Дуел между два модела с обща технологична платформа - при това с неочакван завършек
От птичи поглед приликата между Grandland X и 3008 е направо поразителна. И нищо чудно, защото двата модела използват една и съща технологична платформа, задвижват се от еднакви трицилиндрови турбодвигатели и слизат заедно от конвейера на френския завод в Сошо.
Над планинския хребет се носи лек летен бриз. Двама парапланеристи сгъват крилете и подреждат екипировката си, докато следобедното слънце следва своя път на югозапад. Насред тази радваща окото картина блестят в бяло и тъмносиньо каросериите на Peugeot 3008 и Opel Grandland X. Днес дъжд не се очертава и това е добре, защото едно от многото общи неща между двамата събратя по платформа е липсата на система за двойно предаване – нещо, без което не е добре човек да тръгва по подгизналите алпийски пасища. Със своите трицилиндрови двигатели и механични трансмисии двамата участници в сравнението са по-подходящи за преодоляване на предизвикателствата на градската джунгла, отколкото за сериозни приключения извън пътя, но това не е необичайно – напоследък в този пазарен сегмент формулата 4х4 бе изтласкана трайно в ролята на втора цигулка.
Малки турбодвигатели със 130 к.с.
Трицилиндров мотор в SUV модел с тегло близо тон и половина? Оказва че, че това не е никакъв проблем с подкрепата на системата за принудително пълнене и изненадващо високия въртящ момент. И при двата модела не може да се говори за дефицит на мощ или тяга – 130 к.с. и максимален въртящ момент от 230 Нм при 1750 об./мин са основа за съвсем прилични динамични показатели. Малко повече от 11 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост от близо 190 км/ч са напълно адекватни постижения за агрегата, който и при Grandland Х, и при 3008 изпълнява ролята на базов и едновременно с това единствен бензинов двигател в гамата. Шестстепенната автоматична трансмисия се предлага допълнително и то не при базовите версии и на двата модела.
Участващите в сравнението екземпляри се радват на доста богато оборудване, включено в ниивото Innovation при Grandland X и Allure при Peugeot. В Германия това изпълнение на модела на Opel е малко (300 евро) по-скъпо от този на Peugeot, но Grandland X Innovation е с малко по-богато оборудване, включващо системи за предупреждение за риск от удар в движещ се отпред автомобил и за опасност в мъртвите ъгли от полезрението на водача, двузонова климатична инсталация и система за достъп и стартиране без ключ.
От друга страна 3008 е много добре оборудван и също уведомява водача при опасност от удар или неволно напускане на лентата за движение. Bътрешното обзавеждане при него не изглежда по-семпло – напротив. Приятната стилистика, прецизното изпълнение и качествените материали правят много добро впечатление.
Ергономията обаче определено не е била основен приоритет на френските дизайнери. Системата за управление на функциите с голям централноразположен сензорен екран и много малко на брой физически бутони безспорно изглежда изчистено и прегледно, но когато се налага да използвате менютата на екрана дори за дреболии като настройките на температурата в купето, нещата започват да стават леко досадни. Копко по-добре може да бъде организирано това демонстрира Grandland X, чиято концепция за управление на функциите и инфо-развлекателна система също използват платформата на PSA, но само с няколко допълнителни бутона (например тези за регулиране на климатичната инсталация) водачът се облекчава значително. Това удобство има отношение и към безопасността и поради тази причина моделът на Opel получава лека преднина в оценката на каросерията.
За голяма наша изненада, германският модел предлага и малко повече пространство за пътници и багаж от френския си технологичен близнак. Пет сантиметра по-голяма вътрешна височина в този клас представляват съществена разлика, така че по-просторният интериор също отбелязва точки в актива на Grandland Х. При него и качването преди всичко на задните места изглежда малко по-удобно. Изключително добре впечатление и при двата автомобила между другото прави качеството на предните седалки. AGR седалките се предлагат като доста скъпо допълнително оборудване и от двете марки (при 3008 доплащането е значително по-високо, но седалките включват и функция за масаж), но гарантират безупречен комфорт и опора за тялото при динамично шофиране в завои.
Шумна ходова част
Впечатляващият комфорт на возене обаче определено не е сред ярко изразените добродетели на френско-гермаското дуо и това едва ли е голяма изненада за познавачите на технологичната платформа с означение EMP2. И двата компактни SUV модела подскачат малко неловко по грубите неравности, но като цяло представителят на Opel се справя с една идея по-добре, колебанията на каросерията при него не са толкова осезаеми, а комфортът е чувствително по-добър.
