Три купета на Peugeot от различни поколения, превърнали се в редки класически модели
За разлика от техническата база – солидните седани, елегантно изваяните купета на фирмата Peugeot са всичко друго освен обикновена масова стока.
Едно купе, биха казали някои, не е нито риба, нито рак – по-непрактично от седан, но от друга страна, твърде разумно, за да се раздели с покрива си като кабриолетите. Защо въпреки това някои хора решават да си купят автомобил с тъкмо такава, а не друга форма, проличава доста ясно от моделната гама на френската марка с лъв на емблемата.
За произвежданите в големи серии автомобили, като 404 и 504, през 60-те и 70-те години Peugeot предлага изобилие от каросерийни варианти. Наред със седан, купе и кабриолет има и по една комби и пикап версия, а при по-малката моделна серия 204/304 вместо варианта с открита товарна платформа може да се поръча лекотоварно автомобилче с две врати, т.нар. Fourgonnette. Това, че сред всички тези каросерийни форми купетата правят най-приятно впечатление, се обяснява до голяма степен с факта, че в повечето случаи те са проектирани в най-доброто дизайнерско студио в света по онова време – Pininfarina в Италия.
Прекрасна елегантност в Peugeot 404
Да вземем за пример Peugeot 404: за разлика от малко тежкия на вид квадратно-практичен седан купето се отличава с великолепна елегантност, която се дължи не само на по-ниската и закръглена предна част и по-широките врати, но и на леко спускащата се линия на покрива, която след една елегантна извивка при хълбоците преминава във вече силно огладените задни перки.
По подобен път вървят творците от Pininfarina при преобразяването на 504. И неговата купе версия се отличава с напълно самостоен облик на формите. Стилови елементи от седана, като например снижаващата се назад линия на багажника, тук могат да бъдат разпознати в доста отслабена форма. Повдигнатата над хълбоците линия вече присъства само в рудиментарен вид и това е причината автомобилът да изглежда малко по-масивен. Освен това, погледнат отстрани, 504 Coupé вече показва известна близост с Peugeot 604 – седана от горния сегмент на средния клас, който Peugeot произвежда от 1975 г. наред с 504.
Някак по-приземено изглежда Peugeot 304 Coupé. И в това няма нищо чудно – за разлика от двете по-големи купета, неговите форми са се родили в собственото дизайнерско студио на Peugeot. Независимо от по-малката дължина, по-късото междуосие и малко по-ниската линия на покрива, роднинската връзка със седана личи от пръв поглед.
Купетата правят впечатление отдалеч
Peugeot 304 е технически почти идентичен с 204, чиято купе версия се произвежда от 1967 до 1970 г. Благодарение на предното си предаване, монтирания напречно двигател от лека сплав, дисковите спирачки отпред и независимото окачване на двата моста 204 е смятан навремето за извънредно напредничав автомобил. Исторически погледнато, 304 Coupé (1970 – 1975) съвпада по време с произвежданото до голяма степен успоредно с него 504 Coupé (първа серия, 1969 – 1974, последна серия до 1983), като 504 по стара традиция все още разполага със задно предаване.
Отвътре 304 Coupé показва множество типични белези на френския среден клас от началото на 70-те години. Арматурното табло е изработено от лесно почистваща се пластмаса, пространството за пътници е със скромни, но достатъчни и за по-високи хора размери. След завъртане на контактния ключ се пробужда един кротко звучащ и равномерно работещ четирицилиндров мотор. Той задвижва малкото купе достатъчно енергично, но темпераментът, предизвикващ приток на адреналин, му е чужд. Малко повече сили притежава въведеният през март 1972 г. 304 S, на който един двоен карбуратор Solex помага да генерира 10 к.с. допълнителна мощност. За истински динамичното шофиране обаче сериозна пречка е запазеното за купетата, кабриолетите и S-версията превключване със стърчащ от пода лост.
304 е градски бързак
Както и при използваните в серията 204/304 лостове за превключване от волана, ходът на лоста на пода не е съвсем прецизен. Особено низходящата смяна на предавки се осъществява понякога само с натиск – недостатък, отбелязан още при някогашните тестове. Малко тежкият ход на кормилната уредба също помрачава образа на иначе извънредно чевръстия, повратлив и маневрен автомобил. Движението в права посока е удивително стабилно въпреки късото междуосие, седалките са по-скоро меки, а и ходовата част е значително по-комфортно настроена, отколкото например при английски или италиански продукти от тази ера и от този клас. Голям плюс за модела е задният капак, който превръща малкото Peugeot почти в миникомби.
В съвсем друга лига играе купе версията на 404. Интериорът изглежда значително по-качествен, а предлаганото място – съвсем прилично. Класически уреди Jаеger, черна кожа, както и хром и ламарина вместо пластмаса радват окото. Шофираният от нас екземпляр е произведен през 1966 г. и не е бил реставриран, което впрочем важи и за 304. Двата автомобила са част от колекцията на Ансгар Олбердинг от Фехта, известен с прозвището „Французина”, който от много години доставя части за класически френски автомобили.
Седалките на издържаното в дискретно бяло купе са непринудено удобни и с тях изгледите за по-продължителни воаяжи започват да ви се струват примамливи. Скоростният лост е на волана и изисква с него да се работи внимателно, поне в началото. Обичайната Н-образна схема на превключване е внедрена в 404 едва в последната година на производство, дотогава кулисата е била завъртяна на 90 градуса, тоест първа предавка се намира срещу задната. Независимо от това и въпреки дългия ход на лоста постепенно се научавате да сменяте предавките макар и не бързо, но достатъчно плавно.
