Peugeot започна серийно производството на дългоочаквания първи дизелов хибрид в света. Представяме тази уникална техника, създадена съвместно с Bosch.
Първият ни контакт се състоя през август 2009 година, когато auto motor und sport имаше възможността да се срещне на живо с този интересен като концепция модел. Все пак разработената от Peugeot и Bosch технология съчетаваше в едно дизелов двигател и хибридна система, осигуряваше възможност за чисто електрическо придвижване, а архитектурата му позволяваше реализиране и на двойно предаване. Преди две години конструкторите обещаваха 4,1 литра разход на гориво по NEFZ, но все още имаше какво да се желае по отношение на съгласуването между отделните елементи на задвижването.
През този период конструкторите хвърлиха много усилия, за да хармонизират работата им, в резултат от което 3008 Hybrid4 вече е пазарен факт. Ценовите листи са готови, началото на производството е факт, като до края на 2011 година 800 бройки ще бъдат предадени на дилърите.
Първият досег
Цялостната концепция не е променена, но конструкторите са успели допълнително да намалят разхода – сега той вече е 3,8 л на 100 км – стойност, която съответства на 99 г/км въглероден двуокис. Познатият двулитров дизелов двигател със 163 к.с. предава мощността си към предния мост с помощта на шестстепенна автоматизирана трансмисия, а задните колела се задвижват директно от електрически двигател с мощност от 27 кВт (37 к.с.), разположен между тях. Електромоторът черпи енергията си от никел-металхидридна батерия на Sanyo с капацитет от 1,1 киловатчаса. В резултат от избраното техническо решение автомобилът може да реализира не само хибридно задвижване със системна мощност от 200 к.с., но и двойно предаване без механична връзка между предния и задния мост.
Преди потегляне трябва да решим срещу кой от четирите режима на работа (Auto, Sport, ZEV или 4WD) да позиционираме въртящия се регулатор, разположен зад лоста за управление на предавателната кутия. Като начало изборът ни пада върху автоматичния режим, при който автомобилът взима самостоятелни решения за това, как да балансира различните източници на енергия и да разпределя работата на задвижващите агрегати. Очевидно е, че подобен синхрон е изисквал изключително много работа от страна на конструкторите, тъй като тази система от типа axle-split hybrid е първата по рода си в света.
Искате вашият 3008 да се превърне в автомобил със задно предаване? Няма проблеми – ще трябва обаче да натискате внимателно педала на газта. Така можете на разчитате на тягата на електродвигателя, който ще ви отведе самостоятелно до следващия светофар. Дизеловият мотор остава мълчалив зрител на събитията и се включва само ако пожелаете по-активно ускорение или по-висока скорост. При това пътниците трябва много внимателно да се вслушат, за да уловят рафинираната му поява в ролята на активен участник в задвижването.
Част от миналото
Благодарение на интегралната хибридна концепция, в миналото са останали и малко недодяланите обноски на трансмисията. Кратката пауза от прекъсването на тягата при преминаване от една предавка на друга се компенсира чрез кратък импулс от страна на електрическия мотор. Блаженството обаче не е всеобхватно и ако все пак искате да си припомните колко нехармонична сама по себе си може да бъде автоматизираната механична предавателна кутия, няма да се затрудните много. Достатъчно е да преминете в режим Sport, при който електрониката активира двата задвижващи агрегата едновременно, и макар при пълна тяга ускорението от нула до 100 км/ч да отнема само 8,5 секунди, превключването става подчертано грубо.
Електрическият режим (ZEV) осигурява далеч повече плавност. При скорост до около 70 км/ч, 1,8-тонният автомобил може да измине реалистично около четири километра, разчитайки изцяло на батерията. Дизеловият двигател се активира, както в автоматичния режим – при желание за по-рязко ускоряване или при спадане на нивото на заряда на батерията под определен минимум. В режим 4WD работят и двата задвижващи агрегата, при това дори в случай, че нивото на батерията е спаднало под въпросния минимум. За целта се активира осемкиловатовият генератор, задвижван от двигателя с вътрешно горене и служещ като основно ядро в старт-стоп системата му, осигурявайки необходимата за целта електрическа енергия.
Ценово позициониране
Новият модел във версията Hybrid4 99g ще струва в Германия 34 150 евро, което означава, че е с около 3900 евро по-скъп от своя колега само с предно предаване. Втората предлагана версия – с по-високо ниво на обзавеждане, по-големи колела, навигационна система и head-up дисплей, ще е с цена 36 150 евро и естествено няма да разполага с числото 99 в наименованието си. Все пак разходът от четири литра на 100 километра и емисиите на въглероден двуокис от 104 г/км са незначително по-високи от тези на базовия модел.
Ако се интересувате и от други подобни модели, ще трябва да държите под око концерна PSA, защото същите системи – като начало – ще бъдат интегрирани в Peugeot 508 RXH и Citroen DS5. За целта развойните специалисти от PSA и Bosch са работили дълго и усърдно, създавайки интегрални модули (като целия заден мост) които могат да се имплантират в различните платформи и адаптират към различни двигатели. Все пак нали казват, че бързата работа е срам за майстора.
Текст: Божан Бошнаков
Технически данни
Peugeot 3008 Hybrid4 | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 200 к.с. |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
8,5 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 191 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
3,8 л |
Базова цена | 34 150 евро в Германия |