от обратна връзка с пътя управление, тропащото окачване и неопределеното усещане при шофиране не пораждат желание да притежавате този автомобил. Но пък никой друг не предлага пет години гаранция.
Toyota: с нов мотор
И тъй, новият Avensis има под предния си капак дизелов мотор на BMW. Със своите 143 к.с. той би трябвало да пораздвижи нещата в средния клас, понеже, по-специално в Германия, предишният модел не се продаваше особено добре. Това обаче вероятно не се дължеше на мотора. Някои дори ще съжаляват, че старият 2,2-литров дизел със 170 к.с. не се предлага, откакто смениха модела.
Но и с новия двигател Avensis оставя странно впечатление за нерешителност – като че ли на неговите създатели им е липсвала смелост, за да направят наистина силен ход. Естествено, за това не се присъждат или отнемат точки, ние се придържаме към числата и фактите. Отнапред можем да кажем само следното: и новият задвижващ агрегат не успява да се доближи до стойностите за разход и динамичните показатели на TDI моторите в моделите на Skoda и VW. Той се залавя за работа осезаемо по-сдържано (до 100 км/ч ускорява с 0,8 секунди е по-бавно от мотора на Passat) и се нуждае от почти половин литър повече гориво. Освен това работи по-неравномерно и неохотно от волфсбургския дизел. Макар и с прекалено дълги предавки, шестстепенната трансмисия позволява приятно и бързо превключване.
Моделът на Toyota не показва убедителни предимства и по отношение на класическите достойнства на едно комби – багажникът му е твърда малък за това. Остава ходовата част, която предлага добре работещ компромис между стегната базова настройка и меко возене. При по-енергичен маниер на шофиране обаче автомобилът се държи доста безрадостно и сякаш бива държан на каишка от свръхпредпазливата ESP – като цяло доста скромни възможности за продукт на най-големия автомобилен производител в света.
Ford: отвън голям, отвътре малък
Окей, съгласни сме, че сме малко несправедливи към Mondeo Turnier, защото той не е наистина малък – но пък и не е особено щедър откъм простор. Защото въпреки почти петте метра външна дължина той предлага съвсем малко повече място от далеч по-компактните i40 и Avensis. Във всеки случай по отношение на вътрешния простор няма напредък в сравнение със старото Mondeo, което все още не беше базирано върху използваната в целия свят платформа CD на Ford.
Все пак трябва да кажем, че 500 литра багажен обем и 1605 литра максимална товарна вместимост би трябвало да са напълно и изцяло достатъчни за почти всякакви нужди. Още повече, че и петимата пътници също разполагат с доста обширно пространство. Освен на приятно меките седалки те могат да се радват и на комфортната ходова част. Защото пружините и амортисьорите на Mondeo работят по-добре от тези на конкурентните комбита, като трябва да отбележим, че той – също като Superb и Passat – участва с предлаганата по желание адаптивна ходова част (в пакета „Комфорт”). Дизелът със 150 к.с. работи с една класа по-зле от задвижващите агрегати в Skoda и VW, при това изразходва повече гориво. Голямото тегло заедно с „дългото” главно предаване накърняват съществено темперамента на модела на Ford, особено при по-висока скорост – още една причина той да събере доста по-малко точки от двата продукта на концерна Volkswagen.
Skoda: гигант на вътрешния простор
Първото място обаче се изплъзва и на Superb Combi. При което – също като в случая със седана – е трудно да се обясни защо става така.
В областта на задвижването между Superb и Passat няма заслужаващи споменаване разлики, комбито на Skoda е по-голямо, по-евтино и притежава многобройни практични детайли, които липсват в модела на VW, инфо-развлекателната му система е на висотата на днешния ден – защо тогава събира по-малко точки? Отчасти сигурно заради комфорта; Superb не поема неравностите толкова чисто и балансирано, положението на седене е донякъде високо и малко като на капра, изработката и изборът на материали не са изпипани като в Passat.
Всичко това в съвкупността си води до едно цялостно впечатление, което веднъж колегата Ренц формулира вероятно най-точно: „Passat просто се движи по-красиво”, каза той след едно шофиране на двата автомобила. И с право – кормилната уредба на Superb е с една идея по-тромава и по-лишена от усещане за пътя, недозавиването е малко по-изявено.
Фактът, в края на този сравнителен тест разликата между двата модела да възлезе на впечатляващите 18 точки, има и обективно измерими аспекти: Superb спира по-скоро посредствено и има най-малкия полезен товар от всички автомобили в теста.
