Тест на върховата версия на най-новото попълнение в гамата на Peugeot
SUV вълната не спира да залива автомобилната индустрия, а ако даден нов модел не се опитва да бъде част от тази категория, то все по-често той се опитва да бъде класифициран като кросоувър. Нещо като SUV, но не съвсем. Или пък политкоректен SUV, ако повече ви харесва. Такъв пример е и Peugeot 408. От Peugeot поетично описват линията на този свой модел като Fastback силует – което обаче не ни помага особено да обясним точно какво представлява удълженият с 32 сантиметра дериват на 308.
Пропорциите на автомобила са по-мускулести в сравнение с кросоувър-хечбека Polestar 2, но същевременно не са толкова внушителни, колкото на SUV-Coupé модели като Mercedes GLC Coupé или BMW X4 например. 408 е един вид ниша в нишата, кръстоска между различни кръстоски. Увеличеният клиренс и небоядисаната задна броня създават известна доза приключенски дух.
Голямата радиаторна решетка е решена в типичния за новите модели на марката стил, а радарите са елегантно скрити зад лъвската емблема. По отношение на задвижването също няма изненади – тук всичко е почти напълно аналогично с 308. Дългият 4,69 метра 408 има скромна двигателна гама, състояща се от базов трицилиндров бензинов мотор със 131 к.с. и два plug-in хибридни варианта със 180 и 225 к.с., като мощността тук варира в зависимост от конските сили на 1,6-литровия четирицилиндров турбоагрегат: съответно 150 и 180 к.с. В теста участва най-мощният вариант, при това с върхово оборудване GT. Цената? Над 100 000 лева с допълнително оборудване.
Хибридна мощ
Специално за 408 Plug-In Hybrid 225 e-EAT8 направихме още две допълнителни диаграми на мощността, които изготвихме след съвместни измервания с MAHA GmbH. Мощността на електромотора почти напълно отговаря на обещаните 81 кВт, благодарение на което динамиката в градски условия е съвсем задоволителна: 50 км/ч се развиват за 4,1 секунди на ток, доста неприятни са обаче прекъсванията на тягата при пълно ускорение в електрически режим, които се усещат при 30 км/ч, а след това и при приблизително 60 и 90 км/ч. 45-те километра електрически пробег също не са постижение за пример, същото важи и за високия разход от 25,8 кВтч/100 км, който отчете в теста 408. С празна акумулаторна батерия автомобилът определено не е шампион по икономия: средната консумация в такива условия се покачва до 8,0 л/100 км.
Интересно е да се отбележи, че измерената хибридна системна мощност възлиза на цели 248 к.с. при обещани от производителя 225 к.с. – ако трябва да бъдем съвсем откровени, този плюс е трудно осезаем във всекидневието. Електромоторът допринася за добрата тяга, но да говорим за енергично ускорение би било силно преувеличено, особено при изчерпване на заряда на батерията.
Иначе максималната скорост достига 233 км/ч, а преходите между двата типа задвижване са като цяло хармонични. Данните за динамичните показатели отговарят на очакванията от един plug-in хибрид с 225 к.с., но не ги надхвърлят. И за пореден път измерванията ни доказват, че съпоставим като мощност автомобил, задвижван изцяло от ДВГ, е значително по-динамичен, още повече че не се влияе от това дали и колко заряд има в акумулаторната батерия. Май няма и много смисъл да изтъкваме, че средният разход на гориво също е на практика същия…
Повече за впечатленията ни от Peugeot 408, както и много други теми от света на автомобилите, можете да откриете на страниците на майския брой на списание auto motor und sport България.
Текст: Божан Бошнаков, Томас Хелманциг
Снимки: Ахим Хартман