Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Peugeot 205 GTi и 208 GTi: Вътрешни измерения

07.05.2015 20:27

Среща на може би най-дивият сериен малък автомобил на всички времена с неговия модерен наследник

Животът е такъв – смисълът на една легенда не е в това да бъде оставена на спокойствие, а в постоянното докосване до нея. Или пък – за някои – в простата й маркетингова експлоатация. Лесно е да си припомним една презентация на Seat, на която от компанията биеха барабани: „Легендата се завръща“. И след това се появи…Toledo.
Затова може би ще ни простите, че сме малко по-сдържани, когато се насочваме към друга легенда и подхождаме с не толкова голяма, но обективна еуфория към нея. Става дума за Peugeot 205 GTI.

Всичко започва през 1984 година, когато още 1,6-литровият мотор прави хиперактивно и без това лековатото пътно поведение на 205. Всъщност и от днешна гледна точка можем да считаме именно този модел за истински духовен наследник на Golf I GTI. Какво ласкателство за Golf, който се усеща като доста по-масивен автомобил от 205. И това е особено валидно за още по-големия Golf II, който дори със силата на 136-те конски сили на четириклапанната си машина не може да се движи толкова отчаяно смело като 205 с 1,9-литров двигател и 128 к.с. Разбира се, тук не става дума за чистите, измерими стойности, а за същността усещането в тези автомобили.

Старата любов просто ръждясва

Всъщност дори с един 205 с 60 или 75 к.с. можете да изживеете и разказвате своите собствени легенди и преживявания. Още разгръщането на страниците с ценовата листа на 208 е достатъчно за събуждане на спомени, когато погледът се спира върху базирана на телематика система за аварийно предизвестяване Connect SOS за 270 евро. Мислено се връщаме назад в годините към актуалното тогава 205, където телепатична форма на тази система с името Бетина, седяща на дясната седалка, изкрещява неистово своя вик за помощ още когато колата се понася към нивата. За разлика от телематиката обаче след това Бетина демонстративно напуска мястото и се отправя на стоп към следващото селце. А „пилотът“ трябва сам да търси в близкия селски двор съчувствие и по възможност трактор за помощ при изваждане на автомобила (този сюжет е плод на художествена измислица и всякаква прилика с пишещи лица е случайна…).

Като в лятото на 1996 година

Докато все още плуваме в спомените, отстрани наближава юбилейният 208 GTi. О да, и първият въпрос който си задаваме също, е какво по дяволите трябва да значи това черно фолио, простиращо се от предния капак до края на задните странични прозорци. Така и не получаваме отговор от хората на маркетинга и пиара на Peugeot, които запазват многозначително мълчание по въпроса.

Магията на 205 GTi се основава преди всичко на неговата изключителна лекота, съчетавана най-често с момчешката смелост, произтичаща от неправилната преценка на рисковете. Но дори и сега, половин живот по-късно, когато вече имаме наследници, допълнителна застраховка за изплащане на кредита в случай на злополука и правото на инвалидна пенсия, неустоимата страст към разходки по криволичещите селски пътища не е умряла. И ако сниженият с 10 мм просвет и разширената следа на 208 GTi 30th могат да ни върнат там, нямаме нищо против черната му маска. В такъв случай ще игнорираме неразбираемата инфо-развлекателна система, ще приемем грубите действия на ходовата част и ще премълчим свръхнервното движение по издълбаните от камионите коловози по асфалта. И така, да потегляме.
Дълбоко монтираните черупкови седалки осигуряват стягаща опора, а малкият волан стърчи далеч в пространството. Той има диаметър от всичко на всичко 35 см, малко повече от този скъпоценен печатен продукт, ако го сгънете и завъртите настрани. Ако след това изпънете ръце и го задържите на височината на върха на носа, ще придобиете представа за обзора ви в 208.