VW: хармоничният
Значи – отново Passat. Преди да се прозинете от скука и да прелистите по-нататък, бихме могли да ви обясним защо е така – макар че няма да е съвсем лесно. Да, Passat е скъп, но разликата със Superb и Mondeo не е толкова голяма. Не е хубаво обаче, че дори в оборудването Comfortline липсват подразбиращи се неща, като вход за USB и автоматичен климатик. Никое друго от сравняваните комбита не трябва да се обзавежда така индивидуално, както Passat. Иначе той за пореден път показва, че по-важно е не да можеш всичко най-добре, а да предложиш най-добрия пакет от качества.
Passat вози почти толкова добре, колкото Mondeo, движи се чевръсто и се управлява с лекота, има най-добрата кормилна уредба и почти толкова добри спирачки, колкото отличника в това отношение Ford. Предлаганото пространство е напълно достатъчно за четирима възрастни плюс багажа, полезният товар е задоволителен за комби с такива размери. А това, че може да се похвали с най-добрите седалки, най-усъвършенствана концепция за управление на функциите и най-доброто оборудване за безопасност, само затвърдява впечатлението за сполучлив във всяко отношение и хармоничен комби автомобил. С това вероятно биха се съгласили и камионджиите от сериала – въпреки че моделът на Skoda побира малко повече товар.
Текст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ахим Хартман
Оценка
1. VW Passat - 451 точки
Е да, Passat умее всичко доста добре – да поема неравности, да ускорява, да пести гориво, да прави резки завои и да спира. Победа с много точки за хармоничния цялостен пакет.
2. Skoda Superb - 433 точки
Разбира се, Superb притежава най-голямо товарно пространство; това обаче го прави само второто най-добро комби в това сравнение – никакъв повод за срам, след като участва серийният победител Passat.
3. Ford Mondeo - 420 точки
Добър комфорт на возене, голям полезен товар, достатъчно място, равномерно и тихо работещ мотор – Mondeo е талантливо комби, но като сбор от качества не успява да се доближи съвсем до Passat и Superb.
4. Toyota Avensis - 386 точки
Като цяло Avensis се представи разочароващо. Новия мотор е лишен от блясък, вътрешният простор и динамиката на пътя са под средното ниво, в полза на модела говори почти само ниската цена.
5. Hyundai i40 - 376 точки
Изключително богатото серийно оборудване не превръща i40 в по-добро комби; моторът е немощен, комфортът – скромен, а поведението на пътя – посредствено. Друга причина за изоставането му е високата цена.
Технически данни
1. VW Passat | 2. Skoda Superb | 3. Ford Mondeo | 4. Toyota Avensis | 5. Hyundai i40 | |
---|---|---|---|---|---|
Работен обем | 1968 куб. см | 1968 куб. см | 1997 куб. см | 1995 куб. см | 1685 куб. см |
Мощност | 110 кВт (150 к.с.) при 3500 об./мин | 110 кВт (150 к.с.) при 3500 об./мин | 110 кВт (150 к.с.) при 3500 об./мин | 105 кВт (143 к.с.) при 3600 об./мин | 104 кВт (141 к.с.) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
340 Нм при 1750 об./мин | 340 Нм при 1750 об./мин | 350 Нм при 2000 об./мин | 320 Нм при 1750 об./мин | 340 Нм при 1750 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,1 сек | 9,3 сек | 10,2 сек | 9,9 сек | 10,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
35,3 м | 36,1 м | 34,5 м | 36,6 м | 35,4 м |
Максимална скорост | 218 км/ч | 218 км/ч | 210 км/ч | 200 км/ч | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,7 л/100 км | 6,7 л/100 км | 7,2 л/100 км | 7,1 л/100 км | 7,3 л/100 км |
Базова цена | 54 780 лева | 57 080 лева | 53 800 лева | 52 990 лева | 69 990 лева |
Ivo
Йес ве ... Естествено VW и Skoda. Защо аутомотор и спорт направо не дадат призовите места на тези марки задължително, навсякъде рпи всики класации и по право. Ние потребителите ще знаем, че те по принцип са номер едно, най-добрите и уникални ... The best forever and ever и междувременно ще четем за другите! То бива, то може, ама ... "извън пътя сте" ей :)
imperia
Пасата е непобедим с неговите: 2018 км/ч