Но разликите не са чак толкова големи, а и при двата модела задният мост предава без капчица милост сътресенията от движението по неравна настилка на пасажерите. И нищо чудно, защото за разлика от другия „братовчед” DS7 Crossback и неговото многозвенно задно окачване, компактните SUV модели на Opel и Peugeot са принудени да се справят с доста по-семплата торсионна греда отзад. При по-динамично шофиране поведението на окачването и при двамата съперници е по-отзивчиво, но късите напречни фуги все пак нарушават спокойствието в работата им. И тук 3008 е малко по-шумен, а звуците от работата на ходовата част сякаш проникват по-лесно в купето.
Това прави още по-силно впечатление поради факта, че трицилиндровият бензинов агрегат при двата модела се проявява много сдържано по отношение на шума и вибрациите. Като изключим ръмженето при високо натоварване в средния оборотен диапазон, разполагащият със 130 к.с. турбомотор е много тих и спокоен.
Същото, както вече загатнахме в началото, може да се каже и за динамиката на пътя. Известни забележки заслужава единствено мудното ускорение от около 80 км/ч нагоре на най-високата предавка, което при динамично шофиране в извънградски условия налага по-често превключване – неособено забавно занимание и при двата модела. Ходът на лоста е доста дълъг, а от прецизността му определено има какво да се желае. Освен това твърде масивната метална топка на скоростния лост при модела на Peugeot се усеща доста странно в ръката – въпрос на вкус, разбира се, но чувството си остава все така странно дори след продължително шофиране.
Въпросът дали даунсайзингът има положително отражение върху разхода на гориво няма еднозначен отговор. При подчертано пестелив стил на шофиране, трицилиндровите мотори са доста икономични и е напълно възможно постигнето на стойности на разхода с шестица пред десетичната запетая. Средният разход в теста обаче е по-висок, просто защото физиката не може да бъде излъгана – необходимо е определено количество енергия, за да поддържате в движение маса от 1,4 тона. То е малко по-ниско при незначително по-лекия модел на Opel, но в общи линии и при двата съперника имаме средно по 7,5 л/100 км, което определено не е нещо фатално или пък феноменално.
Много по-смущаващи са някои типични за моделите на Peugeot своенравни черти като твърде малкият волан и разположените над него контролни прибори. Това решение не само влошава видимостта към и без това неособено четливите показания, а не допринася с нищо за подобряване на усещането при шофиране на 3008.
Прекрасни спирачки и при двата модела
Вследствие на малките ъгли на отклонение на волана автомобилът реагира доста нервно при влизане в завоите – поведение, което няй би могъл да окачестви и като израз на динамика. Но това усещане се оказва твърде нетрайно, защото обратната връзка и прецизността във волана са недостатъчни, а настройките на ходовата част не предполагат динамично поведение на пътя. Фактът, че при почти идентична технологична основа може да се постигне значително по-хармонично представяне, се демонстрира нагледно от Grandland X. При него работата на кормилната уредба е много по-предвидима и щедра по отношение на обратната информация към водача, вследствие на което автомобилът изглежда по-отзивчив на влизане в завоите и по-стабилен в следване на зададената траектория. Това проличава и при движение направо, където моделът на Opel държи посоката спокойно и уверено, докато 3008 изисква доста по-чести корекции с волана.
Между другото, ранната намеса на електронните системи за стабилност слагат своевременен и сигурен край на прекомерните спортни амбиции и при двата модела. От тази гледна точка компактните SUV се представят на еднакво високо равнище, а и спирачките им работат безупречно.
Парапланерите са сгънати и прибрани, а на западния хоризонт постепенно започват да се трупат идващи от Франция буреносни облаци. Крайно време е да напуснем алпийското пасище.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. OPEL
Grandland Х печели с изненадващо голяма преднина. Силните му страни са в малко по-обширното вътрешно пространство, по-високото ниво на комфорт и по-добрата динамика на пътя.
2. PEUGEOT
Странният волан, работата на кормилната уредба и шумното окачване дават основен принос в пасива на 3008. За французина говорят по-високото ниво на вътрешното обзавеждане и доброто оборудване за безопасност.
Teкст: Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт