С впечатляващ дизайн, модерни технологии и уверени цени, 308 се устремява към горния клас
Трябва да признаем на Peugeot, че през последните години успяха да си върнат славата на производител на автомобили с характерен, запомнящ се и стилен дизайн. Именно ярката стилистика без всяко съмнение е сред основните причини за успехите на по-новите модели на французите, особено що се касае до 208, 2008, 3008 и 5008.
При новия 308 с радост отбелязваме, че Peugeot са останали верни на идеята на класическия спортен хечбек, при това с динамичен характер - междуосието е увеличено спрямо предшественика с 50 мм, но пък общата височина на каросерията е намалена, което води със себе си до по-самоуверена и атлетична осанка. С множеството игри на преплитания на различни типове линии, форми и повърхности, стилистиката на 308 изглежда сложна и прецизна, като вероятно всеки път ще успее да ви изненада с нещо ново и незабелязано до момента. Коефициентът на обтекаемост е 0,28, а външността на автомобила определено се откроява сред тълпата - при това с положителен знак, доколкото съдим по реакциите на голямата част от публиката.
Интериорът на 308 не се усеща толкова революционно променен, колкото екстериора. Заслуга за това има последователността на Peugeot да продължи да надгражда “триетажната” концепция на кокпита, особено в предната му част. Таблото мислено се дели на три зони - очи, ръце и тяло, като зад това маркетингово обяснение се крие вече познатото за Peugeot разположение на основните компоненти по управление на машината. Изпълнението е на още по-високо ниво отпреди - функции като триизмерен дигитален кокпит, скосен волан с възможност за подгряване, 10-инчов тъчскрийн дисплей в средата и избиране на предавка посредством бутон, издигат 308 в своя собствена лига в масовия C-сегмент. Но, както и преди, ергономията при това разположение на компонентите не винаги е оптимална. Или, по-точно, намирането на перфектната позиция зад волана понякога изисква повече време и заиграване, особено за хора с по-висок ръст.
Чест прави на Peugeot, че продължава да предлага на клиентите си гама от двигатели, която, макар и сравнително скромна, включва и дизелов агрегат. Лека-полека всички конкурентни фирми заменят добрия стар дизел с различни форми на електрифицирани бензинови мотори, но, казано съвсем честно, ефективността и динамиката на тези версии е доста съмнителна. 1,5-литровият HDI дизел е много балансиран, разгръща мощността си почти като атмосферен мотор и е особено икономичен. Въпреки тенденциите на останалите европейски пазари, очакванията на Peugeot за България са именно дизеловите модификации да продължат да бъдат доста търсени.
Двете налични plug-in хибридни версии представляват една много интересна алтернатива на традиционните бензинови и дизелови двигатели. Да, цената им е по-висока, но при подходяща експлоатация, тоест - възможност за зареждане в домашна среда и чести градски пробези, тази разлика в цената започва да изглежда оправдана. Към това добавяме доста по-високата максимална мощност (180 или 225 к.с.), далеч по-добрите динамични способности и, не на последно място, възможността за до 60 километра пробег при нулеви локални вредни емисии.
Говорейки за цени, няма как да не споменем, че в това отношение моделът подобно на повечето нови модели на пазара, навлиза в територии, които бяха непознати за предшествениците му. Споменатите хибриди струват между 75 и 95 000 лева, а дизелите в момента вървят средно между 53 000 и 70 000 лева. Именно поради тази причина базовите бензинови модели, задвижвани от 1,2-литров бензинов трицилиндров турбомотор с варианти на мощността 110 и 130 конски сили всъщност ще се окажат доста по-често срещана гледка по пътищата, отколкото предполага характера на автомобил като новия 308. Най-достъпният бензинов модел започва от малко над 47 000 лева, а добре оборудван 308 PureTech 130 със 130 к.с. и осемстепенен автоматик струва някъде между 58 000 и 65 000 лева. Разбира се, динамиката на агрегата с нечетен брой цилиндри е сравнително умерена, но лекотата при набиране на обороти, задоволителните маниери на работа и приличната тяга го превръщат в приемливо решение за задвижването на 308.
Иначе потенциалът на ходовата част и управлението за динамично шофиране далеч надхвърлят тези на задвижващия тракт - осезаемият хъс, с който 308 атакува всеки следващ завой по пътя си, събужда сантиментални спомени за времената, когато 308 имаше истински спортни версии с близо 300 конски сили. Същевременно возията и акустичният комфорт също са наистина добри - от Peugeot са постигнали много добър баланс между спортен нрав и удобство при пътуване.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
308 се откроява със своя ярък дизайн, ходовата част успешно съчетава динамична управляемост, стабилност и комфорт на возене, а оборудването включва всичко, което се смята за модерно в компактния клас. Цените са доста амбициозни, а гамата от двигатели са в унисон с всеобщия стремеж към покриване на все по-строгите екологични изисквания - 1,2-литровият бензинов мотор е с най-разумна цена, но по отношение на разход, тяга и динамика 1,5-литровият дизел си остава по-пълноценната алтирнатива.
Текст: Божан Бошнаков, Ангел Сергеев