Завъртаме ключа и 1,6-литровият мотор започва да ръмжи от двойката аспухови накрайници, атрибут, запазен само за 30th – подобно на 18-цоловите колела от алуминиеви сплави, спирачните апарати и стелки с логото на Peugeot Sport. 208 конски сили е мощността на спортната машина, с осем повече от тази на „стандартната“ версия. „Това е намигване към названието на модела“, поясняват ни от маркетинговия отдел. Във всеки случай два пъти повече, отколкото в първия 205 GTi. В добавка турбокомпресорът надува мотора допълнително, така че въртящият му момент да достигне 300 Нм или с 25 повече от „нормалния“ 208 GTi. Стойност, два пъти по-голяма от тази на нашия 1,9-литров 205 с катализатор.

И така, продължаваме устремно с новия 208. А за да стане това и да осигури сцепление за задвижващия си мост, автомобилът използва Torsen самоблокиращ диференциал. Благодарение на него 208 набира стремително скорост на излизане от завоите, при условие че боравите прецизно с педала на газта, за да не накарате системата ESP да се задейства – в противен случай трябва да очаквате груба борба за надмощие. Мокър път? Студени гуми? По-добре е да избягвате подобни комбинации. В такива случаи осмицата се носи със силно недозавиване и само грубата промяна в натоварването чрез отпускане на газта може да я върне в правилната траектория.

Предният мост зацепва, но задната част играе

Изобщо, новият и старият модел си приличат по отношение на водимостта и общия баланс – и при двата автомобила две трети от теглото натискат предния мост. И при двата автомобила конструкторите са променили предния мост в името на по-динамичното поведение (самоблокиращ диференциал при новия, разширена следа при стария). Така предните колела зацепват с асфалта, водени от изключително директно работещите кормилни уредби. Задачата на задния мост с торсионна греда е просто да следва предния.

208 не може да се движи толкова зрелищно, колкото 205, но за сметка на това новият автомобил е бърз. Много бърз. При него е много по-възможно първо да се изчерпи скалата на скоростомера, отколкото силата на мотора. Прецизната шестстепенна трансмисия осигурява неимоверно удоволствие при превключването на предавките и автомобилът се движи напред с увереността на едно Ferrari 328 GTB от времето на 205. Сред пауър минитата 208 принадлежи към най-бързите. Но това само по себе си не е най-важното.

Легендите никога не се завръщат

За да разберете какво имам предвид, трябва отново да се качите с мен в 205. Вратите му се затварят с могъществото на завеса за душ, седиш върху малки, отчасти кожени седалки, тилът ти опира в опората за глава, а люкът на покрива в оредяващите коси. Обзорът е чудесен, при това не само заради тънките колонки, но и защото ръбовете на предния капак се виждат отчетливо. 205 тежи с 295 кг по-малко от 208, по-къс е с 25,7 сантиметра и с 16,7 сантиметра по-тесен. Така шосетата внезапно стават по-широки, а 120-те конски сили на озаптения от катализатора мотор вече са истинска хала. В края на краищата мощността е това, което ти искаш да направиш от нея, а моторът с 1900 см3 и лекото купе я превръщат в най-доброто. Машината леко подрънква на празен ход и с охота се изкачва по скалата с хиляди обороти чак до 6,9. Тук не усещате нервната тяга на масивния въртящ момент на турбомотора, а само охотното набиране на обороти. На междуградските пътища 205 преминава през петте си прецизни предавки и при това често достига едва половината от скоростта, с която се движи 208. Субективно обаче темпото е много по-завладяващо. Моторът, кормилната уредба и ходовата част реагират с някак първична, аналогова директност, която не може да бъде възпроизведена с електроника и се свежда до най-необходимото. Въпреки че когато включиш на втора скорост, стрелката на скоростомера показва стойности, постижими и с велосипед, задницата може да поднесе, светът да се завърти и ти отново да го вземеш в ръце. Ти сам – не електрониката.

Оценяваме качествата на 208 GTi 30th, защото той е толкова див, колкото е възможно по днешните стандарти. Но такъв като 205 GTi вече никога няма да има. Край на легендата.

Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

Коментари
comments powered by Disqus