Peugeot 404 Coupé е типичен френски автомобил
Двигателят тегли купето напред по-мощно, отколкото може да се очаква от данните на хартия, при това работи равномерно и тихо. Също и с комфортно настроената си ходова част 404 съвсем еднозначно отговаря на френския идеал за спокойно плуване над пътя. Стойностите за спирачния път също са добри. Спирачната уредба с Hydrovac – предшественик на днешния спирачен усилвател – обаче изисква привикване, понеже по време на процеса на спиране системата самостоятелно увеличава силата на действие на спирачките. Потенциалните купувачи на 404 трябва да знаят: Ако Hydrovac е дефектен, което се познава по това, че или автомобилът не спира изобщо, или накладките не могат да се отлепят, предстои скъп ремонт.
По-спортен дух излъчва третото купе от триото – 504. Не на последно място това се дължи на „евромотора” – един V6 агрегат, служил в многобройни модели на Renault и Volvo от онези времена. Тук благодарение на системата за впръскване на гориво той е с мощност 144 к.с., докато за кабриолета се е предлагала само версията с карбуратори, по-слаба с 8 к.с. и въпреки това доста по-лакома. V-образният мотор с ъгъл между цилиндровите редове от 90 градуса не е образец за тих и равномерен ход, но е мощен и набира обороти с охота. Воланът Nardi лежи добре в ръцете, пестстепенната трансмисия позволява бърза смяна на предавките и под сдържано грубия акустичен съпровод на мотора купето ускорява напористо, като от около 4000 оборота нагоре се усеща още един тласък.
По-стегнатата в сравнение със седана, но все пак комфортна ходова част допуска и съвсем енергичен стил на шофиране, кормилната уредба със сервоусилвател и лек ход се грижи дори острите завои да бъдат преодолявани без тежък труд. Като цяло 504 се възприема като изненадващо модерен – във всеки случай много по-съвременен, отколкото може да се очаква при неговата възраст (произведен е през 1982 г.). Това впечатление се подчертава от лесните за дозиране, здраво „ловящи” спирачки – дискови на четирите колела, а на предните дори вентилирани.
Купетата са по-изключителни от кабриолетите
Фактът, че това купе, предоставено ни от Михаел Бунзе, член на Peugeot 504 Coupé-Cabrio-Club в Халтерн, Вестфалия, има навъртени вече 200 000 километра, не проличава нито от външността му, нито от състоянието на вътрешното обзавеждане с бежовокафяв велур в стила на 70-те години. Общо взето, с модерната си линия 504 се откроява най-малко сред днешния разнообразен автомобилен пейзаж, което не означава, че никой не би се обърнал след него.
Действително и при трите купета става дума за редки екземпляри. Наистина от 304 са произведени общо около 60 000 броя, от които една десета са продадени в Германия. Повечето от тях обаче са износени при всекидневна употреба и са унищожени. От 404 Coupé в Peugeot изработват само 6837 бройки, докато кабриолетът е тиражиран в 10 387 екземпляра. Дилърите на Peugeot са успели да продадат над 26 000 единици от 504 Coupé, но в сравнение с общия брой от почти 3,7 милиона произведени Peugeot 504 това е сравнително скромен резултат.
Наследник на купето 504 би трябвало да е 505 Coupé, но той така и не стига до серийно производство. Съществува само един-единствен прототип, който днес е изложен в Musеe de l’Aventure Peugeot в град Сошо. Едва през 1997 г., повече от 20 години след спирането на 504, Peugeot започва да произвежда нещо подобно. Но на 406 Coupé, от който все пак са продадени цели 100 000 екземпляра, му остават доста години, докато „узрее” и се превърне в истински класик.
Заключение
304 Coupé е миловиден, повратлив и практичен, всъщност типичен автомобил за пазаруване, и то от онези, които мъжете обичат да вземат назаем от жените си и после не обичат да връщат. За дълги пътешествия и случайни лудории по-мъжественият на вид 504 е, разбира се, по-добрият избор. Остава 404, най-красивият от триото. Със своите леко барокови форми той се откроява най-силно, но в никакъв случай не и неприятно. Трудно ще е, ако наистина се наложи да предпочетете някой от трите модела.
Текст: Клаус Финкенбург
Снимки: Fact
Технически данни
Peugeot 304 Coupé | Peugeot 404 Coupé | Peugeot 504 Coupé V6 TI | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1288 куб.см | 1618 куб.см | 2664 куб.см |
Мощност | 65 к.с. (48 кВт) при 6000 об./мин | 72 к.с. (53 кВт) при 5600 об./мин | 144 к.с. (106 кВт) при 5500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
92 Нм при 3750 об./мин | 133 Нм при 2500 об./мин | 221 Нм при 3200 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
15,4 сек | 16 сек | 10,2 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
н.д. | н.д. | н.д. |
Максимална скорост | 152 км/ч | 155 км/ч | 189 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,5 л/100 км | 10,5 л/100 км | 11,3 л/100 км |
Базова цена | 12 000 евро (в Германия, съст. 2) | 18 400 евро (в Германия, съст. 2) | 14 000 евро (в Германия, съст. 2) |