По пътя към новия идеал за индивидуален многоцелеви автомобил SUV моделите напоследък усилено навлизат в класа на малките автомобили. По отношение на предлаганото място и цените те дори вече се конкурират с представителите на компактния сегмент. Поканихме за сравнителен тест трима от новите малки.
Едва ли има друго съкращение от автомобилния речник, което в днешно време да се употребява по-често от SUV (Sports Utility Vehicle) – назоваващо може би единствения сектор, където истинският растеж все още изглежда възможен. В момента на мода са SUV моделите с цени като на елитните малки автомобили. За пореден път френските производители реагират бързо на новото течение: Peugeot предлага на пазара 2008, а Renault – своя Captur. И двата модела, въпреки експресивния си вид, изтъкват полезни качества, като големия багажник, и с това претендират за ролята на първи автомобил в домакинството. А дали ще успеят да победят утвърденото в сегмента Mini Countryman?
Преди години Renault Modus изпълни желанието на клиентите за ван с формат на малък автомобил, сега Renault Captur прави същото в класа на SUV моделите. С това марката показва, че реагира възможно най-бързо на духа на времето, изразен в настроенията на купувачите. Вкусовете, както знаем, се променят, а гъвкавите платформи за щастие позволяват дори фундаментални изменения в посоките на развитие. Така на базата на Clio наред с комби модела Grandtour и електрическия Zoe сега се появи и Renault Captur с външност на всъдеход.
Renault Captur привлича погледи
Освен по-голям пътен просвет обаче Renault Captur не предлага други предимства за шофиране извън пътищата с твърда настилка; тук двойното предаване липсва, както и при Peugeot 2008, докато за Countryman все пак го предлагат, но срещу доплащане. Известно е обаче, че както никоя друга автомобилна порода SUV моделите се купуват преди всичко заради хубавата външност. А добре сложеното Renault Captur привлича погледите към себе си по-силно от почти всеки друг съвременен малък автомобил. По пътя към търговския успех любопитството на улицата със сигурност е една от най-добрите предпоставки.
За вътрешните достойнства на Renault Captur свидетелства задната му седалка, която, както и в Mini, може да се плъзга надлъжно. Това позволява по избор да се увеличи мястото пред краката или обемът на багажника. В товарния отсек един подвижен междинен под повишава възможностите за пренасяне на различни предмети чрез допълнително пространство за дребен багаж – впрочем с такова предложение излиза и моделът на Mini, но не и на Peugeot. В замяна на това французинът блести с най-големи размери на единичен товар, понеже неговият багажник е скроен оптимално за поемане на обемисти предмети, а и товарният праг е защитен с метална лайстна.
Причината Peugeot да е наравно с Mini в раздела за каросерия се крие в създаваното от него впечатление за високо качество. В последните години марката отбеляза сериозен напредък по отношение на качеството, възприемано чрез погледа, осезанието и слуха. В 2008 човек си почива върху удобни, доста високо монтирани седалки, докосва приятни на пипане пластмаси, погледът му се плъзга по обзавеждането и той мислено се пренася в компактния клас. За това усещане допринася комфортно настроеното окачване с добри реакции към неравностите – изобщо, в раздела за комфорт победителят е Peugeot.
Renault Captur със слаб мотор и слаба ходова част
Устремът към победа на 2008 не пресъхва и в раздела за задвижване. Наистина тук работи същият 1,6-литров четирицилиндров мотор като в Countryman, но в по-лекия 2008 той създава усещане за повече сили – независимо че е принуден да се задоволи с пет предавки. Освен това се нуждае и от 0,7 л бензин по-малко на 100 километра.
Първоначалната еуфория от приятно издокараното Renault Captur се изпарява бързо, когато седнете зад волана. Четирицилиндровият мотор с принудително пълнене изглежда немощен, а серийната предавателна кутия с два съединителя прави лошо впечатление с шумове и забавено низходящо превключване.
