За пети път в кариерата си Маркус Грьонхолм спечели рали “Швеция”. Пилотът на BP-Ford се представи стабилно и през последния ден на скандинавската надпревара, а неговият Focus издържа на екстремно ниските температури, което резултира в първа победа за сезона и много надежди за следващия старт в Норвегия.
Нощта преди последния състезателен ден изненада неприятно някои от пилотите на Focus RS 06. В края на първи скоростен етап температурата на въздуха не надхвърляше –23 градуса, което бе причина за дефектирането на охладителната система на част от автомобилите Ford. Матю Уилсън и Яри-Мати Латвала от се оказаха потърпевши от екстремните атмосферни условия. Пилотите на Stobart M-Sport не завършиха първата състезателна отсечка за деня, тъй като охлаждането на техните двигатели не бе достатъчно ефективно заради замръзнала тръба. Екипът реши да не поема излишни рискове и да прекрати надпреварата, тъй като по време на третия старт за сезона в Норвегия, който е след по-малко от седмица, Уилсън и Латвала ще използват същите автомобили.
Първият състезателен етап за деня поднесе приятна изненада за отбора на Subaru. Крис Аткинсън записа най-добро време и изпревари петия във временното класиране Даниел Карлсон. Успехът обаче явно разконцентрира младия австралиец, който удари своя автомобил две скоростни отсечки преди края на надпреварата и бе на крачка от отпадането. Все пак Impreza-та на Аткинсън стигна до финала, но с цената на сериозно закъснение, което го прати на осма позиция. Въпреки разочароващия финал обаче Крис може да бъде доволен от представянето си, тъй като попадна в зоната на точките и за второ поредно състезание е номер 1 за екипа на Subaru.
Втората скоростна отсечка за деня “Малта 1” бе спечелена от Хенинг Солберг. Норвежецът бе на ниво досами финала и заслужено зае престижната четвърта позиция в генералното класиране, която в известна степен компенсира неудачите на Stobart M-Sport и проблемите около Яри-Мати Латвала и Матю Уилсън.
Въпреки че имаше сериозен аванс пред втория Льоб и всякакви рискове бяха излишни, Маркус Грьонхолм бе най-бърз по време на третия скоростен етап. Финландецът наистина заслужава поздравления за представянето си. Още в средата на съботния ден оглави класирането и досами финала уверено вървеше към петата победа на рали “Швеция”. Ако през този сезон Маркус успее да се предпази от грешките и разполага с един наистина стабилен автомобил, е много вероятно интригата за титлата през 2007 година да е следствие от отличните качества на двама пилоти, а не от неудачите в планинското колоездене на Льоб.
Феноменалният Себ също се представи на ниво. Втората позиция при дебюта на C4 върху сняг е едно наистина отлично постижение. Но още след първия скоростен етап в четвъртък вечер стана ясно, че рали “Швеция” няма да бъде олицетворение на френската хегемония. Грешен избор на гуми в скоростни отсечки 11 и 12, което е нещо съвсем нетипично за Льоб, го лишиха от възможността да се бори за първата позиция. Пилотът на Citroen WRT реши да не рискува излишно, а да добави още осем точки към своя актив - стратегия, която бе определяща за успеха през 2006 година.
И днес Хирвонен не попадна в центъра на вниманието, но въпреки това се присъедини към двойката Грьонхолм – Льоб на подиума в Карлщад. Мико можеше да направи победата на BP-Ford двойна, но кормилната уредба на Focus RS 06 го предаде по време на първия ден от надпреварата и не му даде шанс на да се бори за първата позиция.
Даниел Карлсон бе една от звездите на миналогодишното издание на рали “Швеция”, когато зае третото място след епична битка с Джиджи Гали. През този уикенд обаче шведът не успя да дублира постижението и остана пети. И все пак Карлсон заслужава поздравления, защото още при дебюта си като пилот на OMW Kronos попадна в зоната на точките. А това не бе лесна задача, тъй като и автомобилът, и навигаторът бяха новост за него.
Сред първите осем се открояват и имената на Тони Гардемайстер и Манфред Щол. Пилотът на MMSP – Mitsubishi имаше сериозни технически проблеми в края на вчерашния ден, но след грешката на Крис Аткинсън влезе в челната шестица. След рали “Монте Карло” Щол отново се конфронтира със спирачките на шампионската Xsara, но все пак спечели първи две точки за сезон 2007.
Имената, които липсват в първата осмица са Джиджи Гали и Петер Солберг. И двамата стартираха по невероятен начин съботния ден, но водени от прекомерното желание за победа допуснаха грешки, които ги извадиха от борбата за челните позиции. Италианецът финишира извън първите десет, а Солберг се оттегли от състезанието, за да запази своя автомобил за предстоящия старт в Норвегия.
Рали „Швеция“ – крайно класиране1. М. Грьонхолм Ford Focus RS WRC 3:08:40.7
2. С. Льоб Citroen C4 WRC 3:09:34.5 (+53.8)
3. М. Хирвонен Ford Focus RS WRC 06 3:10:22.2 (+1:41.5)
4. Х. Солберг Ford Focus RS WRC 06 3:10:50.5 (+2:09.8)
5. Д. Карлсон Citroen Xsara WRC 3:12:18.5 (+3:37.8)
6. Т. Гардемайстер Lancer WR05 3:12:34.9 (+3:54.2)
7. М. Щол Citroën Xsara WRC 3:13:53.2 (+5:12.5)
8. К. Аткинсън Subaru Imreza WRC 2006 3:14:55.4 (+6:14.7)
Класиране при пилотите
1. С. Льоб 18
2. М. Грьонхолм 16
3. М. Хирвонен 10
4. Д. Сордо 8
5. К. Аткинсън 6
6. Х. Солберг 5
6. Т. Гардемайстер 5
8. Д. Карлсон 4
Класиране при производителите:
1. Citroen Total WRT 27
2. Ford WRT 26
3. Subaru WRT 10
4. OMV Kronos Citroen 9
5. Stobart-M Ford RT 6