Пружините и амортисьорите не са в хармония помежду си; от една страна, те предават към пасажерите сътресенията от късите неравности по пътя, а от друга, при дълги вълни по настилката допускат неприятни последващи колебания – седящите отзад дори се оплакват от стомашни проблеми. Настройките не стимулират прецизното шофиране, тъй като кормилната уредба почти не предлага обратна информация за пътя, а сервоусилвателят създава изкуствено усещане. И понеже окачването допуска прекалено големи движения на каросерията, ESP е принудена да се намесва твърдо, за да задържи Renault Captur в правилния курс при тестовете за динамика на пътя. С това тя притъпява и последните остатъци от удоволствие при шофирането.
От своя страна 2008 носи разочарования при спирането. При 100 км/ч той заковава на място с над цяла една дължина на автомобила по-далеч от двамата си конкуренти, а при 140 км/ч тази разлика нараства до почти 14 метра. Причината за този плашещ резултат се открива бързо: тестовият автомобил е екипиран (срещу доплащане) с т.нар. Grip Control пакет, който наред с допълнително устройство за управление на сцеплението по лоши пътища включва и всесезонни гуми. Извън пътищата с твърда настилка те може и да носят предимства, но на шосе са по-слаби.
Peugeot 2008 се усеща като по-чевръсто от Renault Captur
Толкова по-учудващо е, че въпреки този недостатък моделът на Peugeot се усеща като по-чевръст от Renault Captur. Но едва Countryman показва наистина какво означава опиянение от завоите – макар да не се хвърля към тях с неудържимостта на Mini с две врати, родството между тях веднага проличава по прецизната работа на кормилната уредба и охотно следващата завоя задна част. А автомобилът като цяло се възприема като значително по-игрив и чевръст, отколкото френските модели. При това създателите на ходовата част не са затегнали гайките прекалено силно и са съхранили един повече от приемлив комфорт на возене.
С това блестящо представяне Mini си осигурява победата при оценката на качествата – и въпреки това има основания да се опасява дали преднината му ще се запази до края, защото Countryman е значително по-скъп от своите конкуренти.
Peugeot плътно след Mini
Фактът, че с превъзходното си оборудване Renault Captur успява още веднъж да намали изоставането в точките, не помага на автомобила да се изкачи нагоре в класирането. Твърде големи са слабостите на ходовата му част. За разлика от него Peugeot поема голяма глътка свеж въздух и като най-евтин на терена се доближава плътно до Mini, но не успява да го изпревари – изоставането поради по-лошите спирачки не може да бъде компенсирано.
Резултатът не стига за първото място, но е достатъчен за извода, че 2008 е един много добър представител на сравнително новия подвид на малките SUV модели – което го прави истинска алтернатива на първенеца Countryman.
Текст: Маркус Петерс
Заключение
1. Mini Cooper Countryman
461 точки
Countryman държи високо знамето на добрата динамика на пътя, а в добавка предлага добър комфорт и много място. Но е твърде скъп.
2. Peugeot 2008 120 VTi
457 точки
Победата беше съвсем близо. Тя бе пропусната заради лошия спирачен път, който обаче се дължи на всесезонните гуми от един незадължителен пакет.
3. Renault Captur TCe 120
437 точки
Нехармоничната ходова част стана пречка за по-доброто класиране. Положителна оценка получават обаче много доброто оборудване и ниските разходи за купуване и поддръжка.
Технически данни
Mini Cooper Countryman | Peugeot 2008 120 VTi | Renault Captur TCe 120 | |
Двигател и силово предаване | |||
Брой на цилиндрите / тип двигател | 4-цилиндров редови | 4-цилиндров редови | 4-цилиндров редови |
Работен обем | 1598 см³ | 1598 см³ | 1197 см³ |
Принудително пълнене | турбокомпресор | ||
Мощност | 122 к.с. (90 кВт) при 6000 об./мин | 120 к.с. (88 кВт) при 6000 об./мин | 120 к.с. (88 кВт) при 4900 об./мин |
Макс. върт. момент | 160 Нм при 4250 об./мин | 160 Нм при 4250 об./мин | 190 Нм при 2000 об./мин |
Предаване | предно | предно | предно |
Трансмисия | 6-степ. механ. | 5-степ. механ. | 6-степ. 2 съедин. |
Стандарт за вредни емисии | Euro 6 | Euro 5 | Euro 5 |
Емисии СО2 | 140 г/км | 135 г/км | 125 г/км |
Гориво | бензин 95 Н | бензин 95 Н | бензин 95 Н |
Цена | |||
Базова цена | 45 210 лв. | 32 467 лв. | 34 990 лв. |
Размери и тегла | |||
Междуосие | 2595 мм | 2538 мм | 2606 мм |
Предна/задна следа | 1534 мм / 1559 мм | 1488 мм / 1488 мм | 1531 мм / 1516 мм |
Външни размери | 4097 × 1789 × 1561 мм | 4159 × 1739 × 1556 мм | 4122 × 1778 × 1566 мм |
(дълж. × шир. × вис.) | |||
Собствено тегло (измерено) | 1306 кг | 1205 кг | 1265 кг |
Полезен товар | 469 кг | 439 кг | 461 кг |
Допустимо общо тегло | 1775 кг | 1644 кг | 1726 кг |
Диам. на завиване | 11.60 м | 11.20 м | 11.30 м |
Прикачен товар (със спирачки) | 1270 кг | 1200 кг | |
Каросерия | |||
Вид | всъдеход | всъдеход | всъдеход |
Врати / места | 4/5 | 4/5 | 4/5 |
Гуми на тестовия автомобил | |||
Гуми (отпред/отзад) | 205/55 R 17 V / 205/55 R 17 V | 205/50 R 17 V / 205/50 R 17 V | 205/55 R 17 V / 205/55 R 17 V |
Джанти (отпред/отзад) | 6,5 J x 16 / 6,5 J x 16 | 6 J x 16 / 6 J x 16 | 6,5 J x 17 / 6,5 J x 17 |
Ускорение | |||
0-80 км/ч | 7,5 сек | 6,9 сек | 7,3 сек |
0-100 км/ч | 11,3 сек | 10,1 сек | 10,5 сек |
0-120 км/ч | 16 сек | 14,3 сек | 15 сек |
0-130 км/ч | 18,7 сек | 17 сек | 17,7 сек |
0-160 км/ч | 33,8 сек | 28,7 сек | 31 сек |
0-100 км/ч (данни на произв.) | 10,5 сек | 9,5 сек | 10,9 сек |
Макс. скорост (измерена) | 190 км/ч | 196 км/ч | 192 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.) | 190 км/ч | 196 км/ч | 192 км/ч |
Спирачен път | |||
100 км/ч студени спирачки празен | 35,6 м | 40,7 м | 34,4 м |
100 км/ч студени спирачки с товар | 35,9 м | 41,9 м | 35,9 м |
Разход на гориво | |||
Разход в теста л/100 км | 8,8 | 8,1 | 8,3 |
мин. (тестов маршрут на ams) | 6,4 | 5,4 | 5,5 |
максимален | 10,6 | 10,3 | 10,5 |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв. | 6 | 5,9 | 5,4 |
аз
СМЕШНИ СТЕ С ТЕЗИ СТАТИИ. Реното е с най-много нютон метри при най-ниски обороти ама е слабо, при това е и 1200 кубика....не хармонична ходова част......такива глупости само тук могат да се прочетат. Спомням си как при един сравнителен тест Ауди А4 спечели със най-слабия мотор(пак тук теста го има още)като в теста не ставаше въпрос за емисии и чистота, всички други сравнявани автомобили Пасат, ВМW, Лагуна, Мазда 6 бяха с 2000 кубикови дизели с по 170-180 коня, но Ауди спечели с 2000кубика 150 коня заради това, че отделя най-малко вредни емисии, а в тази статиа нищо не казвате за емисиите....., и е ясно защо, защото и там Рено се представя най-добре. Май Рената започнаха да се продават повече от любимата марка а...? и вие разбирасе решихте да отворите очите на хората. Тука винаги ще печели немска кола и Минито(собственост на BMW) е голям кенеф точно като Опел. Англииска кола собственост на германска марка и със Френски мотори от PSA. Пълен збироток, а за дизайна от младите години на кралицата не ми се говори. И нали всички парадират за продажбите на Фолксваген.....спад с около 5%, а при Рено ръст с 1%.....пишете си глупостите и си останете все така пристрастни СМЕШНИЦИ.